Gå til innhold

Trenger HJELP, ang økonomi :(

Anbefalte innlegg

Ser flere foreslår dagmamma her, men er ikke det veldig dyrt? det er i alle fall dyrere enn barnehage, mener jeg.

Da syns jeg det er en mye bedre idè at du blir dagmamma selv!

Skjønner godt du er frustrert når det vokser over hodet på deg. Tenk at til høsten har dere barnehageplass og du kan gå ut i full jobb:) Da vil det lette.

Du har fått mange gode tips her. Et av de beste er vel å kontakte banken for hjelp.

Masse, masse lykke til!

Fortsetter under...

Sorry altså, men ingen MÅ trene på apparater eller med fysioterapaut. Det er bare tull fra ende til annen!!!

Du klarer deg fint hjemme med noen manualer, en ball (som gjør mye av samme nytten som terapimaster) og en treningsstrikk.

For det første trenger du ikke å høre på de som mener dere burde ha god råd med den inntekten.

Vi har mer utbetalt i måneden og får det akkurat til å gå rundt uten inkassosaker.

Jeg ville tatt tak i inkassosakene først og prøvd å få de ut av veien. Ta kontakt med de største kreditorene og be om råd. Vis dem et nøkternt budsjett og spør hva de kan gjøre for å hjelpe dere slik at dere får betalt det dere skylder. Hvis de ser at de risikerer å ikke få pengene sine er dde kan de strekke seg langt for hvertfall å få inn noe.

Høres ut som boligverdien kan ha steget mye. Få en verdivurdering av huset og ta et møte med banken om refinansiering. Samtidig får dere råd fra banken om hva som er lurt å gjøre.

Har dere mulighet til å selge enkelte ting som har ført til at dere har fått inkasso i utgangspunktet?

Er sikkert mange småjusteringer som kan gjøres her og der som til sammen gir resultater.

Vil til slutt gi dere ros for å ta tak i situasjonen i stedet for å 'glemme' problemene og tro at det går over! Mye er faktisk gjort bare ved å være bevisst på hvor pengene går og du viser god innsikt og kontroll på økonomien. Kan sikkert ta litt tid å få unna all gjelda, for det er ikke lett å kvitte seg med alt på en gang. Men om det er en trøst så er det ikke lenge igjen til du har barnehageplass og kan jobbe mer. Frem til da får du ha masse lykke til og fortsette med de små tingene som kan gi resultater!!

HI her.

Takk for alle svar jeg har fått! Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få.

Her er en oversikt:

Vi har 35 000 inn, skrev feil i går.

Ut pr. mnd:

Huslån 9000,-

Billån: 3000,- (Rest 140 000,-)

Forbrukslån: 500,- (rest: 16000)

Forbrukslån: 900 (rest 22 500,-)

Gammelt billån: 1000. Dette trooor jeg faktisk er siste mnd!

Inkassogjeld: 1000 (20 000 i rest)

Innkassogjeld: 500 (35 000 i rest)

Faste utgifter:

Nettleie: 3000,-

Strømregning: 2000,-

Tv+Internett: 900,-

Kommunale avgifter: 2500,- hver 3 mnd

Nrk lisens: 1500 hver 3(?) mnd

Forsikring: 1500/mnd

Søppel: 1000/mnd

Tlf: 300,-

Trening: 400/mnd

Mat: 4.500/mnd

Bensin: 1300/mnd

I følge budsjettet BURDE dette gå opp, men neida:( Ligger på etterskudd med nesten alle regningene våre. I tillegg har jeg regninger som er gått ut på vegbom, div andre små-regninger som er gått til inkasso.

Det er jo alle disse smålånene som dreper oss helt! Det er disse vi må få samlet.

Dagmamma er uaktuelt, det finnes ingen ledige her i området.

Skal tenke litt på å bli dagmamma selv, men jobber jo 2 d/uken + at det blir fra nå - august bare.

Hva er nettleie? Om det er nettleie på strøm, så har dere med andre ord 5000 i strøm regning hver måned? Er det sant, i såfall bør dere starte sparetiltak på strøm så fort som mulig!

Nrk lisensen kommer to ganer i året, og er på 12-1300 kroner. Og om TV/internett koster 900 i måneden, bør dere kanskje kutte ut noen underholdningspakker/redusere hastigheten på nettet..

Skjønner ikke helt hvorfor dere betaler 1000 på den minste inkassogjelden, og bare 500 på den som er størst?

Dere må bare knipe inn på alt, og leve veldig enkelt de neste to årene, bare prioritere at NÅ skal vi bli kvitt alle smålån og inkassogjeld!

Hilsen ei som tok grep om økonomien i fjor sommer, og er gjeldfri om et år, en veldig deilig tanke!

Lykke til!

Annonse

Først og fremst, så kutt ned utgifter på maten! 4500 er kanskje helt vanelig, men det er fullt mulig å bruke mye mindre, hvis du snur og vender på kronene! Det har jeg begynt med, og jeg har allerede spart mye! Søk opp billige middagsforslag, og planlegg kjøpene dine!

Skal kutte matutgiftene. noen som har tips? handler så billig som jeg kan føler jeg. Kan selvfølgelig lage billigere middager. Billige middagsforslag?

Tv pakken kan kuttes. Min mann har en del ekstrapakker (fotball osv) Internetten skal jeg også se på.

Prøver å skrive opp ting som kan selges. Har jo en del barneting, men iom det sikkert har gått ned en del i verdi, og vi skal ha flere barn ønsker jeg å beholde dette. Blir jo bare dyrere å skal kjøpe nytt atter en gang..

-Nettleie på 3000,- pr mnd + 2000,- i strøm pr mnd? Her høres det ut som om noe skurrer. Sjekk opp om det er riktig.

-TV + internett- klar dere med gratiskanalene på TV (man overlever på NRK) og velg en internettlevrandør med lavere hastighet og lavere pris. Bør ned i va 350 totalt pr mnd.

-Forsikring bør dere ringe rundt til diverse selakaper og be om tilbud. Dere betaler mye. Sjekk også om dere er dobbeltfosikret.

-Søppel avgiften er veldig høy. Er du sikker på at dere betaler 1000,- pr mnd, ikke pr år? En renovasjonsavgift på mellom 1000,- og 2000,- pr ÅR er vanlig.

Hva bruker dere på klær, utstyr, vedlikehold av bilen, gaver, ferier, kino osv? Det er jo masse som mangler i budsjettet deres.

Synes dere får mange gode råd her. Men det beste rådet jeg kan gi deg er å ta kontakt med banken som dere har huslånet i. Sett av et par timer å få en god gjennomgang med dem. De kan gå gjennom kontoutskrifter med dere og har garantert hatt andre kunder som er i samme situasjon. Det er mye lettere å få oversikt og finne løsninger når man prater med noen fysisk, enn å bare sitte å svare på innlegg.

Du spurte etter billige middagsforslag.. Vi har et matbudsjett på ca. 4500,- i mnd. noen dager har vi dyrere middager mens andre dager veldig billige.

Coop- produkter går det mye av her hos oss og frukt og grønnsaker kun i løsvekt. En boks fiskeboller til under 9,-kroner med karrisaus, potet gulrøtter og bacon koster en 50-lapp. og alle blir mette. baker mye selv og sparer nok en del der. Handler stort når det er tilbud på for eks. kjøttdeig og lager kjøttkaker, hamburgere og lignende som fryses.

Planlegger middag flere uker i forkant. men jeg handler mye av det som er på tilbud. Barna er glad i grønnsaker og suppe til alle med pølser på tilbud eller hjemmelagde kjøttboller er billig og sunt.

Vi sparte mye bare på å investere i fryseboks og gjøre store innkjøp.

-Forsikringen er ikke mulig å få billigere, har sjekket hos mange og det er det selskapet vi bruker nå vi kom best ut hos.

- Skal sjekke opp i søppelavgiften. Men mener det er riktig.

-Skal også sjekke strømmen.

- Vi er aldri på kino, ute å spise o.l. Hvis det er noe, er det mannen min som går på fotballkamp 1-2 ganger pr. mnd. Da er det 200,- ut.

Gaver... Hmm, Kanskje 200 i mnd totalt? Litt mindre kanskje. Bilen har vi ingen utgifter på foruten bensin og lån. Vasker den hjemme. Er aldri på ferie, ikke vært det siden vi kjøpte huset. Klær bruker vi kanskje 200 i mnd- og det er kun hvis vi kjøper noe til Nora. Handler aldri klær til oss selv, har ikke gjort det på mange, mange mnd!

Huff. Føler virkelig vi strammer inn på alt vi absolutt kan!! Og det er så fortvilende å ikke få det til. Det var jula som knakk økonomien vår helt. Frem til da hadde det gått på håret, så ble vi liggende på etterskudd - da var det gjort!!

Må bare takke atter en gang for alle gode svar! Dere hjelper mer en dere aner!

Skal sette opp et møte med banken. Hater sånne ting, men det må til. Hva må vi ha med og være forberedt på forhånd til et sånt møte?

Kan vi spør om refinansiering etter så kort tid? (1,5 år)

Annonse

Hvis du mener kommunale avgifter når du sier søppelavgift, så kan det nok stemme med det beløpet du sier. Her vi bor er kommunale avgifter litt i overkant av 12.000 i året og betales 3 eller 4 ganger i året.

Er mannen din like innstilt på å stramme inn som det du er? Da burde det vel ikke være noe problem å kutte fotballkampene og fotballkanalene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...