Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Sliter så med å få det til å gå rundt økonomisk. Rettere sagt så får vi det ikke til. Har kuttet alt vi kan nå, alle pengene våre går til mat, nødvendige ting og regninger. Kjøper ALDRI noe til oss selv, kun det aller nødvendigste til jenta vår på 1,5 år. Saken er at vi har huslån, andre smålån, flere inkassosaker, i tillegg til billån. Dette dreper økonomien vår helt. 1000 kr dit, 500 kr dit, masse små beløp som vi må ut med hver måned. Vi klarer å betale disse, men ikke alle de andre regningene. Det er alltid noe som vi ikke får betalt, vi ligger alltid på etterskudd med noe. Jeg jobber ikke så mye, pga manglende bhg-plass (fått til høsten). Kikker etter natt/kveld/helg jobber, men ikke fått noen av de jeg har søkt på. Vi har til sammen inn ca 33 000 utbetalt i mnd, men likevel går det ikke:( Nå er jeg bare fryktelig lei meg. HVA kan vi gjøre?? Blir fullstendig slått ut av dette her... Er det noen mulighet for å få samlet inkassosakene feks? Selvom de ikke er til samme kreditor. Dumt med ex. billån, men da vi kjøpte huset for 1,5 år siden lånte vi 95% av kjøpesummen(?) og fikk ikke mer:(
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Kontakte banken deres. Be om å få refinansiert og få dem til å overta dyre smålån dere har. Be om avdragsfrihet frem til høsten når du kan jobbe fulltid. Om det ikke funker; vurdér å skifte til billigere bolig eller skaff dagmamma.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Ta kontakt med banken deres, og forhør dere om dere eventuelt kan få samlet alle lånene. Tror det ville hjulpet betraktelig hvis dere bare hadde hatt et lån å forholde dere til. I tillegg kan det være at dere får en bedre rente da. Sett opp et realistisk budsjett, og fremvis dette på møtet med banken. Rett og slett for å vise at dere har tenkt igjennom dette og at dere er seriøse.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Avdragsfrihet har vi hatt tom denne mnd. fra mai MÅ vi betale avdrag.. Dette pga dårlig økonomi lenge nå. Finnes ikke dagmamma her. Svigermor og mamma passer jenta vår de dagene de kan så jeg får jobbet litt. Men kan vi refinansiere når vi har lånt så mye av kjøpesummen?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Tipper dere kan få veiledning i banken. Det er i bankens interesse at dere får økonomien på rett kjøl.
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2011 #7 Skrevet 16. april 2011 Tja. Banken vil tape penger på at økonomien deres går fullstendig ad undas, så den vil trolig kunne være behjelpelig. Ellers kan det vel tenkes at dere rett og slett bør bo billigere.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #8 Skrevet 16. april 2011 Hei! Trenger du klær til jenta di? Vett hva det vil si å ha problemer med økonomien. Det har ordnet seg for meg nå..har endel etter min datter på snart 3 år.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #9 Skrevet 16. april 2011 Banken er en god ide. EV finn det sentrale nummeret for gjeldsrådgivning. MEN det første dere må gjøre er å skaffe dere en oversikt (a la "luksusfellen".) Få alt på bordet og finn ut hvor mye dere faktisk har i regninger i løpet av måneden og i løpet av året. Ta også vare på abosolutt ALLE kvitteringer for smått og stort - det kan være noen "kjøpefeller" dere gjør selv om du sier motsatt (f.eks. bensinstasjonkjøp osv) Er det ting dere kan selge som dere ikke absolutt trenger? Et siste alternativ er å "kjøpe dere ned" i boligmarkedet og på den måten få det hele på rett kjøl igjen. Bra dere vil ordne opp! LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #10 Skrevet 16. april 2011 HI her Jeg har fullstendig oversikt, jeg fører alt ned, kjøper ikke en gang en kaffe til meg selv ute. Det eneste jeg bruker på meg selv er abonnement på SATS, noe jeg må siden jeg har ryggproblemer som er tilnærmet borte når jeg trener aktivt. Jeg skriver ned alt som skal ut hver mnd i en bok, er optimistisk - trekker ut det vi MÅ betale og det som "kan" vente. Men så skal jeg betale, og pengene rekker ikke til. Har tenkt på å selge tven, men hvor mye kan vi få inn der liksom? er snakk om en tv til 4-5000 kjøpt for 2 år siden. Jeg tenker mye på det- å selge. Men en ting jeg kom til å tenke på- tror boligen vår har stidd ganske mye siden kjøp. Kjøpte 1. hus i nytt byggefelt for 1,8. De andre som har kommet her etterhvert går for nesten 1 mill mer. Er blitt ganske etablert her. Kan det være en fordel? Ny takst? Takk for tilbudet om tøy,men er så heldig at vi arver det meste fra min søster. Ellers kjøper mine besteforeldre litt av det vi trenger til jenta. Men veldig snilt som tilbyr deg! Blir litt lange innlegg fra meg i dag, er så fortvilet
Gjest ->>- Skrevet 16. april 2011 #11 Skrevet 16. april 2011 Ja, få dere ny takst (mange banker godtar meglers verdivurdering, de kan man få slengt etter seg). Da har dere muligheter for refinansiering, som kan føre til bedre boliglånsrente eller i hvert fall mulighet til å bake smålånene inn i boliglånet.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #12 Skrevet 16. april 2011 Du kan vel finne alternative måter å trene på - jogge en tur, trene med vekter hjemme, pilates foran tvn... Spar der du kan! Selg huset deres.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #13 Skrevet 16. april 2011 Hva har dere i renter oghva haster mest? Hva trenger du hver måned minimum? Eks, dere har 15000 i faste utgifter i tillegg har dere kredittkort og inkasso. Bli kvitt inkasso først deretter de dyreste kredittkortene etter tur etter høyeste rente. Få avtaler hos de dere kan. Om du ser at du neste måned må ut med 15 000 og har inkasso på kr 5 000, så selger du unna det du kan for å få så mye du trenger til 5 000,- Ønsk penger i bursdags- og julegaver, bruk av barnas sparte midler, sitt barnevakt, selg hjemmelaget middag og brød, spis så billig dere kan (grandiosa, boksmat, bak brød selv, osv), hent ut kjøpeutbytte fra coop, strikk og selg, lag kort og selg osv. Alle monner drar! Dette gjør dere til første måned, neste åned er det en annen sum dere skal nå. Dette gjør dere jevnt og trutt til dere er kvitt den verste gjelden. Dersom summene er så uoverkommelige at dere ikke har en sjanse til å klare det, selg huset og bo billigere, refinansier, skaff deg en jobb, flytt, overtid for din mann, helgejobb for din mann, el.l. Syns det er litt rart at man kan gå hjemme uten midler og samtidig ha trang økonomi. Men jeg har aldri hatt problemer med å skaffe meg en jobb, dersom jeg virkelig har ønsket en jobb.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #14 Skrevet 16. april 2011 Det er jo ikke det at jeg ikke får meg jobb. Men jeg har ikke barnepass! jobber deltid så mye jeg kan ift barnepass. Har søkt og tatt litt ekstra vaskejobber etc. som har dukket opp. Har også søkt på en del stillinger på f. eks sykehuset (nattstilling) uten napp. Har ikke kredittkortgjeld. Har 20 000 i en inkassosak (1000 pr mnd) Billån 3000 i mnd Huslån 9000 i mnd et gammelt billån i gammel bank 1000 i mnd 500 i mnd i en annen inkassosak ++ (det jeg kommer på i øyeblikket) + andre regninger som er forfalt. Mannen har jobbet en del overtid, så det hjelper. Betalte nettopp ut en stor inkassosak på 15 000 pga det. Men nå har det bare tårnet seg for oss!!!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #15 Skrevet 16. april 2011 Det hjelper desverrre ikke med jogging, pilates etc. Jeg må trene styrke på apparater/ terapimaster i samarbeid med fysioterapeuten min. HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #16 Skrevet 16. april 2011 Jeg kan hjelpe deg med mine synspunkter for hvordan dere best bør håndtere situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #17 Skrevet 16. april 2011 Er det noen som har trekk i lønn? Er det noen som har tatt sikkerhet i hus? Dere MÅ prioritere løpende utgifter før betaling av gjeld. Hvor store er de ulike gjeldspostene totalt? Står de på deg, på din mann eller på begge? Som eier av bolig er det visse krav som må prioriteres på lik linje med boliglånet da kreditorene der har legalpant for utestående på førsteprioritet. Hva er inntektene deres?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #18 Skrevet 16. april 2011 Ingen trekk i lønn. Men hvis vi prioriterer de løpende utgiftene fremfor lån/ inkasso, vil dette jo bare gå videre. Da bryter vi jo avtalen med krefitorene. Jeg må få en oversikt over gjeldspostene totalt sett. De står på begge. Vi har 33 000 utbetalt pr mnd. Takk for alle svar og hjelp!! HI
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #19 Skrevet 16. april 2011 Men hvis dere har utbetalt til sammen 33.000kr i mnd og faste utgifter på 14.500 i mnd burde det ikke være noe problem? Ser at du skriver at det er mer som må betales, men er det ekstra på over 10.000 i mnd? Hvor mye har dere igjen etter at alt av faste utgifter er betalt? Ikke så lett å hjelpe uten å vite dette. Ikke meningen å virke sur eller noe, men ut fra det du har skrevet burde dere ikke ha problemer med økonomien og det er ikke så lett å hjelpe deg
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #20 Skrevet 16. april 2011 14 500 er kun div lån, inkassosaker. I tillegg kommer strøm, mat, internett/tv, bensin, +++++ jeg må gå akkurat nå, og takker veldig for dere som vil hjelpe. I morgen kan jeg finne frem boka mi der jeg har oversikt over inntekt og utgifter hvis noen er int. i å hjelpe? Håper å finne et lys i enden av regnigshelvete!!!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #21 Skrevet 16. april 2011 Ja, gjør det. Er alltids noen her som kan hjelpe
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #22 Skrevet 16. april 2011 -Dagmamma intil dere får barnehageplass. Da kan du jobbe. -Selg bilen. -Selg huset. -Snakk med banken om muligheten for å få et lån som dere kan samle smågjelden i. -Snakk med kreditorene og få en nedbetalingsplan som dere kan klare. -Be banken om avdragsfrihet til du begynner å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #23 Skrevet 17. april 2011 Begynn og jobbe som dagmamma! Du kan ha 3 barn + jenta di! Jeg får 5000 per barn, dvs at du kan få 15 000 + kontantstøtte for jenta di + barnetrygd. Da har du rundt 19 000 inn? Ville det hjulpet? Man betaler ikke så mye skatt heller som dagmamma + at man trekker fra 950 kr per barn per mnd i slitasje på hjemmet. Altså skal man "bare" skatte av rundt 12 000, og det er ikke mange prosentene. Tror jeg betale 20 % i skatt. Forskuddskatt 4 ganger i året.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #24 Skrevet 17. april 2011 ER JO IKKE NOE GALT MED DET REGNESTYKKE: UTBETALT 33.000,- boliglån 9000,- boutgifter 1000,- kommunale avgifter, renovsjon, forsikring strøm 2000,- billån 3000,- påleggstrekk i lønn gammel inkasso 1000,- inkasso 1000,- gammelt billån 500,- gammel inkasso livsopphold 2 voksne og et barn 12.000,- OVERSKUDD 3.500,- i tillegg til alle ekstravakter og overtidsbetaling som kan brukes til å betale ned på boliglån eller som ekstra betalinger på inkasso. Har satt dere opp med veldig romslige satser i forhold til livsopphold, og latt dere få beholde billån, strøm, og forsikring utenom. Kan ikke se at dere skal ha så forferdelig dårlig råd. Det koster å ha dyrt billån og dyrt boliglån. Og det koster å ha hatt et overforbruk tidligere. Nå må dere prioritere å betale løpende avgifter. Dere må sette opp et godt budsjett, der dere setter av til faste utgifter hver måned, en konto til regninger, en konto til variable utgifter som mat og klær etc, bensin. Så må dere huske på at etter den søte kløe, kommer den sure svie, og at det nå er på tide å gjøre opp for seg, så får dere bedre råd etter hvert. Dette er ikke noe å ta på vei for, dere har ikke dårlig råd.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2011 #25 Skrevet 17. april 2011 ER JO IKKE NOE GALT MED DET REGNESTYKKE: UTBETALT 33.000,- boliglån 9000,- boutgifter 1000,- kommunale avgifter, renovsjon, forsikring strøm 2000,- billån 3000,- påleggstrekk i lønn gammel inkasso 1000,- inkasso 1000,- gammelt billån 500,- gammel inkasso livsopphold 2 voksne og et barn 12.000,- OVERSKUDD 3.500,- i tillegg til alle ekstravakter og overtidsbetaling som kan brukes til å betale ned på boliglån eller som ekstra betalinger på inkasso. Har satt dere opp med veldig romslige satser i forhold til livsopphold, og latt dere få beholde billån, strøm, og forsikring utenom. Kan ikke se at dere skal ha så forferdelig dårlig råd. Det koster å ha dyrt billån og dyrt boliglån. Og det koster å ha hatt et overforbruk tidligere. Nå må dere prioritere å betale løpende avgifter. Dere må sette opp et godt budsjett, der dere setter av til faste utgifter hver måned, en konto til regninger, en konto til variable utgifter som mat og klær etc, bensin. Så må dere huske på at etter den søte kløe, kommer den sure svie, og at det nå er på tide å gjøre opp for seg, så får dere bedre råd etter hvert. Dette er ikke noe å ta på vei for, dere har ikke dårlig råd. MÅTTE SETTE DET OPP TO GANGER.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå