Gå til innhold

Litt søtt dette med rosiner og kjeks


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å gi sjokolade og smågodt til en 1 åring er tydeligvis fy-fy de luxe, nei, da gir man heller kjeks og rosiner. For det er jo så mye bedre :P Håper dere er obs på hvor mye sukker det er i kjeks. For ikke å snakke om hvordan kjeks setter seg i tennene og tærer på dem. I motsetning til f.eks en sjokoladebit som smelter fort og gjør vesentlig mye indre skade på tennene. Og at rosiner er full i muggsopp og er frarådet å gi til barn under 3 år. I hvertfall mer enn en liten eske pr uke maks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

en som tok mastergrad i ernæring for oss sykeleiere frarådet kjeks. det er dte verste man kunne servere. mye transfett osv osv i dem. eneste godteriet hun kunne anbefale var sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det HØRES jo så mye sunnere og politisk korrekt ut, og DET er jo faktisk det viktigste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en som tok mastergad i ernæring undervise oss sykeleiere*

 

hun sa at kjeks var det værste å servere. og det er bare en tye godteri hun kan anbefale og det er sjokolade. sier litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja tanken slo meg :P Min får sjokolade og litt smågodt selv om hun er under 2 år. Ikke at noen av delene er bra for henne, men føler det er bedre med snop enn rosiner og kjeks i hvertfall.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det ble for fristende når de lett overlegen enten ikke skjønte poenget med å gi egg til små barn, eller i så fall skulle ha "sunne" ting i som rosiner og kjeks. Barnslig, I know :P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gi sjokolade til min 2.5 åring jeg. en medium stor kanin, en liten og 2 små kuler som skal forestille små påskeegg. akt innakket i påskepapir. kjøpte en slik pakke hos nille. bedre enn kjeks, rosiner og smågodt. + ser veldig påskete ut pga papiret og formene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa jeg ikke... Det er bare at det neppe er verre enn transfett og muggsopp ;) Og sjokolade er faktisk ikke så ille dersom man ikke gir for mye og hest en litt mørk en. Men som en oppe nevner, så høres det nok mer politisk korrekt ut å gi barna kjeks og rosiner enn sjokolade og litt smågodt. Enda det ikke er det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åringen min får nok mer sjokolade enn kjeks og rosiner ja. Føler ikke akkurat at det er "bra" i det hele tatt det heller da, men helt hysteriske kan man jo ikke være. Tror nok verken kjeks/rosiner eller snop skader sålenge det ikke blir for mye av det og man er flink med tannpussen.

 

Enig i at det høres "bedre" ut å gi rosiner og kjeks enn sjokolade og smågodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke min på 18mnd gotteri, hvorfor skal jeg liksom det?

Hva er poenget? Skal jeg mobbes fordi jeg ikke er en sau som gjør det alle andre gjør og mener manbør gjøre.

 

Jeg har opplevd SÅ jævla mye pes fordi jeg ikke ønsker å gi ungen store mengder sukker i en tidlig alder. Litt sukker er ok, men ikke sukker og e-stoff bombene.

 

Min vil få i egget: Deilige dehydrert frukt med et lag av raw og sukkerfri sjokkolade (vet jeg er sær), dehydrert frukt, litt rosiner (får faktisk ikke så mye at det kan overskride 50g i uka som anbefalingene sier) tørka frukt, litt raw sjokolade og kanskje litt sjokolade fra sjokoladeprinsen. Ellers så vil hun få leke, bok etc

 

Selv om jeg velger bort sjokoladen i butikken og lager min egen så er det ikke greit å komme med harselerende bemerkninger og hersteteknikker. Jeg gjør det fordi jeg vet at det er best og at den sjokoladen er sunn og faktisk MYE bedre for meg:) Sier ikke dette til DERE, men generelt (LES; familie)

 

Det er ikke noe morsomt å gruuuue seg til påskeaften som skal tilbringes med familie som så absolutt ikke respekterer våres valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke akkurat snakk om hvorvidt man SKAL eller ikke SKAL gi barna sjokolade /rosiner osv, men at det er vrangforestillinger om at rosiner og kjeks er så mye bedre enn sjokolade og smågodt.

 

Ellers så vil jeg bare si at det å ikke gi barna godterier er selvfølgelig det beste, og man skal drite i hva andre sier og gjør. Akkurat som rosiner og kjeks. Man gir det man har lyst til selv. Hadde påsken gjort at jeg følte meg lite respektert i dte jeg valgte for barnet mitt så hadde jeg helelr feirt påsken alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi snakkes igjen når du har fått 1-2 barn til? Det er helt normalt å ikke gi godterier til barn nr 1 før de er 1,5-2 år (det gjorde ikke vi heller), men det er gjerne noe helt annet når 1-2 åringen din har eldre søsken ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å fortsette denne praksisen med alle mine barn. Eldre søsken får også hjemmelaga sjokolade, ingen klager. Resultatet er at de ikke liker butikksjokolade.

 

Butikksjokolade har foresten også transfett i form av palmeolje. MYE mer enn kjeks. Men kjeks har mye glutamat men det har også sjokolade.

 

Jeg mener at folk må velge det dem vil. Og om jeg vil være "hippiemamma" så fortjener jeg ikke å bli harselert med. Heller aplaudert for all den insatsen jeg legger i all maten jeg lager, men mye av "hetsen" er pga sjalusi så det er det jo ikke så lett å gjøre noe med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, slapp av da, det er vel ingen som harselerer med deg fordi det påpekes at rosiner og kjeks ikke er bedre enn mye annet godteri! Syns nesten DU virker litt besserwisser jeg, der du antyder at hetsen du innbilder deg er der grunner i sjalusi! Da er du vel ikke stort bedre enn de du klager over?

Er da nok av hippiemødre som nærmest snakker om barnemishandling dersom noen gir sjokolade til unga sine. Fei for egen dør først du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selfølgelig er de sjalu fordi de ikke klarer å ta de takene som trengs for sin egen helse. De bare snakker om det men om noen faktisk gjør det så er jo det feil uansett.

 

Det med harseleringen var IKKE ment til dem HER, men generelt. Det er sånn jeg skrev det også....

 

Jeg er virkelig ingen fullbyrden hippimamma MEN jeg mener det bør være mulig å ta egene avgjørelser uten å måtte føle seg utilpass pga andres ekle komentarer.

 

Og jeg har faen ALDRI sakt noe om hva noen andre mener eller gjør hverken her eller IRL. Men jeg behøver vel ikke feie for min egen dør når så mange andre gjør det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...