Gå til innhold

nyfødt baby som ikke tisser!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

baby på 2 dager som ikke tisser noe særlig, snart 1 døgn siden sist, de på barsel ga lite info og sa vi skulle se det ann..

 

noen råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror jeg vill ringt barsel og spurt..... tissing er jo det sikreste tegnet på at baby får nok væske... spiser baby mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det an??

Hvordan kan de si det!! Det kan være noe så enkelt som dehydrering, eller noe skumlere som brokk i urinrøret eller blære- eller nyresykdom. Du burde ringe igjen, dersom han / hun ikke tisser snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at babyen tisser litt, men når den bare er to døgn er det ikke mer enn 2 ml/kg/t som skal ut og veier babyen 4 kg skal diuresen være ca 8 ml i timen. Det er ikke veldig mye og suges lett opp av bleien.

 

Dersom du har en kjøkkenvekt som er digital kan du veie tørre bleier og veie den brukte når du skifter. Da vil du få et tall du kan stole på.

Barnet skal tisse, og at det har tisset tidligere er et godt tegn. Dersom det er 0 i diurese ville jeg ringt barsel og snakket med en barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ringt igjen, og skulle se ann i natt, for ja, han ammer hele tiden men jeg drev og presset på puppene istad og j sser jo at det er lite som kommer ut. mindre enn d jeg tenkte kanskje, ikke noe stråler fir å si det slik, så han ligger OFTE ved pupen.

 

evt skulle jeg gi litt erstatning ikveld, slik at systeemet kunne komme litt igang hos han... var ikke det jeg ville men jeg gir jo ikke opp... men da ser man jo om det er hos meg det ligger.

 

hvordan få mer melk, fort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal gi litt mme om du har. Ei venninne av meg gav pupp i en uke, men barnet fikk ikke i seg noe - så babyen ble innlagt for dehydrering. Hun trodde alt var i skjønneste orden, men der var tomt for melk i puppen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende bleien kjennes tørr ut, men at det kan ha kommet noen dråper for det. Men jeg ville gitt mme på kopp hvis du er usikker på om der er noe melk. Når du gir barnet mme, kan du pumpe deg ved siden av for å opprettholde stimuleringen av melkeproduksjonen.

 

Nå heter det seg sånn at selv om du har lite og ingenting de første par dagene, så har barnet et væskeoverskudd etter å ha lagt i magen, og at det ikke er noen krise før de har gått tre dager. Det er da de begynner kjenne sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke melk før natt til dag 3 etter fødselen. Så at det ikke kommer noe ut når du klemmer på puppen, skal du ikke bekymre deg for enda. Det tar noen dager før melken kommer.

 

Fortsett å amme, vei bleiene (som ei her lenge opp sa), og prøv å slappe av. Jeg ville prøvd å veie bleiene før jeg gav mme - men gi fra kopp i tilfelle, ikke flaske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men babyen sier vel ifra hvis den er sulten? Sier som flere her at det kan jo hende det kommer litt tiss i bleia uten at du kjenner det:)

jeg vet ikke selv hvordan det er, siden min baby hadde bæsja hver gang vi skifta bleie, så det blei aldri skift av kun tissebleie.

 

Jeg tror du hadde merket på babyen din om h*n var dehydrert eller ikke. Den ville nok hvert ganske slapp og uvel.

Jeg ville nok hørt på sykehuset, de vet hva de driver med:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie bleiene er et godt råd

Om du føler for det - bruk litt mme, ev pumpe deg for å stimulere produksjon.

MEN bruk KOPP! (et medisinbeger du lager helletut på f.eks. (har du ikke - få noen til å stikke innom nærmeste sykehjem og be om å få et)

 

Det beste rådet for å få melka til å renne, er å slappe av i fht det På sh sa de at vi som hadde store medisinske problemer alltid hadde melk, for vi hadde ikke tid/krefter til å bekymre oss over det.

 

Dette går nok helt bra skal du se!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om babyen bare er 2 dager, så har ikke produksjonen kommet ordentlig igang ennå, babyen dier ofte for å sette produksjonen igang. IKKE gi mme foreløpig, da vil ikke babyen søke brystet, og du kan ødelegge hele grunnlaget for vellykket amming!! Om babyen er dehydrert, vil fontanell fordypningen være dypere enn normalt. Som ei annen over her skriver, kan du veie bleiene, og hold kontakten med barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress!! Melka kommer ikke for fullt før 3. eller 4. dagen etter fødselen. Det er derfor veldig bra at babyen ligger ved puppen ofte for da kommer melken fortere. Hvis du gir tillegg nå, kan du ødelegge for ammingen. Lurt å veie bleiene som er sagt her, kommer nok mer urin ut enn du tror. Ta kontakt med barsel eller evt ammehjelpen dersom du føler det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har noe som kalles råmelk de første døgnene etter fødsel, denne er sparsom og ser litt gulaktig ut og har fløtekonsitens. Denne råmelken holder som regel til de første døgnene. Prøv å legge til barnet med en gang det viser tegn til sult; tar hender opp mot munnen, vrir mye på hodet, smatter, eller gaper. (Gråt er et veldig sent tegn på sult!!). Du bør lå barnet regulere selv, og amme ofte. (Minimum hver 3 time). Jo mer du ammer jo mer melk får du. Dersom du føler at brystene er harde eller at det ikke kommer noe, bør du prøve å håndmelke litt før du begynner ammingen.

 

Dersom barnet er slapt og sover mye bør du kontakte barsel, for det kan være tegn på dehydrering. Dersom barnet endrer hudfarge til å bli litt gul bør du også kontakte barsel. Det kan være tegn på gulsott, som kan komme av at barnet ikke får i seg nok melk.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gitt mme, helst på kopp om du har! Har selv hatt en 4 dager gammel dehydrert baby og det var ikke noe kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...