Gå til innhold

Hva er det seneste dere har hørt at barn har begynt å gå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten vår er 17,5 mnd og går ikke enda. Er veldig forsiktig av seg og våger liksom ikke å slippe. Har reist seg opp og raser i vill fart rundt bordet, men er altså veldig redd for å slippe taket helt. Står et par sekund uten å holde, men får litt panikk når han oppdager hva han gjør.

 

Helsesøster er nesten hysterisk om det og har vært det helt siden han var rett under 14 mnd... Alle søskenbarna var sene og begynte å gå plutselig, og pappan var også sen med det meste motoriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår er 17 mnd og går ikke enda, men hun har hele tiden gjort ting i sin rekkefølge. Ikke noe galt i det hele tatt, de utvikler seg jo i det tempoet som er naturlig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabogutten hadde ikke tatt mer enn 3 skritt alene da han var 18 mnd. Forsiktig liten gutt, men nå (21 mnd) har han begynt å løpe. :)

 

Søsteren til en venninne var bortimot 2 år da hun plutselig en dag bare bestemte seg for å gå. Før det hadde hun knapt reist seg, var en lykkelig og lat rompeaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som var over 2 år før de gikk. Min ene gikk da hun var nærmere 2,5, men det var det grunner til.

 

Gjennomsnittet for å begynne å gå er 15 mnd, vanlig med en time hos fysio hvis barnet ikke går ved 18 mnd.. ikke noe stress.

Dumme helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG har ikke ment at det var noe galt med ham, men helsesøster er jo helt hysterisk. Fks begynte han ikke å rulle før han var 7 mnd, men han satt oppreist før han var 6 mnd. Det var sååå rart, så hun måtte tilkalle barnelegen for å sjekke om det kunne være noe galt med hoftene. Legen fant fort ut at det ikke var noe som helst galt med ham. Surprise!

 

Så til oppfølgerspørsmålet: Hvordan forklare til helsesøster at det er helt normalt, selv om det ikke er innefor gjennomsnittet????

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19.5 mnd da jeg lærte å gå. Ikke noe galt med meg men jeg lå lenge i sete og ble født i sete og det var nok årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips . Gi han noe han kan holde i hånda , som en spade ol for da tror han at han holder seg fast noe når han går .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er snart 15 måneder og går ikke enda. Vi var hos helsesøster og jeg spurte hvor lenge jeg skulle vente med å ta kontakt om hun ikke begynte å gå innen en viss tid. Helsesøster svarte at dette skulle jeg ikke overhodet bekymre meg om da hun sa at bevegelsene var gode og at hun brukte seg på alle mulige måter. Hun mente at det plutselig ville løsne og ikke noe å tenke på.

 

Så hils din helsesøster og si hun snakker piss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste min gikk ikke før han var 19 mnd.

 

Da han var 18 mnd var vi hos en ortoped som skulle tilpasse såler til han pga en skjevhet i ankelen. Han spurte: Går han? Nei, svarte jeg, for han gjorde jo ikke det i mine øyne. Han gikk langs vegger, og når han ble holdt i hånda, men ikke et eneste skritt uten støtte. Så reiste gutten min seg og gikk langs veggen på kontoret mens han holdt seg. Ååå, sa ortopeden. Han KAN gå, han trenger bare å holde seg i noe!

 

Så om sønnen din kan gå rundt møbler og når han blir holdt, så kan han GÅ, han trenger bare litt støtte for balanse og trygghet, og det fikser han nok snart. Si til helsesøster at det er så mange i slekta som gikk sent uten støtte at du ikke bekymrer deg ennå, og at han er på vei. Be heller om tips til å motivere han, hvis hun absolutt må henge seg opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "satt oppreist"? Klarte han å sette seg opp selv før han klarte å rulle?

 

Hvis dere har satt ham opp, så "teller" det ikke. Og det er meget mulig at det er en av grunnene til at han er litt treig.

Barn skal få utvikle seg i sitt eget tempo, og man skal ikke sette dem opp før de klarer å sette seg selv.

 

 

Men sånn ellers ville jeg ikke ha bekymret meg nevneverdig. Sønnen vår gikk sine første skritt da han var 10 mnd, men han begynte ikke å gå før han var 16 mnd gammel.

Han er nå en veldig aktiv gutt, med mye bedre kroppskontroll enn de fleste andre på hans alder.

Han lærte seg bla å sykle uten støttehjul før han ble fire år, og syklet da helt stødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men helsesøster til HI hadde begynt å stresse da ungen var 14 mnd, så dette var for å sammenligne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...