Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om dette? Urettferdig mot oss?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde du reagert om et av søskena til din mann/kone hadde fått med seg en av foreldrene til å kjøpe flott feriehus ved sjøen. Og greit nok... kontrakten viser hvor mye forelderen eier. Men hva med alt som skal kjøpes inn til feriehuset. H*n skal spleise midt på når det kommer til en liten båt, møbler, oppussing osv... Dette er jo ganske urettferdig når det skal bli snakk om arv en gang. Penger er ikke alt, men det er lett å reagere når denne forelderen gang etter gang sponser denne personen og familien. Det er ganske mange tusen det er snakk om gjennom årene.

 

Hadde du bare hevet deg over det? Min mann kommer nok ikke til å nevne det for noen av sine foreldre. Det blir for ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du ingenting med:)

Mannen din har lov å reagere, men det har ikke du. Du har ikke lov å tenke tanken engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det virker helt greit! hvordan de investerer pengene sine er opp til dem.. skjønner ikke hvorfor voksne mennesker føler at foreldrene må gi helt likt til de voksne barna sine.. jeg forventer ikke det av mine foreldre!

 

faren min har satt hytta i søsteren min sitt navn, selv om hun tjener millionbeløp i året og har kjøpt seg en leilighet til over 3 millioner. Jeg har ingenting, gjorde dårlig valg tidligere i livet og fikk barn i tenårene og driver fortsatt med utdannelsen min.. jeg har likevel ikke problemer med dette, og tenker heller at da får jeg bare jobbe enda hardere slik at jeg kan få kjøpt min egen lille hytte senere :) Thats life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da faller du utenfor det som kalles vanlige reaksjoner. Forskjellsbehandling er en stor årsak til familiefeider. Akkurat som arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer 16:23. Det er selvsagt helt normalt å reagere negativt på forskjellsbehanding, spesielt fra foreldrene sine.

Derfor kommer jeg ALDRI til å forskjellsbehandle mine egne barn. Det skaper bare vonde følelser, og det unner jeg ikke dem jeg er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellsbehandling er en uting, ja - men det er likevel ikke svigerdatters "problem".

Hun skal ikke blande seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Svigerbarn har ingenting med det å gjøre i form av å ta det opp med svigerforeldre. Svigerbarn kan likevel mene hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det som du sier står hvem som eier hvor mye i hytta og båten blir det ingen problemer når arven skal gjøres opp.

Da må denne broren betale ut de andre søsknene om han vil beholde den eller selge den slik at de andre arvingene får sitt.

 

Innbo er det ikke så mye å gjøre med om dere ikke vil gå gjennom deres kontoutskrifter i ettertid og bevise hvem som har kjøpt hva.

Noe din mann har rett til å gjøre om han vil det.

 

Du har derimot ikke noe du skulle ha sagt. Men jeg forstår likevel irritasjonen din ovenfor din mann om det er vanlig at foreldrene hans forskjelsbehandler ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke elt hva som er urettferdig her. De spleiser på et feriested og eier halvparten hver. Når det kommer til arv, vil barna deres dele den halvpart som foreldrene eier. Hva er det som er problematisk?

 

Vi har også tenkt å be svigers være med på å spleise på feriehus, nettopp fordi de vil ønske å bruke det på andre årstider enn oss, og vi kan bruke det sammen og ha det hyggelig. Burde vi ikke gjøre det i frykt for hans søskens reaksjoner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig urettferdig her? Dersom dere hadde gitt dem tilbudet om å være med på noe slik, ville de da vært med og spleiset? Eller ville det vært uaktuelt? Da kan jeg forstå reaksjonen din til en viss grad.

Men foreldrene her er vel oppegående nok til å ta slike avgjørelser selv? Det får være opp til dem så lenge de ikke er i ferd med å bli senile og ikke er i stand til å ta rasjonelle avgjørelser på egen hånd. Det er ingen som har noe som helst med hva de velger å bruke penger på og med hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull? Hva mener du egentlig - at foreldrene hans helst ikke skal bruke penger i det hele tatt fordi det reduserer arven deres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre ikke "bare" meg og mannen det går ut over. Også våre to barn blir ikke prioritert pengemessig på samme måte som den andre gullungen de er besteforeldre til. Ungen deres får sikkert dobbelt så kostbare ting som våre barn får. Håper bare ikke ungene våres legger merke til det. De får ganske likt til jul og bursdag heldigvis. Men den andre "gullungen" får gaver støtt og stadig gjennom hele året.

 

Og ja... jeg hadde aldri aldri tatt det opp med svigers. Det hadde vært som å stikke hånda i et vepsebol. Der får mannen min ta saken.

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de spleiser på hytta er ikke så farlig. For det har de grei kontrakt på. Men "problemet" er alt det andre ved siden av som bare blir innkjøpt. Det er sikkert snakk om over 150 000 svigers bare skal spytte inn når det kommer til båtkjøp og alt det andre. Og det er det ikke noen papirer på.

 

Men når jeg leser gjennom innlegget mitt virker jeg som ei misunnelig røy. Men likevel, det er irriterende med forskjellsbehandling. Og spesielt siden ungene våres også ikke blir prioritert like mye som det andre barnebarnet til "hytteeierene".

 

Jaja... ikke rart det er krig i verden.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arv kommer etter noen er død hva de gjør med sine midler når de er i live vedkommer ingen andre.

 

nei jeg hadde virkelig ikke brydd meg jeg hadde vel heller tenkt at det var koslig at de var så nær at de kunne dele på dette slik.

 

har selv søsken som støtt og stadig får økonomisk støtte / hjelp fra mine foreldre. jeg klarer meg og har ikke behov for den hjelpen og vet at jeg hadde nok fått jeg å om jeg hadde trengt det. men jeg her heldigere og klarer megfint selv. det er jeg stolt over men likevel syntes jeg det er flott at mine søsken får hjelp når de trenger det.

 

 

herre gud så opptatt enkelte er av fremtidig arv. hva faen har du med det å gjøre kansje er du skilt til den tid og har ingen rett der noe du i vikkeligheten ikke har nå heller men det har din mann når den tiden kommer.

 

men syntes an det er uretferdig bør han være voksen nok til å snakke med den aktuelle foreldren om akkurat dette men ikke i forhold til arv. bare i forhold til om han kunne tenkt seg å kjøpe noe på deling med vedkommende selv. selv liker jeg å vite at jeg har klart mitt selv og ville ikke kjøpt noe på deling med noen av mine selv, men de kan gjerne låne mine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaper meg ikke, jeg syns absolutt ikke en person har noe som helst med at svigerfar spleiser på en hytte med ene sønnen hans, og at han også kjøper møbler til den hytta. Høres ut om om hun er livredd hun ikke får arve så mye likevel! Syns ikke dette er forskjellsbehandling heller! Han må da få bruke pengene sine sånn han vil!

 

 

 

16.03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange skinnhellige folk det er her inne. Så lenge urettferdigheten ikke rammer dem selv og barna deres sitter de her og preker moral. Men hadde de selv vært i denne situasjonen tenker jeg pipa hadde fått en annen lyd.

 

Selvfølgelig er det urettferdig, men det er lite dere kan gjøre. Svigers har tydligevis bestemt seg for hvem de liker best, og saken blir sikkert ikke bedre av at dere klager deres nød.

 

Ingenting av innboet vil være dokumentert i et arveoppgjør, men skulle allikevel tro dere kan bruke det som et argument. Det vil selvfølgelig da være opp til din svogerfamilie å vise velvilje i forhold til å holde rede på hva som er kjøpt i fellesskap og hva som er særeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...