Gå til innhold

hva gjør barnet ditt hjemme av husarbeid og hvor gammelt er det? *inspirert*


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og får de noe for det?

 

Jente 5år

- tar av bordet etter seg og setter det på benken på kjøkkenet (når ikke opp til krana for å skylle av).

 

- rydder bestikket ut av oppvaskmaskinen

 

- rydder og "støvsuger" rommet sitt (er det veldig rotete hjelper mamma til, og jeg støvsuger alltid over etter hun har gjort det)

 

- hjelper til med skittentøy (sette på vask, ta ut klær av maskin og hjelpe å henge opp til tørk)

 

Belønning: en glad mor som sier "Tusen takk for at du er så flink å hjelpe til". Hun får heller en og annen liten ting av og til hvis hun peker på noe når vi er ute og handler. Sier da "ja det kan du få fordi du er flink og hjelper mamma så mye".

Regner med at det blir ukelønn når hun er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en datter på 6 år, og hun gjør det samme som din datter + at hun:

 

- dekker på bordet når vi skal spise og tenner på stearinlys (og ja, selvfølgelig står jeg ved siden av når hun gjør det)

 

- hun støvsuger og vasker gulvet på rommet sitt

 

- tørker støv i stuen

 

- rer opp sengen sin hver morgen og setter opp alle de hundre bamsene pent på rekke og rad

 

- Bretter sammen klærne sine når de er ferdig tørket

 

- bærer posten hver dag

 

- bærer sine egne varer hjem fra senteret fordi hun ikke vil at jeg skal bære alle matvareposer og handleposer (vi har ikke bil)

 

- vanner blomsten på rommet sitt

 

Dersom noe hun har gjort ikke er godt nok, så går jeg selvfølgelig over det en ekstra gang, men da gjør jeg det så hun ikke ser det fordi jeg ikke vil at hun skal tenke at hun ikke gjorde det godt nok. Hun er en veldig perfeksjonist og blir veldig sint og lei seg hvis hun ikke gjennomfører ting helt perfekt :/ Hun får ingenting for det hun gjør, annet enn at hun får komplimenter og jeg takker henne for hjelpen. I tillegg får hun litt penger når hun skal på klubben på skolen + tyggis av og til i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente på 3 hun er veldig flink å dekke bordet. Hun henter tallerker i skapet og setter de på bordet. hn finner også kniver og gafler, og hun setter ut glassene. Hun er ikke like flink til å sette dem fint ved hver enkelts plass.

Hun liker også å vaske hver gang hun ser en klut, må hun ha sin egen, og hun greiser noe helt vanvittig. Hun er også veldig glad i å hjelpe til med å lage middagen.

 

Har en gutt som er noen år eldre, han gjør vel så godt som ingenting. Men når han var yngre dekket han også bordet, og ville gjerne vaske hvergang vi holdt på. Han har aldri vært intressert i å være med å lage mat.

 

Men de gjør andre ting, får de beskjed om å plukke oppp en ting som ligger å slenger, eller kaste noe i søppla så gjør de som de blir bedt. Henge opp tøy elller sette skoene fint. De henter en ekstra skje eller kniv om det trengst ved bordet, og de springer opp å henter noe som er gelmt, de er ikke vanskelig å be om slike småting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år: rydder rommet sitt, rydder bordet etter seg, tørker støv på rommet sitt, henter posten og går ut med søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at hun ofte er med å skjære opp grønnsaker og lignende når vi lager middag :) sikkert glemt noen andre småting også..

 

16.02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 3,5år. Hun har så klart ingen "plikter" i hjemmet, men hun er veldig ivrig til å hjelpe til.

 

-Hun henter posten hver dag

- Rydder av bordet etter seg, og setter i oppvaskemaskinen etter hvert måltid.

- Dekker på til middag,

-Hjelper å henge opp klær, og legge de på plass

- Kaster klærne til vask etter kveldstellet

- og rydder rommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente på ni år:

 

Rydder og vaske badet hver fredag

 

Holder (selvfølgelig) sitt eget rom ryddig, men på fredag skal det også støvsuges og skiftes på senga

 

Går med søppel og setter i nye poser

 

Dekker på bordet, og tar av etter seg selv, og ofte tar hun av alt

 

Gjør rent hos kaninene to ganger i uka

 

Støvsuger hvis jeg ber henne om det

 

Setter på klesvasker, og henger opp

 

Tar ut av oppvaskmaskinen

 

I tillegg er hun veldig grei og hjelper til enda mer om jeg ber henne om det. Hun er ei flott og blid jente som mer enn gjerne gjør sin del av husarbeidet. Hun får 100 kr i lommepenger hver fredag, som takk for innsatsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med dette innlegget...skal vise til min bonusdatter på 11 som syntes vi er slavedrivere i forhold til hjemme hos moren.

Hun må gå med søpla,rydde av sine ting etter middag og 1 dag i uka rydde etter alle sammen. Rydder ut av oppvaskmaskina kanskje 1 gang i uka hvis jeg spør først. og selvfølgelig holde sitt rom ryddig. Dette får hun tom mnd penger for.

Da kan jeg nå fortelle at jenter på 5-6 år gjør mere enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 6 åring som:

Rydder rommet+"lekerommet"+lekestua og setter alle uteleker på plass

Rydder asjett ol til oppvaskkummen

Rer sengen og tar av sengetøyet hver fredag

Går ut med søpla

Rydder i yttergangen

 

Hun hjelper også til med andre ting som ute i hagen,henter posten,og generell rydding og orden.

Hun får 30 kr i uka hvor 10 skal på sparebøssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...