Gå til innhold

Noen hundeeiere her inne som kan fortelle meg det jeg trenger å vite om jeg vil skaffe meg hund?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og anbefale meg en hunderase? Vil ha en kosen og barnevennlig hund. Vi driver ikke med jakt eller noe sånt, så det blir bare vanlige gåturer. Vil ha en som er liten og lett, sånn at det ikke ender opp med at den løper mens jeg flyver etter i lufta ;)

 

Vil gjerne sette meg godt inn i hvordan det er å ha en hund, og hva som kreves av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Nå er jo ikke jeg hundeeier, men føler jeg kan svare litt likevel.

 

Først og fremst anbefaler jeg deg å gå inn på nkk.no. Der en det en meny som heter "om hund", les alt som kan være relevant der. Snakk også med oppdrettere av forskjellige hunderaser som kan være aktuelle, de kan svare på mye av det du lurer på. Søk gjerne på raseklubbenes sider for å finne seriøse oppdrettere.

 

Husk at valpen ikke skal være mye alene i begynnelsen, så kan være lurt å ha ferie de første ukene for å venne den gradvis til å være alene hjemme. Ha et bur den kan sove og være trygg i, når den er der skal ingen forstyrre den. Det er viktig at valpen har et sted som bare er dens, og etter hvert vil den selv gå inn i buret når den er sliten eller vil være i fred.

 

Selv om valpen er liten og søt er det viktig med grenser, og ikke la den gjøre ting som ikke vil være lov senere(som f.eks å ligge i sofaen). Dra gjerne på valpekurs, og kanskje senere hverdagslydighet. Her får du mange tips og råd om hvordan du skal lære hunden ting og den blir sosialisert. Det er viktig at den får omgås andre hunder slik at den ikke blir redd hunder senere, men ikke la den hilse på alle dere møter(dette kan bli slitsomt senere da den forventer å hilse på alle). La den hilse på stabile og greie hunder, og hør med eierne deres om det er greit før du lar den hilse på.

 

Puh, kunne sikkert skrevet mye mye mer men dette er noe av det jeg kom på i farta. Anbefaler forresten å gå inn på hunden.no og lese på temasidene der, mange flinke mennesker som skriver lettleste artikler der(også om raser).

 

Håper dette hjalp litt, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et langt svar, trykka på feil taster og så ble det borte... grrrr.... Oppsummerer kort:

 

1. Gå inn på nkk.no som hun over her nevner. Les der og lær.

2. Du kan også registrere deg på forumet Canis.no, hvor du kan spørre hundefolk om alt mellom himmel og jord.

3. Jeg anbefaler deg å gå kurs hos en GOD hundeskole, uansett hva slags hund du ender opp med og selvom du ikke skal bruke den til annet enn familiehund - som du sier. Et godt grunnlag for litt lydighet og du lærer også mye nødvendig der.

4. Jeg anbeflaer deg å ligge unna terrier-familien. Selvom de er søte og små, er dette store hunder i små kropper som trenger stimulans i større grad enn du skal tilby - og en eier som har litt kunnskap om hund.

 

Husk også; en hund er ikke et menneske. En hund har sitt helt eget språk. Det bør læres. Du bør lese litt om språk hunder i mellom, da vil du unngå de store blemmene ved møte med andre hunder.

Et sjakktrekk er uansett - la aldri valp/hund hilse på ukjente hunder i bånd, slipp de løs og la de bruke kroppsspråket sitt.

 

Jeg anbefaler Canis, NKK og etterhvert raseklubben til de rasene du "faller" for. Ring rundt og forhør deg, snakk med de som kjenner rasen etc. Kjøp ikke hund hos noen som ikke er registrert.

 

En annen link som jeg synes er kjekk å ha lest gjennom: http://www.siddishundeskole.com/ Her kan du surfe og lese litt forskjellig, særlig under "artikler". LYkke til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er hundeeier. Cocker spaniel..

 

Det er som er "det verste" og som krever mest er at hunden må ut hver dag og at den ikke kan være alene for lenge om gangen.

 

Er det pøsregn eller man er syk eller bare litt sliten, så er det ingen bønn, bikkja må ut, hvis ikke blir han "galen".

 

Pelsstell, mating, kursing og diverse er småting og tar ikke så mye av hverdagen.

 

Min venninne tok en gjendstand som da skulle være hund. Og familien måtte da ta denne gjendstanden ut på tur hver dag. I ferien og helgene hvis de skulle en plass måtte de finne en plass til denne gjendstanden.

 

Etter 4 måneder fant de ut at de ikke kunne ha hund.

 

Huderaser kan du lese om også på www.canis.no som er et hundeforum.

 

Men jeg syns det er knakende kjekt med hund stort sett og gir min hund stellet som kreves og mere til. Men det blir med denne kommer ikke til å gå for hund nummer 2.

 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG! Ikke skaff deg hun om du ikke kan se deg for deg sammen med den om 10-15 år. Hvor er du i livet da? Hvor er barna dine?

har du/dere lyst å reise bort evt bo i utlandet? har du noen som kan passe på hunden om du trenger det?

 

Skal du ha barn i nærmeste fremtid? Vit at hunden trenger sin oppmerksomhet også. Kommer hunden til å bli nedprioritert? Hvor små er barna dine? Vil de dra hunden i ørene, kle på hunden dukkeklær, stikke fingrene inn i øynene på hunden? Dere oppdrar hunden selv til å bli barnevennlig... og hvis dere har barn fra før og hunden er inneforstått med han ikke kommer i første rekke går nok det fint. Kommer derimot babyen etter hunden blir det mye sjalusi inni bildet og hunden kan ikke blir barnevennlig i det hele tatt.

 

Hunden må luftes uansett drittvær, og må passes ekstra godt på på nyttårsaften. Du må plukke opp bæsjen til den når du er ute å går tur, uansett form og farge :)

 

Skal du ha en hannhund så forbered deg på løpetiden...Min hund var helt vanskelig å ha med å gjøre når det var løpetid.

 

Det er mye ansvar å ha hund, men det er også helt fantastisk!

 

Håper du fikk litt bedre innsikt nå ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jasså, vil ikke hunden kunne bli barnevennlig dersom barnet kommer mens hunden er voksen?

 

Da skal det jaggu bli spennende å se til sommeren når vi venter vårt første barn, og har 3 stk hunder i 50 kg's klassen hjemme hos oss :P

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen side ved det å ha hund er det økonomiske, sjekk derfor ut hvor mye det koster å forsikre en hund, hvor mye maten kommer til å koste og ikke minst sjekk ut helseskavanker ved de rasene du synes passer dere.

Hvis dere har tenkt til å reise mye og ikke har familie til å passe hund lønner det seg faktisk å sjekke hvor mye det hadde kostet med kennel FØR man skaffer seg hund.

 

Kjenner flere som har omplassert hunder fordi det koster masse penger å ha hund.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har bestemt seg for hund, synes jeg en burde kunne litt om de forskjellige rasene fra før.

Generell kunnskap er et minstekrav synes jeg når en velger å ta ansvaret for et dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Mener det samme som Lunapuna1985 her;)

 

Hunden vår var 4 år gammel da frøkna ble født, og det har aldri vært noe problemer. Hun er en stor blanding mellom rottweiler, schæfer og labrador på nesten 40 kg. Så lenge man setter grenser for både hund og barn, er det sjelden det byr på noe problem.

De fleste mener det er viktig at hunden er barnevant, jeg mener derimot det er vel så viktig at barnet er hundevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Mener det samme som Lunapuna1985 her;)

 

Hunden vår var 4 år gammel da frøkna ble født, og det har aldri vært noe problemer. Hun er en stor blanding mellom rottweiler, schæfer og labrador på nesten 40 kg. Så lenge man setter grenser for både hund og barn, er det sjelden det byr på noe problem.

De fleste mener det er viktig at hunden er barnevant, jeg mener derimot det er vel så viktig at barnet er hundevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...