Gå til innhold

Noen gode råd til en sliten mamma?


Mammatiljente-09<3

Anbefalte innlegg

Har en datter på 18(snart 19) mnd som til nå har vert en engel, hørt på hva jeg sier og gjort deretter...MEN de siste ukene har hun snudd helt om, kaster mat veggimellom, stikker av i butikken ol, nekter å skfite bleie, ta på klær...og igår når jeg sa nei til henne prøvde hun å BITE meg!

En utfordring rett å slett...

 

Jeg prøver virkelig så godt jeg kan å grensesette henne og føler det er det eneste jeg gjør disse dager!

 

Når disse "fantastiske" situasjonene dukker opp bruker jeg å sette meg ned på hennes nivå, få henne til å fokusere på meg og det vi prater om (ikke alltid like lett, når hun gjerne hyler, men prøver hver gang), de fleste gangene ser hun på meg å ler...vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre....?

Er like glad i henne selvom hun tester hver eneste grense 100000 ganger til dagen, men kjenner jeg blir sliten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er noen trøst så er datteren din helt normal ;)

 

Jeg har selv ei jente som akkurat har fylt 2 år så vi har hatt noen runder siste halvåret egentlig. Går bedre nå som hun har begynt snakke en del, da kan vi ofte forstå hva hun vil og slipper disse vannvittige raseriutbruddene fordi ingen skjønner hva det var hun ville...

 

Det er helt normal utvikling dette, men det kan tære på tålmodigheten til den roligste mammaen, ikke tvil om det.

 

Førskolelæreren i barnehagen elsker denne alderen og forteller om det så ofte hun finner en anledning. F.eks når vi har det litt travelt i hentingen fordi vi skal hente storebror på sfo etterpå og 2-åringen har allverdens tid. Hun skal klare selv, hun skal ikke ha DEN jakka, hun skal ha pannebånd (som selvfølgelig ligger hjemme) og hun vil ikke ha på sko... Da ler førskolelæreren og sier at det en fantastisk hærlig alder!

 

Vel, hver alder har sin sjarm, og trassen er ikke det mest sjarmerende med denne alderen synes jeg, men vi kommer oss gjennom det. Du må bare være konsekvent på de tingene du synes er viktig, som at det ikke er lov å løpe fra deg på en parkeringsplass, at man må pusse tenner osv. Så får du heller la være å "krangle" med henne om mindre viktige ting. Du trenger ikke alltid snakke og forklare så mye, da mister du henne for hun forstår ikke like vel. Noen ganger er det like greit å bare fjerne henne fra situasjonen og si NEI! De må bare lære at det ikke er alle ting de kan bestemme selv, og noen ting er nei ganske enkelt bare fordi mamma sier det. Så får du ta forklaringen når hun blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må ærlig innrømme det er en liten lettelse at datteren min er normal :)

 

Har også tenkt tanken at hun blir så frustret for jeg ikke forstår hva hun vil og ikke vil, selv om hun klarer å utrykke seg ganske bra..:)

 

Ja velger allerede kamper med omhu og orker ikke (selvom det ikke er det rette ordet) krangle på hver minste ting...det at hun hiver skive på gulvet kan jeg overleve en stund til (tar bare opp skiven fra gulvet og legger den på bordet igjen)..

 

Men takk for gode råd, setter stor pris på at noen tar seg tid til å svare:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...