Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Sønnen vår på 2,5 år sovner 19:00-19:30 hver kveld, uten problemer. Det er tannpuss, lese bok eller synge og "natt natt", og borte er han nesten før vi rekker å lukke soveromsdøra. MEN han våkner bestandig mellom 23:00 og 00:00. Han gråter (virker ikke til å være våken), og kravler oppi fanget til den nærmeste av meg og faren. Når en av oss legger ham, NEKTER han å sove hvis vi ikke legger oss til å sove på gulvet ved siden av, og sover der om natten. Vi har prøvd mer eller mindre alt, men ingenting virker; Han sovner rett og slett ikke før han skjønner at vi skal være der. (En av oss). Hvis vi sovner på gulvet, og våkner for å legge oss i vår egen seng kommer han alltid løpende og gråtende igjen i løpet av natten inn på vårt rom. Vi har prøvd å være strenge, og si "Sove på ditt rom", bære ham inn på rommet hans, legge ham, og så gå og legge oss i egen seng. Men han er etter oss etter får sekunder. Vi har også prøvd å bli på rommet til han sovner, og SÅ gå og legge oss. Men det tar maks en time, så er han på høyre eller venstresiden av vår seng og napper i dyna igjen. Han er lysvåken i 6-halv 7 tiden hver eneste morgen, og pga nattens "diskusjon" får han ikke nok søvn. Det nytter ikke legge ham tidligere, da ligger han bare og babler frem til halv 8, om enn ikke lengre. Snakket med helsesøster om dette, at han får for lite søvn, og at han våkner hele tiden. Hun sa vi bare må fortsette å være strenge og konsekvente en mnds tid til. Og hvis ikke det funker, må jeg snakke med lege og få resept på et svakt sovemiddel. Har noen av dere erfaring med sovemiddelbruk på barn? Vi vet ikke helt hva vi synes om det; vi vil jo helst at han skal sove godt av seg selv..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Han virker jo være veldig redd. Tror jeg ville fokusert mer på å få han trygg om natten enn å være streng med han.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Vi har tenkt tanken; vi flyttet hit i slutten av januar, og der vi bodde før sov han hele natten. Men da hadde vi bare et soverom, så han sov med oss. De første ukene i ny leilighet gikk uten problemer, men sakte men sikkert begynte disse natt-problemene. Har du noen tips på hvordan vi får ham trygg? Vi er på rommet hans på dagtid, leker og har det morsomt, leser bøker osv slik at han ikke skal forbinde rommet kun med det å sove og være alene.
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Hm kan nok ikke hjelpe deg så mye, men vi har litt av det samme problemet. 2 åringen har sovet natten gjennom leeeeenge, og legger seg fint i 8 tiden, men nå i 1-2 mnd tis har hun våknet hver eneste natt. Før hvis hun våknet kunne vi bare gi henne smokken (som hun som regel hadde vimset bort i senga) men nå gir hun seg ikke før hun får være med inn til oss. Helsesøster sa til meg at det var vanlig at de blir veldig avhengige av oss foreldre på denne tiden, så det kan jo ha noe med det å gjøre? Vi skal skifte til juniorseng som står klar på rommet hennes nå øyeblikk, så skal bli spennende å se hvordan det går. Er ganske sikker på at vi får det likt som dere. Ei lita som kommer inn til oss noen timer etter leggetid. Jeg er enig i at man må være bestemt og konsekvent og det er nok det vi også må gjøre når vi skal bytte seng. Har bare ikke tatt opp den kampen enda nå rett før sengeskiftet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå