Gå til innhold

Helt fortvilet, min bror er psykisk syk og har blitt kastet ut av leiligheten han bor i.(langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette var ingen i familien klar over. Først kommer han til min mor og sin far og forteller at han er kastet ut fordi han ikke har betalt husleie på 4-5 mnd. Faren han ordner seg et lån i banken for å betale dette. Dagen etterpå forteller han at det er mer, etter mye om og men får dem halt ut av han at han ikke får lov av huseieren å flytte tilbake pga. rot i leiligheten. Dem har byttet lås også. Min mor kontakter huseieren og får komme inn i leiligheten. Det så helt jævlig ut søppel og dritt over absolutt alt. MEN så viser huseiere henne noe, maten har han orden på. Mat skaper, fryser og kjøleskap er det full orden på. Broren min er enormt stor også.

Søsteren min ringte meg om dette, jeg bor et annet sted i landet, og jeg mener at huseier har ikke lov til å gjøre det han har gjort. Det har blitt sendt flere utkastelsesbrev som broren min har ignorert. Det er jo i det hele og store veldig vanskelig for en huseier og bli kvitt en leieboer. Vi lette på nettet i går kveld og fant ut at det må være en dom for å få kastet ut en leieboer som man vil bli kvitt. Vi forsto jo når dette kom frem at broren vår er psykisk syk. Det har det meste av livet hans vært han og hans mor helt til hun døde for noen år tilbake. Han har ikke hatt noe særlig kontakt med sin far da dem bodde på en annen kant av landet. Min mor har siden hun kom inn i bildet sørget for jevnlig kontakt og når han flyttet til deres landsdel, som er der han egentlig er fra, så har hun hele tiden støttet opp om han. Han er over 30 år og har jobbet mye så man har hatt inntrykk av at han alltid har jobbet.

I og med at huseier har byttet lås og nekter broren min tilgang til leiligheten har han heller ikke fått tak i klærne sine. I tre dager nå har han gått i samme klærne, og i og med at han er så stor er det ingen som kan låne han klær. Vet at min mor har vasket klærne hans mens han har sittet inntullet i tepper. Det var snakk om at min mor skulle få komme inn i leiligheten i dag og hente noen klær. Vet at dette er tungt for henne da hun sliter med sin egen sykdom i tillegg.

En annen bror av oss fant denne broren vår på brygga i går, helt tilfeldig og han viste heller ikke noe om at denne broren har disse problemene. Brodern mente det så ut som om broren vår hadde tenkt å hoppe. Han jobber med psykisksyke mennesker så han forsto jo med en gang at noe var galt og fikk broren vår til å fortelle.

 

Jeg mener at noen bør bli med moren vår til leiligheten i dag og gjøre huseier oppmerksom på at dem har gjort noe som ikke er lov. Vi er heller ikke 100% sikker på at hun virkelig får hente ut noe i og med at huseier reiser på ferie i dag. Jeg mener også at dem bør ta en prat med politiet og at dersom huseier drar uten at dem får inn klær så bør politiet sørge for tilgang til leiligheten via låssmed.

 

Jeg er helt fortvilet, sitter på en annen kant av landet og får ikke gjort så mye annet enn å snakke med de andre. Vi er jo engstelig for broren vår. Han er egentlig stebroren vår, men jeg kaller han bror. Har kjendt han siden han ble født selv om mamma og hans far ble sammen for ca. 10 år siden.

 

Hva gjør man, er jeg helt på jordet når jeg mener at huseier ikke har lov til å gjøre som dem har gjort?

 

Beklager at dette ble langt og sikkert noe usammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du er på jordet. Selvsagt har huseier rett til å kaste ut utleier når han ikke har betalt husleie på flere måneder!!! Det har jo blitt sendt flere utkastelsesbrev.. Hva mener du huseier skulle gjort? Han har jo ikke ansvar for noen evt psykisk sykdom hans leietaker har??? Du er totalt urimelig, og jeg skjønner godt at huseier ikke vil ha ham tilbake om leiligheten er full av rot.. Huseier driver ikke med veldedighet, de fleste som leier ut gjør det for å få nok til å betale sitt eget huslån og da er de avhengig av stabile leieinntekter.. Ta kontakt med kommunen og se om de kan hjelpe til, men dere har ingen rett til å forvente noe av husleier utover at dere får komme inn i leiligheten og tømme og vaske den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg synes dere er helt på jordet om dere forsøker å gjøre den stakkars huseieren til syndebukken her. Selvsagt må dere få anledning til tømme og vaske leiligheta når husleia er betalt.

 

La nå huseieren få være i fred, han sliter nok mer enn nok med det økonomiske tapet (ikke alle som har økonomi til å vente flere måneder på husleia).

 

Om dere mener broren deres er syk må dere kontakte helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en leietaker ikke betaler leien sin skal leietaker ha et skriftlig varsel. Om det ikke betales må utleier sende begjæring til namsmannen om utkastelse av leietaker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men himmel, utleiesaken er vel ikke hovedsaken her! Hvorfor skulle dere uansett ønske å sende broren deres tilbake til leiligheten, han klarer seg jo helt tydelig ikke alene! Han trenger profesjonell hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan faktisk kaste en leietaker ut, vet om flere som faktisk har gjort det pga manglende betaling. Det verste som kan skje for huseier er at han får en bot, men den boten er ofte mye lavere en varig manglende betalinger på husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, her ble det klønete skrivd og missforståelser.

Selvsagt skal ikke broren min BO i leiligheten mer. Huseier har skiftet lås, noe han tydeligvis ikke har lov til, og dermed gjort så broren min ikke får klærne sine engang. Hva om han ikke hadde noen familie han kunne være hos? Skulle han bodd på gata? Mannen er syk og det den andre broren min så i går (når han sto og vippa på bryggekanten) er grunn til bekymring.

Ikke får familien muligheten til å rydde opp i leiligheten nå i påsken heller, noe dem ønsker å bli ferdig med nå som dem har fri fra jobb og muligheten til det.

 

Det er heller ingen "stakkars" huseier han bor i samme hus som heller. Huseieren er et firma. Selvsagt skal dem få husleien sin, noe annet skulle bare mangle. Men ting må foregå riktig. Familien ønsker jo å rydde opp i dette og få broren min på rett kjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo at moren din var inne i leiligheten. Fikk hun ikke ta med seg klærne hans?

 

Har man ikke familie, er man avhengig av det offentlige. Her vil det være psykiatri og kommunen som må stille opp. Men selv om vi har et velferdssamfunn i Norge, forventes det jo at familier stiller opp for hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren var med henne og hun fikk ikke ta med seg noe nei.

 

Selvsagt stiller familien opp, men man trenger hjelp. Vi vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette. Søskene mine har også egne familier og moren vår har en kronisk sykdom som blir forverret når hun utsettes for stress. Faren til broren min har det de siste dagene ikke vært mye hjelp i. Om det er pga. jobb eller fordi han trekker seg unna vet vi ikke helt. Er jo bare et par dager siden dette skjedde. I går sto i alle fall moren min helt alene når huseier skulle møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du er helt urimelig.

Hovedfokuset her er jo at din bror er psyk! Drit i leiligheten og klærne. Han trenger hjelp. Kontakt enten kommunen eller spesialitshelsetj.

 

Blir litt provosert over kommentaren din om at huseieren har eget firma. Så derfor har han ikke behov for leieinntekten?

Maken til folk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt du vet kan det være en gitt en utkastelsesbegjæring/dom fra namsmannen. Da har de sørget for å låse av døren.

 

Det at din mor i det hele tatt fikk tilgang viser at utleier har strukket seg, og det skulle bare mangle at hun ikke fikk ta med seg ting fra boenheten. Hun er ikke en gang i nær familie med din "bror".

 

Det er typisk at når familien selv ikke bryr seg, så kan det gå så langt som det har gjort her - og skriker man opp med beskyldninger på alle andre enn seg seg selv, enten det er kommunen eller i dette tilfelle en utleier (privat eller firma spiller ingen rolle).

 

Dersom din bror selv har akseptert utkastelsen så trenger de uansett ikke noe skriv fra namsmannen.

 

Tingene sine får han, men dere/han kan ikke forvente at huseier skal stille seg til rådighet i påsken fordi det passer dere. Dere har jo tydeligvis ikke brydd dere til nå!

 

Er mest sjokkert over hans far - din mor har tross alt som eneste forsøkt å stille opp for sin 30-år gamle stesønn.

 

Det er mulig utleier ikke har gjort alt etter boken, men snakk om å fokusere rett fra din side!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI bør lovprises for at hun i det hele tatt engasjerer seg i dette.

Nå er bekymringen at han ikke har klær å bytte i.

Tror jeg ville funnet noen tykke mørkeblå gardiner og sydd dem sammen til noen klær.

Eller kanskje det går an å finne de største joggeklærne i en sportsforretning. Jeg har sett dem, de er stooore.

 

Tingene til stebroren din får dere tak i etter påske, men mye er nok søppel.

 

Jeg kjenner til et lignende tilfelle, en ufør mann som ikke klarte å rydde selv. Det luktet ille i leiligheten. Men han ble ikke kastet ut av huseier, fikk bo der i år etter år! Til slutt bestemte han seg for å flytte til utlandet, og skulle bo midlertidig hos en tidligere misjonær. Utenlandsoppholdet ble mislykket, og etter en tid fikk han rom i et bofellesskap for hjelpetrengende. Der bor han nå.

 

Så noen bør hjelpe ham med å søke plass på et slikt "tun", og få en diagnose hvis han ikke har det. Men vær forberedt på at det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...