Gå til innhold

graviditet og cipralex, noen erfaringer der ute ?


stine:)))

Anbefalte innlegg

Hei ;) jeg har gått på antidepresiv 1,5 år nå. planlegger å bli gravid og i den forbindelse kontaktet jeg legen å vi snakket om fordeler og ulemper iforhold til om det var lurt av meg å forsette me medisinen. Svaret veide selfølgelig mer mot at jeg burde forsette pga min egen helse, og legen forsikret meg om det ikke var farlig. Uansett kor mye jeg tenker på det , og vet aat legen siar at det er ufarlig er jeg nyskjerrig på å snakke med noen som har erfaringer og meninger om dette temaet.

 

det vil virkelig hjelpe meg til å ta en trygg avgjørelse :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bruker også cipralex, og har gjort det i flere år. Jeg prøvde å slutte (ikke i forhold til graviditet), men det fungerte ikke, og fortsatte som vanlig. Jeg har det veldig bra på medisinen, ingen bivirkninger eller andre problemer, og har funnet "minste terapeutiske dose", som jeg klarer meg på. Når vi planla å bli gravid snakket jeg mye med legen, og jeg ble veldig beroliget av noen tester han kunne vise til, med gravide som gått på Cipralex, og hvor få bivirkninger på ungen det gav. Noen kunne få litt urolige barn, og eventuellt litt mere strev med å amme, men langsiktig var det veldig få ting som kunne trekkes tilbake til at mor hadde gått på Cipralex. Så i veingen mellom at jeg skulle ha det bra i svangeskapet, uten angsttokter og panikk og de bivirkninger det kunne ha på barnet, var spørsmålet ikke så vanskelig. Jeg tror nemlig også at barnet ikke har det så bra hvis mor har kraftig angst eller depresjon.

Jeg har hatt et ekstra ultralyd for å sjekke at allt er bra med barnet (jeg er i uke 27 nå), og har hatt et fantastisk svangerskap, noe jeg vet at jeg ikke hadde hatt uten medisinen.

Dette er jo mine tanker, og jeg vet at det finnes mange som mener at det er uforsvarlig å gå på medisin og gå inn i en graviditet med "viten og vilje", men jeg har valgt MIN vei, og håper at det blir rikitg for både meg og barnet.

Klem, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei tilbake :) takk for at du svarer så ærlig tilbake å deler dine meninger rundt dette temaet. Jeg kontaktet jo legen på forhånd mens vi var i prøvefasen ( har enda ikke klart å bli gravid) siden jeg visste ikke om det ville ver farlig eller noe. Jeg står forsatt ved det at det alltid er bedre for barnet når mor har det bra , enn at mor sgal slite å så at det får negative følger for barnet.

 

du sier at du hadde en ekstra ultralyd for å skjekke at alt var bra med barnet, noe som selsagt er bra ;) jeg har også lurt litt på om det er noe du kan ha rett til nr du er en person som sliter psykisk og går på medisiner pga det. jeg vet jo selv hvordan jeg er nå mens jeg går på medisinene. de hjelper jo selfølgelig, men trur når jeg kommer til å bli gravid at jeg da vil komme til å tenke på hvordan narnet haar det.. og kanskje stresse masse da. tenker at det da er forsvarlig å få et ekstra u.l. får å få bekreftet at det faktisk går bra med barnet... vet du om det er tiilfelle, at du kan ha rett på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv på Cipralex da jeg ble gravid med førstemann (ikke helt planlagt ;))

Fastlegen sa jeg skulle trappe ned og etterhvert slutte med tabl., fordi det er veldig lite forskning gjort på gravide og evt. effekt på fosteret. Så jeg valgte såklart å gjøre det. Var litt skeptisk, for jeg var samtidig inne i en vanskelig periode der jeg mistet moren min, men det gikk faktisk veldig bra :)

 

Jeg vet ikke om legen kan si med sikkerhet at det ikke er farlig, mulig det har kommet mer forskning på området nå (dette var i 2006).

Men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen uansett..

 

Lykke til iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bipolar lidelse og går både på Cipralex og Lamictal. Dette er vurdert av både psykiater, fastlege, gynekolog og fødselsleger på sykehuset. Det er, som en over her skriver, viktig at du tar vare på deg selv i svangerskapet. Slutter du på medisinene, og blir veldig syk, kan det gå utover barnet. Risikoen for at det hender noe er veldig lav og det er definitivt verdt den lille risken. Du får sikkert mer oppfølging enn vanlig gjennom svangerskapet pga dette (blir du ikke tilbudt det, så be om det uansett). Lykke til og ikke bekymre deg :o) Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 37 uker på vei, og gikk på Cipramil frem til ca 1 eller 2 mnd siden. Det de anbefaler er vel at man trapper ned til laveste effektive dose rett før fødsel/evt slutter. Jeg har klart fint og slutte uten noen store problemer, gjorde det veeeldig sakte. Men er nå likevel nedfor, humøret svinger og blir fort sint. Men det skjønner jeg er vanlig for de aller fleste rett før fødsel:-). Om du skal slutte anbefales i hvertfall svært langsom nedtrapping. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei jeg er gravid i uke 19 og har begynt nedtrapping av CIPRALEX fra 15 mg til 10 mg. 10 mg skal jeg forsette med ut svangerskapet og skal forsette på de når jeg ammer...

Hvilken dose med CIPRALEX går dere på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...