Gå til innhold

Kan mor overta pappas permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min ønsker ikke være hjemme i permisjonstiden, og han føler heller ikke han har råd til det siden det er han som har den helt klart høyeste lønningen.

Han er også i en litt dårlig arbeidssituasjon, så hvis han går ut i permisjon er sjansen stor for at han blir permittert da han kommer tilbake på jobb igjen.

Hva skal egentlig til for at mor kan overta pappas uker? Er det noen måte man kan gjøre det? Eller er det håpløst?

Vi har ikke råd til at jeg skal være hjem uten lønning, den eneste muligheten er at jeg evt skulle bli hjemme på dagpenger men det vil si 60% av de 80% jeg har fra før, og det kan jeg rett og slett ikke!

*forvirret og desperat

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en telefon til Nav og spør de. Tror nemlig du kan ta over hans permisjon. :o)

Skrevet

Mor kan ta over fars permisjon hvis far er for syk til å klare å ta seg av barnet. Økonomi og upassende arbeidssituasjon tar de ikke hensyn til, dessverre.

Jeg fikk overta fedrekvota da vår eldste var baby, pga han var sengeliggende med ryggplager. 1 år etter klarte han heldigvis å begynne å jobbe igjen, men han går på smertestillende hver dag og klarer minimalt av løfting, bæring, gåing og sitting.

Så da vi fikk barn nr 2 i fjor søkte vi igjen om at jeg fikk overta fedrekvota, men nav sa nei. Dermed må jeg være hjemme på dagpenger (for han klarer ikke å ta seg av en baby en hel dag uansett hva nav sier).

Men lykke til!

Skrevet

Det er ingen grunn at han ikke ønsker å være hjemme, heller ikke at han har råd fordi han tjener mest. Slik er det jo for veldig mange, det er jo derfor de nå tvinger på oss et minimum av deling mellom far og mor. Dette med permitering på jobben kan jeg heller ikke tenke meg nav tar hensyn til, det er ikke lov å diskriminere pga. foreldrepermisjon. Dere kan jo se på dette med tidskonto, at han f.eks er hjemme 1-2 dager i uken en periode. Denne perioden kan tas ut over flere år.

Skrevet

Du kan kjøre over begge beina hans slik at han må sitte i rullestol. Da får du nok overta hans permisjon.

Skrevet

anonym 08.23, er du syk i hodet? Eller var det et misslykket forsøk på humor?

HI

Skrevet

Svaret på spørsmålet er ganske enkelt nei.

De har gjort fedrekvoten så fleksibel at de mener alle fedre har mulighet til å ta den ut, på en eller annen måte. Far kan ta den som tidskonto og være hjemme så lite som en dag i uken over lang tid, eller to uker til jul i år, en uke til påske og noen uker til neste sommer.

Eneste de krever er at permisjonen skal tas ut innen barnet fyller 3 år og det skal alle pappaer klare, uansett arbeidssituasjon og lønn.

Eneste måten å få den overført på deg er at han er så syk at han ikke klarer ta seg av barnet. Om han klarer jobbe er han ikke så syk!

Skrevet

Hun kan bare ovetra hans uker om han er for syk til å ta seg av barnet eller ikke har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger.

Du kan heller ikke være hjemme med dagpenger. For å ha rett på det må du være aktivt arbeidssøkende og ha barnepass klart for barnet.

Skrevet

Det er sant, et av kravene til nav for å kunne motta dagpenger er at du har barnepass så du kan bli med på jobbsøkerkurs, gå på intervjuer osv. Så det er ikke et alternativ.

Mannen din må nok ta permisjonen sin som han skal, ellers må dere skaffe annen barnepass så du kommer deg på jobb.

Mannen min tok permisjonen grader (han driver for seg selv så det er ikke lett å bare bli borte i ukesvis). Han var hjemme 1-2 dager i uken, jeg jobbet litt mindre enn jeg pleier denne perioden og for å få kabalen til å gå helt opp stilte mormor som barnevakt ca 1 dag i uka.

Skrevet

sorry altså, men jeg ser faktisk ikke problemet.

Han kan ta ut permisjonen akkurat når han vil fram til barnet er 3 år. Han avvikler vel uansett noen dager/uker med ferie i løpet av et år. Dette er faktisk hans mulighet til å få ferietiden sponset av staten:)

Skala han ikke ha sommerferie? Hva med fri i jul eller påske? Planleggingsdager i barnehagen (dersom barnet etterhvert skal begynne der).

Du kan selvfølgelig ikke gå hjemme med dagpenger (ikke lovlig iallefall). For å få dagpenger skal du være tilgjengelig for arbeid. Og det er du ikke hvis du er hjemme med barn

Skrevet

Når det gjelder å være reell arbeidssøker og dagpenger: Jeg var på nav og spurte om råd da jeg ikke fikk overta fedrekvota. Nav sa nei, men mannen er for syk så jeg må være hjemme med ungen uansett.

Siden jeg ikke har barnevakt, anså jeg jo selvsagt meg selv som ikke-reell arbeidssøker. Spurte rådgiveren på nav om det var slik at jeg måtte gå hjemme helt uten penger? Da svarte han meget vagt og ga ingen klare svar, men ba meg innstendig om å søke og sa at alt kom til å ordne seg. Det var såvidt han ikke blunket til meg for å vise at han var på mitt lag.

Så jeg søkte, og fikk innvilget dagpenger. Kjenner ei annen som er i samme situasjon; ingen barnevakt, men får dagpenger.

Skrevet

Du kan vel ta over hans hvis det er spesielle grunner til det. Fikk vedtak om permisjonspenger i dag, og da stod det at hvis mannen er syk eller av en annen grunn ikke er i jobb eller har tjent seg opp rett til foreldrepenger, kan kvoten overføres til mor.

Men ring de å hør uansett :)

Skrevet

Dere kan også søke hvis han driver et enmannsforetak. Det fikk min samboer beskjed om for ikke så lenge siden.

Skrevet

Det er helt feil!

Jobbsituasjon er ikke et av unntaksvilkårene. Unntak gis kun hvis far er syk og ikke kan ha ansvaret for barnet eller hvis han ikke har opptjent rettigheter.

Skrevet

Mannen min har et enmannsforetak og på nav fikk vi beskjed at det ikke var grunn nok, selv han må kunne fordele permisjonen utover 3 år uten å gå konkurs mente de..

Selvfølgelig kan han jo det, så han tok noen uker i ferien sin og ellers en dag nå og da. Han tok permisjon når det var planleggingsdager i barnehagen osv.

Tror faktisk eneste grunnen man kan overføre til mor nå er at far er veldig syk. Det var lettere før, men dette har de strammet inn på flere ganger. Er jo ingen vits med tvungen fedrekvote om man bare kan overføre de til mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...