Gå til innhold

Premiering av enkle arbeidsoppgaver


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har begynt å premiere barnas arbeidsoppgaver for å i det hele tatt få dem til å gjøre litt hjemme.

Har forstått at det å premiere arbeidsinnsats er en god måte å få dem til å hjelpe til på.

 

Barna er 14 og 12 år.

 

På "To do"-listen sin har de bl.a. Holde rommet ryddig, sette inn sin egen oppvask i maskinen, gå ut med søppel. Slike enkle ting.

6 ting hver dag.

Dersom de i snitt klarer 3 hver dag får de premie.

 

Premien er en tur til syden i august.

 

Det ene barnet står på, men det andre barnet er ikke særlig interessert i å gjøre disse enkle oppgavene.

 

Da fortjener vel heller ikke barnet premien?

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns i utgangspunktet dette ikke er noe å få premiering for. Hva får du i premie for å styre familien as?

 

Når det er sagt, så skal man jo ikke få noe dersom man ikke gjør noe? Man får jo ikke lønn om man ikke jobber, f.eks...

Og de er såpass gamle at de bør klare MINST 5 av 6 oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ærlig talt hele opplegget du skisserer her er noe stort tull.

 

Barn på 12 og 14 forventer jeg langt mere av hver dag uten noen som helst premiering.

 

Om du har latt dem slippe unna til de er så gamle bør du heller stramme kraftig inn og inndra alle goder de måtte ha inntil de tar sin del i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har laget et slikt system, som jeg personlig synes er diotisk, må dere i hvertfal følgeopp. Et snitt på 3 gir sydentur, et snitt på 2,9 gir ikke sydentur. Belag dere på at et barn må bli hjemme. God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor synes du det er idiotisk å premiere arbeidsoppgaver?

Det er sånn nesten over alt i samfunnet. I jobbsammenheng (bonus dersom man har gjort en innsats), medaljer i idrett for å nevne noe. Har man ikke gjort en innsats eller vært flink i sport får man heller ikke bonus eller premier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å hjelpe til hjemme trenger ikke å bli premiert. Det er noe barna skal lære seg, uten premier, for å kunne klare å holde hus og hjem ryddig og rent når de blir voksne. Er ingen som premierer voksne for å rydde og vaske. Et rent hjem burde være premie nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe særlig mange som får bonus av å bare møte opp på jobb og gjøre en god del mindre enn man kan forvente at de gjør for grunnlønna(i dette tilfellet mat og et tak over hodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men nå er det en gang sånn at de har valgt å gjøre det denne gangen.

Spørsmålet var vel om det ene barnet skulle få lov til å delta i premien når det har vært minimalt med innsats, og barnet har blitt gjort klar over at premien er en sydentur.

 

Dersom mine barn vet at premien for å gjøre disse arbeidsoppgavene hver uke er en sydentur, og barnet allikevel ønsker å gjøre oppgavene, hadde besteforeldrene helt sikkert passet det mens vi andre var avgårde.

Det er iallfall ikke riktig læring at barnet skal bli premiert for dårlig innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke den som ikke gjør noe få noen tur. Sannelig ikke rart oppdragelsen deres er på bærtur om dere ikke har greid å skjønne såpass av dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukepenger er jo en formfor premiering av arbeidsoppgaver. Ti-tusenvis av barn i landet får ukelønn. Synes sydentur i lønn for mange ukers arbeid er en fin premie.

 

Lite jobbing gir liten ukelønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke dette kommer til å fungere og spesielt hvis det er igangsatt og "overvåket" av stefar. Hvis mor til barnet er på lag så bør det være hun som utfører og du som støtter.

 

Ville heller ha satset på kortsiktig vinning eks kinotur med en kompis, spise ute og ikke minst fratatte goder som pc spilletid, tv tid, legge seg litt tidligere, ikke lov til å stikke ut med kompiser osv.

Evt ukepenger? Vær oppgave har en pris og pengene kan brukes til lommepenger i syden f.eks.

 

Problemmet med alle belønningsystemer er at barnet kunn gjør oppgaven for å få premien og hvis det ikke er noe premie så vil ikke barnet gjøre noe...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke ment som et innlegg av typen min fantastiske 3 åring dette altså.... var ment som et svar på at en på 14 og 12 må minst kunne gjøre dette hjemme, og jeg syns en syden tur er en alt for stor belønning for å hjelpe til hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt opp et system for premiering er det spesielt viktig å holde det, men å sette opp en sydentur som premie er jo litt dumt - for hvor skal du gjøre av det andre barnet (det som ikke får være med?)

 

 

Hjemme hos oss ( i min barndom) var det overhode ikke snakk om å sette spørsmålstegn ved det å hjelpe til og det å holde orden i egne saker. Vi fikk fast sum i ukepenger hver uke som ikke hadde noe med det å gjøre. MEN hvis vi gjorde en ekstra innsats, f.eks. som å vaske huset, så fikk vi ekstra betalt som det. Det var faktisk min første jobb med "lønn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

 

Dette er det villeste jeg har hørt på lenge..

 

Jeg har selv gutter på 7 og 10 år, og jeg forventer at de bidrar i familien, og det helt uten premiering. Hvordan skal disse ungene bli som voksne om de ikke som tenåringer forstår at alle som bor sammen i en husholdning må bidra. Skal dere fremtidige partnere belønne dem for å "hjelpe til" hjemme også?

 

Ikke rart det er mange som sliter med menn som ikke bidrar hjemme når de har fått en sånn oppdragelse!

 

Så nå har dere tenkt å la den ene ungen være hjemme fra familieferien fordi han ikke er flink nok hjemme, også er det dere selv som har skjemt bort ungen til de grader at han ikke har forstått konseptet å "dra lasset sammen"?

 

Helt vannvittig!

 

Om dere skal premiere bidraget deres i hjemmet får dere ihvertfall gjøre det på en måte som svir her og nå. Ingen lommepenger, ingen kinotur, osv. Eller la det gå utover lommepengene i syden. Om dere f.eks har en sparebøsse til hver unge som dere putter noen tiere på hver lørdag som skal være penger til fri benyttelse i syden. Da vil det jo være veldig forskjellig hva de har å bruke der nede.

 

Men dere kan da seriøst dra fra en unge, mener du virkelig det? Det er jo dere som ikke har oppdratt han skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan seriøst IKKE dra fra en uke mener jeg selvfølgelig. Sorry skrivefeil, men gikk litt fort i svingene der.

 

Blir litt provosert av sånne opplegg som det her altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger selv hvordan man oppdrar barn. Jeg tror ikke du skal høre så mye på disse negative bedreviterne her inne. (sikkert inkludert mitt innlegg også, hehe!)

 

Jeg forstår tanken bak ideen til HI, men jeg tror 12 og 14 åringer trenger å se premien raskere. De er ikke voksne enda som ser stort poeng i å "spare" lang tid i forveien. Og særlig hvis de ikke har hatt noen form for sparing før.

Jeg ville ha begynt i det små først.

Og jeg er helt for premiering av god oppførsel. For barn er født egoister og det er vår jobb som foreldre/steforeldre å gjøre de mindre egoistiske. Se på gullungene - typisk eksempel på barn som ha sluppet unna alt, og da er resultatet egoister.

 

Greit at de må lære huslige aktiviteter da de skal flytte ut en dag. Man ønsker ikke måtte føle ansvar for å dra på jevnlige raid å vaske/rydde for utflytta barn.

 

De får nok penger nå uten å gjøre noe? Til aktiviteter og spill/leker.

La de få lommepenger etter arbeidsmengden de gjør. Sett pris på alt dere ønsker de skal gjøre. Ha en maks sum de kan tjene opp og trekk i fra for hver ting de ikke gjør. Det er ukult å ikke ha penger når det plutselig er tivoli i byen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når premien er tur til syden er premien, syns jeg dette blir feil. Når det ene barnet jobber og gjør det den skal mens den andre er mye slappere. får ikke den andre lov å bli med? Regner nesten med at dere har bestilt biletter til denne turen alerede.

Jeg ville heller brukt penger som premie, lommepenger til turen. Da merker det ene barnet at det får mye mindre penger enn det andre. Og da kommer barnet til å måtte tenke gjennom ting.

 

Her har ungene ting de skal gjøre hver dag, og gjør de alt de skal hele uka får de lommepengene sine. gjør de mindre, blir det mindre lommepenger. De kan også gjøre mer og da får de også mer.

De to eldste er skikkelig slappe, og skal si de ble misunnelige når de to minste kjøpte seg hver sin pc i vinter. de hadde spart og ønsket seg penger til bursdagen. Hun ene kjøpte seg også nintendo wii. Da begynte hun eldste å gjøre litt mer, hun er mye enklere å få til å gjøre det hun skal hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke premiering som gjør at man blir ekskludert fra noe sånn som en ferie, er riktig premiering.

Det å f.eks måtte gjøre visse ting for å få ukelønn synes jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...