Babygirl/boy Skrevet 15. april 2011 #1 Skrevet 15. april 2011 Bruker 50 mg zoloft for at jeg fikk sånn angstanfall at jeg måtte legges inn:( så må bruke det syns det er helt forferdelig er så redd for den lille i magen. Er det noen som har brukt antidepresiv?
minha filha Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Hei Malinda Jeg har ikke brukt verken Zoloft eller andre lignende medisiner, men skjønner at du er bekymret, så inntil noen med egne erfaringer svarer deg, får du klare deg med meg :-) Jeg regner med at legen din kjenner til både graviditet og medisinbruk. Kombinasjonen er jo ikke optimal, så legen vurderer vel at de evt bivirkningene for barnet oppveies av at situasjonen ville ha vært enda verre uten medisin. Hvor langt er du på vei, og har dere diskutert seponering (nedtrapping) senere i svangerskapet? Regner med at legen også har vurdert om det kanskje er en bedre løsning at du faktisk er innlagt en kortere periode, evt poliklinisk, tett oppfølging ved nærmeste DPS, på slutten. Hvis du føler deg utrygg på utskrivende leges vurdering, må du skaffe deg en second opinion et annet sted. Vil tro at det siste du trenger er ekstra bekymringer for dette. Ønsker deg lykke, lykke til :-)
Gladmor30 Skrevet 15. april 2011 #3 Skrevet 15. april 2011 Heisann. Jeg har gått på zoloft i mange år pga panikk angst. Jeg gikk på laveste dose (25mg). Min lege hadde ingen erfaring med dette medikamentet og måtte ringe opp til gynekologisk for å høre om de hadde mer erfaring. Det hadde de faktisk ikke, men vakthavende der sjekket det opp og ringte tilbake til legen min. Hun fortalte at det har aldri vært påvist skade på fosteret ved bruk av zoloft. Zoloft er den minst farlige antideppressivaen på markedet etter som jeg har forstått. Men lege min og jeg ble sammen enige om at jeg skulle trappe ned enda mer siden ting gikk så fint (for meg). Og så ville han evt. at jeg skulle slutte 2-3 uker før termin, pga at babyen ikke skulle bli født med abstinenser. (noe som kanskje ikke hadde vært tilfelle engang). Min jordmor mente også at det viktigste for baby var at mor hadde det bra. Har ikke mor det bra, så er det heller ikke bra for baby. Da er det hakket bedre å bli "påvirket" av medikamentet. Jeg er fødeklar til tusen nå, og har tatt mange ultralyder av helt andre grunner. Babyen min er frisk som en fisk! Og det er jeg sikker på at din også blir Så jeg ville ikke stresset så veldig mye med det.. Prøv å slappe godt av.. og om mulig trappe ned til kanskje halvparten ? Lykke til!
Babygirl/boy Skrevet 15. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. april 2011 Gladmor27 Gikk du på det fra begynelsen av svangerskapet? Har oppdaget at fostret er blitt roligere etter jeg begynte på zoloft, ¨å det er det som gjør meg enda mere engestelig..hoff. oppleved du dette? er nå i uke 28
Gladmor30 Skrevet 15. april 2011 #5 Skrevet 15. april 2011 Jeg gikk på det som sagt i mange år, og følte meg ikke klar for å slutte sånn med en gang jeg ble gravid. Men jeg klarte å slutte da jeg var ca 5 mnd på vei. Så ja, jeg gikk på de helt fra starten (i den mest risikable fasen), og helt til midten av svangerskapet. Kunne fint gått ut på zoloft ut svangerskapet også, men jeg følte meg uansett personlig klar til å prøve å slutte. Så jeg trappa kraftig ned, og sluttet til slutt. Tror fremdeles ikke du skal bekymre deg. Men har du begynt på zoloft etter at du ble gravid?
Mia2011 Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 Hei, har ikke brukt Zoloft i svangerskapet, men min søster har. Zoloft er blant de legemidlene som antas å ikke ha noe påvirkning første trimester, men som man må være ops på de siste 3 mnd. Det er dessverre slik at d fleste antidepressiva har samme innvirkning på babyen i magen, men noen mer eller mindre enn andre.. hvis du oppnår god effekt av de etterhvert er det nok verdt det i det lange løp. Se utklipp fra felleskatalogen: "Du må fortelle legen og/eller jordmor at du bruker Zoloft. Ved bruk under graviditet, spesielt de siste 3 månedene, kan legemidler som Zoloft gi økt risiko for en alvorlig tilstand som kalles vedvarende pulmonal hypertensjon hos nyfødte (PPHN). PPHN øker blodtrykket i blodårene i lungene. Dette kan gi en unormal blodstrøm til lunger og hjerte, som fører til at barnet ikke får nok oksygen i blodet. Dette gjør at barnet puster raskere og blir blåaktig i huden. Disse symptomene vil vanligvis oppstå i løpet av de første 24 timene etter fødselen. Dersom dette skjer med ditt barn må du kontakte jordmor eller lege." Min søster opplevde IKKE noe av dette, bare så det er sagt, men det er tilstander man skal være klar over og som det går fint å behandle når føden er klar over det. Dette er ikke ment som noe skremsel, men det blir en abstinens tilstand din baby KAN få. Dette burde du snakke med legen/spesialist om slik at du ikke bekymrer deg unødig, du har det sikkert vanskelig nok som du har det. Siden du har begynt på de nå er det lite sannsynlig at legen din har tenkt å seponere deg iløpet av svangerskapet, det tar jo noen uker før du får maks effekt, og så skal du jo bruke de for å "behandle" din tilstand.. i de fleste tilfeller inntil 6mnd etter at du har blitt "bra" også. Legen har jo sjekket med ulike fagfolk, det må du ha din lit til, babyen har det heller ikke godt hvis ikke vi mamma'er har det bra.. det er en fattig men sann trøst. Skjønner du synes det er trist og vanskelig, og selvfølgelig skulle du ønske du kunne slippe, men ta vare på deg selv og fokuser på å komme deg igjennom dette.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå