Gå til innhold

Noen her som har barn med adferdsproblemer? (autisme/asberger)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på snart to år som jeg snart ikke vet hvordan jeg skal takle. Han er utagerende, agressiv og voldelig. Han klarer sjelden å fokusere på noe lenge om gangen. Vi kan ikke sette oss ned og lese eller synge. Han er veldig urolig i kroppen. Vrir og vrenger på seg masse. Han er svært ulydig og aksepterer ikke når jeg sier nei til ham, da smiler og ler han og fortsetter bare med ugagnen han holdt på med. Det merkelige er at han ser ut til å velge å gjøre alle de tingene han IKKE får lov til å gjøre.

Min første tanke om han har vært at han må ha ADHD, men dette sier fastlegen vår at han helt sikkert ikke har fordi han er svært stille og forsiktig når han møter andre mennesker. I nye situasjoner blir han veldig usikker og redd.

Han er veldig sliten når det går mot kveld og han kan ikke legge seg sent. Da blir han helt vrak.

Jeg har begynt å lure på om han kan ha en form for autisme eller asberger, men han har ikke repeterende handlinger og han er veeeeldig kosete.

 

Jeg begynner å bli så fortvilet.

Han har en tvillingbror som oppfører seg helt "normalt", men jeg begynner å bli bekymret for ham pga broren. I går da vi kledde av ham var han full av bitemerker på ryggen:(

 

Er det noen som har erfaringer med noe lignende eller har noen tanker om hva det kan være som feiler ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke barn med atferdsproblemer, men jeg er spesialpedagog.

 

Jeg har ikke lyst å komme med noen konklusjon utifra det du skriver, men vil anbefale deg å kontakte sakkyndige, f.eks PPT eller BUP.

 

Går barnet i barnehage? Har du delt bekymringene dine der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror som har asberger og han er ikke slik du beskriver . Han var stille, rolig og ikke voldelig. Han var veldig fokusert og kunne holde på med tingene sine i flere timer.

Han hadde en rolig kropp og var lydig og aksepterte det foreldrene våre sa.

Men det som er likt er at han ofte var sliten!

 

Jeg synes gutten din høres ut som en vanlig veldig aktiv gutt. Du må huske at ingen barn er like å at man har ikke noen diagnose selv om man er SUPER aktiv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går i åpen barnehage, så det er ikke noen ansatte å snakke med dette om.

Det er bare to som jobber der og det er 30 barn, så de "ser" ikke hvert enkelt barn ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Takk 14.49.

Det er nok som du sier at han bare er superaktiv:)

Han er mitt fjerde barn, så det er nok for lett å sammenlikne barna når man har flere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spesialpedagog, og hverken kan eller vil gi en diagnose på en 2-åring over internet. Da må en følge gutten over tid, observere han og se hva han gjør. Det er imidlertid ganske vanlig at tvillinger har atferdsproblemer, enten begge to eller bare en av dem, uten at de trenger å ha en spesiell diagnose.

 

Mange tvillinger er dessuten født for tidlig eller det har vært komplikasjoner under fødsel/svangerskap. Det ville vært spørsmål jeg hadde stilt deg hvis jeg hadde hatt dere til utredning, for en vet at tidlig fødsel/komplikasjoner gir en litt økt risiko for senskader på et eller annet felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at han ikke kan få diagnose på Internett:)

Er bare så oppgitt om dagen.

Tvillingene ble født bare fire uker før tiden med sunn fødselsvekt og ingen komplikasjoner.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe kontakt med tvillingforeninga (husker ikke helt hva de heter)? Jeg vet at det finnes noen brosjyrer/hefter der atferd hos tvillinger er tatt opp. Jeg fikk i hvert fall et par hefter derifra da jeg jobbet med tvillinger der en eller begge hadde atferdsvansker uten at de hadde noen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver stemmer stort sett med min opplevelse av mitt barn med asperger som 2-3-åring. Barnet mitt var imidlertid ikke kosete. Jeg trodde ikke mitt barn hadde noe særlig repeterende handlinger, men etter å ha studert leken nøye, så jeg at det var de samme lekesekvensene som ble gjentatt gang på gang, dag etter dag...

 

Du får neppe noen aspergerdiagnose på en toåring, men autismediagnoser kan settes så tidlig. Snakker han? Har han normalt utviklet språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan. jeg har en jente på snart 4 og hun var slik du beskriver din gutt! det viste seg at hun hadde svært dårlig syn...så første råd er sjekk synet og hørselen!!! dette kan ofte gi atferdsvansker, og er vanskelig å stte ord på for en toåring.

 

jenta mi var 3,5 år når vi fant det ut og mye har endret seg siden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om å prøve kiropraktor! Kanskje han har noen låsninger, har selv god erfarig med kiropraktor. Hat også hørt at barn som har fått diagnosen adhd ikke har det likevel, men det har rett og slett vært låsninger i nakke og rygg som har plaget dem. Vært å prøve i allefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn har diagnosen ADHD. han har alltid vært usikker og redd i nye situasjoner. han har alltid vært stille og forsiktig når han møter andre mennesker. han fikk diagnosen da han var 7 år. han har ikke repeterende handlinger og kan være veldig kosete. han er også motorisk klossete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er syn og hørsel sjekket? Hvordan er språkutviklingen? Med tanke på autisme så er det mest typiske tegnet for den alderen dårlig blikkontakt, nærhet er oftest uakseptabelt. Frustrasjon ses i nye omgivelser, i folkemengder. Høye lyder likes ikke. Man ser vifting med hender, vugging med overkropp og hodedunking. Hvordan er han med ting som kan snurres på, feks. hjul?

Er tvillingene en eller toeggede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her.

Tvillingene mine er to egget.

De er ulike som natt og dag.

Han snakker ikke, og forstår ikke fullt så mye som sin tvillingbror, men han kan jo ha blitt satt tilbake litt i utvikling da han fikk dren for litt siden pga dårlig hørsel.

Jeg hadde håpt at oppførselen hans skulle bedre seg etter drenet var satt inn, men opplever tvert i mot.

Han er veldig glad i nærhet, men liker dårlig nye omgivelser og høye lyder.

Han ødelegger alt i sin vei fordi han systematisk plukker det i fra hverandre. Ikke brutalt, men bit for bit.

Han dunker gjerne hodet sitt, hardt, men ikke mer enn 3-4 ganger etter hverandre. I tillegg til andre ting han gjør kan det virke som han nesten ikke føler smerte.

Takk for alle svar hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...