snart mor til 3 små Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Vi driver og ser på tomt om dagen for å bygge oss hus. Men vi har en kjempeutfordring og står mellom to veldig forskjellige tomter med tanke på beliggenhet og naboer. Tomt 1 Dyrest (2,800,000) Med strandlinje I et familievennlig område med masse naboer, det vil si lekekamerater til våre to barn Kort vei til butikk Tomt 2 Billigere (1,000,000) Litt lenger til vannet men med fantastisk utsikt Ikke så mange naboer (et par gårder) 15 min til butikk Hadde vært kjempeglad om noen kommer med litt tilbakemeldinger om hvordan dere bor og hvordan dere ville valgt. Det jeg i hovedsak tenker på forskjellen for barna, hvor mye har det å si for dere? Er det noen som bor litt unna sivilisasjonen her og er kjempefornøyd med det? Har bare et par dager å bestemme oss på, og vet sannelig ikke hva jeg skal tenke eller gjøre..
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Jeg personlig ville gått for tomt nr 1 hvis dere har råd til det. Vi bor i et slikt familievennlig område, og trives som bare det. Selv om det ikke er i en by eller et tettsted, så har vi både skole, barnehage, togstasjon og matbutikker to minutter unna i gåavstand. I tillegg er det et supert samhold blant naboene, og barna løper inn og ut hos hverandre. En god venninne bor slik du beskriver i tomt nr 2. De synes det var helt strålende når de flyttet dit, men de har litt problemer med det nå når barna har blitt eldre. Barna har ingen lekekamerater i nærheten, og må kjøres overalt. De merker at dette plager barna endel i hverdagen, og det tar endel tid å kjøre og hente hele tiden. Derfor ser de nå faktisk etter et nytt sted å bo. Men til syvende og sist må dere finne ut av hvordan dere ønsker å bo. Vi har jo alle forskjellige preferanser... heldigvis;) Lykke til med valget;)
mamman til to gutter Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Jeg hadde uten tvil valgt nr1 og heller bygd et billigere hus og bodd trangere. Naboer for barnas del er kjempeviktig, syns jeg. Og utsikt og strandlinje er ikke sammenlignbart.
skinnfilla Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Vi bor usjenert til: 1 nabo bak oss med barn påsamme alder utsikt til sjøen 10 min gange/1 min bil til strand 20min gange/2min bil til butikk,skole,barnehage 15 min bil til byen(Arendal) små byggefelt i umiddelbar nærhet stortrives med stor boltreplass for oss selv med mulighet for å treffe både barn og voksne
snart mor til 3 små Skrevet 14. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2011 Takk for svar, er akkurat de tingene du beskriver som jeg tenker på... Når det gjelder tomt 1, kjenner jeg flere som bor i samme område, (et stort boligområde), og det er unger stort sett over alt. Nærmeste nabo er også supre folk med barn på vår alder. Det er helt ok å kjøre barna til venner, men det blir jo noe totalt forskjellig fra å ha kompiser som naboer.. Ser jeg i hvert fall for meg. Er veldig glad for synspunktene, det kommer godt med i vurderingen.
snart mor til 3 små Skrevet 14. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2011 Kan også nevne at tomt 2 har mye bedre solforhold.. Den dyre tomta mister sola en time eller to før. Ville dette vært en avgjørende faktor for dere?
*Kleopatra Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Det høres jo veldig deilig ut med egen strandlinje! Men så var det stor prisforskjell da, for 1,8 mill mer får man en god del mer hus også... Hvis pris ikke spiller noen rolle ville jeg valgt den første:) Vi bor nært sjøen selv, det tar ca 1,5 minutt å gå ned til sjøen (litt trær mellom huset vårt og fjæra). Veldig deilig å bo slik med kort vei til lek i fjæra, fisking fra brygga, bading, båtturer osv. + en fin utsikt:)
Djoolia 07+08+12 Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Tomt til 2,8 mill? Er det mulig? Har dere råd så hvorfor ikke. Jeg bor selv en 7 minutter gåtur unna sentrum, men samtidig er det landlig. Har vokst opp på nabotomta, og i oppveksten var det altså ingen problem å gå eller sykle til venner, fritidsaktiviteter osv. Akkurat her er det ikke så mange hus, men er ett høvelig nytt boligfelt like ved.
tìme'em Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 Kommer helt an på økonomien. Hvis økonomi tillater det ville jeg helt klart foretrukket strandlinje. Særlig med tamke på at det er mye barn i området. Det har MYE å si. Men det kommer an på strandlinjen også da. Er det en pen strandlinje? Hvordan er utsikten? Ser dere rett ut mot havet eller mot et industriområde feks? Mer detaljer hversåsnill:-)
Ugl@ Skrevet 14. april 2011 #10 Skrevet 14. april 2011 Vi bor landlig, ca 5minutter å kjøre til nærbutikk,/bensinstasjon, skolen og barnehagen, ca 15-20minutter å kjøre til arbeid/ skole og handelspark, ca 25min til bysentrum. Blir litt kjøring men det er rimelige tomter, hus, ingen gjenomgangstrafikk, barnevennlig, bor endel barnefamilier også rundt her, litt viktig at barna har andre å leke med i nabolaget. Har sjøen i nærheten, men vi ser den ikke fra huset, men tomten er solrik, stor og vi har naboer passe nært/ på avstand. Med nesten 2mill som skiller tomteprisen så hadde jeg valgt bort sjøtomten, vi har sommerhus ute i skjærgården som vi reiser til om sommeren og vi drar på stranda når vi har lyst, jeg hadde nok vært hysterisk hønemor hvis vi hadde strandtomt og hadde da måttet gjerda inn ungene til de var langt oppe i skolealder og vel så det;-)
snart mor til 3 små Skrevet 19. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2011 time'en: Strandlinjen er steinete vannkant, kjempefint å bade. Er en innsjø med fjord og grønn skog som utsikt, så er ganske så idyllisk.. Eiendommene ligger på hver sin side av fjorden, så den ene har masse sol, mens den andre forsvinner litt tidligere. Ellers så vil jeg takke for alle andre tilbakemeldinger også, det får meg til å innse hvor viktig det er å ha et ålreit nabolag for barna.. Så får det bare være med den sola.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. april 2011 #12 Skrevet 19. april 2011 Hadde aldri i verden brukt 2,8 mill på ei tomt! Og i alle fall ikke siden den "billige" tomta også høres ut til å ligge flott til. Fyttigrisen så godt da, å bo landlig og ha mer tumleplass. 2,8 mill er uansett en meningsløst uanstendig pris for ei tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå