Singelmamma og banden Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Tenkte bare jeg skulle se om jeg får respons. SElv om jeg har lang erfaring som alenemor er det noen år siden sist, og flere barn er inne i bildet. Så det blir ikke helt som før... Jeg skal inn på sykehuset i morgen, regner med å bli satt på kur, siden jeg er langt over termin med vesla. Så kan gå en liten stund før jeg får lest evt svar. Men over til saken: Jeg lurte på om du kanskje har noen gode tips til meg, ser vi har nesten like mange barn med relativ lik aldersfordeling. Jeg kommer til å komme hjem fra barsel om innen en uke, og da har jeg 5 barn alene i huset, der yngstemann fyller 1 år nå i påsken... :-S Faren til de to yngste vil ha samvær, men det må jo gå noen mnd før han kan ta med begge ungene pga amming etc, og også da er det bare snakk om timer. Så jeg må stort sett gjøre alt selv. Jeg har ellers også barn som jeg har 100% og jeg ser frem til den dagen de to yngste kan dra jevnt på samvær slik at jeg kan få litt mer tid sammen med de store - det fortjener de! Men helt seriøst, hvordan gjør du det i hverdagen med logistikk, matlaging, rydding og klesvask, sovu\ing, amming osv? Jeg har ikke lyst til å belaste de to store barna på snart 11 og 7 mer enn høyst nødvendig, men ser jo at de må bidra litt mer med plikter enn hittil. De får jo da tilbud om høyere ukelønn også og en større belønning mot slutten av sommeren som kompensasjon siden ferieturen også må avlyses. Du har jo kommet noen mnd lengre enn meg ;-) Siden minste er 4 mnd gammel. Veldig takknemlig for svar! Jeg prøver å tenke lurt, men står midt i bruddet også og det krever en del krefter og stjeler den tiden jeg kunne brukt på å tenke kreative løsninger. Bruddet kom nemlig nå, bare noen uker før termin, og selv om bruddet var ventet så synes jeg det er pill råttent av han å komme med det på dette tidspunktet (Gr...). Når han har venta så lenge kunne han godt venta en mnd eller to til... I stedet står jeg nå med alt, og selv om jeg vet det vil gå bra, så blir det noen tøffe mnd til over sommeren, og jo enklere jeg kan få til de, jo bedre er det.
Inked girl Skrevet 15. april 2011 #2 Skrevet 15. april 2011 Hei! Byttet nick. Var liksom ikke helt meg. ) Jeg kan jo skrive hvordan en typisk hverdag er her. Jeg står opp med babyen 06.30. Tar han med på badet og steller han og tar meg en dusj. Så ammer jeg han og vekker de andre 07.30. Da sover som regel babyen. Lager frokost og smører matpakker mens de steller seg. Så spiser vi frokost sammen. Sender de 3 eldste på skolen og leverer 5 åringen i barnehagen. Etter det går vi i åpen barnehage, handler eller er hjemme og koser oss. 2 åringen pleier å sove ett par timer på dagtid. Da gjør jeg husarbeid. Jentene bytter på å hente broren sin i barnehagen mens jeg lager middag. Legger alle bortsett fra hu eldste mellom halv åtte og åtte. Sa blir det å gjøre litt husarbeid for så å sette seg å glo på boksen litt. Jeg dro hjem til 5 barn 3 timer etter fødselen. Var alene hele tiden. Det gikk veldig fint. Babyen sover som du vet veldig mye de første ukene. Ble til tider veldig mye amming og da satt jeg å leste for 2 åringen. Da fikk han bli med på kosen. Involverte han i alt så han ikke skulle føle seg "glemt". Det har gått over alle forventninger. Masse lykke til med fødselen.
Singelmamma og banden Skrevet 24. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2011 Takker for innspill :-) Vi har kommet hjem fra føden, så nå er det travle dager! Sikkert litt enklere for deg med en 2åring ;-) Ettåringen min (han ble storebror på ettårsdagen sin) er ikke særlig mobil ennå, så begynner allerede å bli dreven med ett barn på hver arm. Ikke leser han bøker heller enda ;-) Og han oppfatter tydeligvis lillesøster som en konkurrent. Heldigvis sover ho svært mye, og så spiser ho og ser seg rundt. Så godt som ikke noe skriking, og jeg får sove natta gjennom avbrutt bare av amming. Og med ei lita ei som ligger i vogna på stua og sover så blir det jo tid til de andre også. Morgenen går greit her også, nå gjelder det bare å finne ut hvordan jeg får plass til 4 barn fra 7 år og nedover på 1 bad - samtidig om kvelden... :-S Eldste får jo være oppe en time lengre. Menmen, tror jeg skal skrive i CVen min etter dette: Supergod på logistikk og planlegging!!!! :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå