Gå til innhold

Snu bilstolen til 3-åring eller kjøpe ny bil?


Kathrine.

Anbefalte innlegg

Hei.

3-åringen vår sitter bakovervendt i bilen, og da må setet hans stå i midten for å få plass til stolen. No må snart 8-mnd gammel baby ha nytt og større bilsete, og da veit vi ikkje korleis vi skal få plass til 2 store bakovervendte seter i bilen.

Snu 3-åringen eller kjøpe ny bil? Kva hadde dokke gjort?

Me har bare helt vanlig økonomi, så økonomisk vil vi jo helst sleppe å kjøpe ny bil til det er nødvendig, men barnas trygghet er veldig viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg aldri snudd et så lite barn som en 3åring forovervendt.

 

Da vi var i en tilsvarende situasjon valgte vi å kjøpe en ny bil som vi fikk flere bakovervendte seter i. Vi er nok ganske strenge når det gjelder bilsikring, så vi hadde eldste bakovervendt til hun hadde passert 5år. Minste på nesten 3 sitter bakovervendt ennå, og kommer nok til å sitte bakovervendt minst like lenge som eldste.

 

Men har full forståelse for at alle ikke bare kan gå å bytte bil.

Om dere har mulighet til å skru av airbag`en foran på et verksted, så ville jeg gjort det. Da kan dere ha et barn bakovervendt i forsete og det andre barnet bakovervendt i baksete. Det er tryggere å sitte bakovervendt i forsete, enn å sitte forovervendt i baksete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønseføtter og gulerøtter hva gjør du når 3åringen ikke lenger KAN sitte bakover da? -Slutter å kjøre?

 

Regner med at vi kommer i den situasjonen til sommer'n/høsten. Gutten vår er rett og slett for lang/tung. -Enda vi har kjøpt 2 seter nr 2 fordi han vokste ut av det første setet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste 3åringer er mer enn 25kg og høyere enn 115cm.

 

Vi har også kjøpt 2 sete nr2, først hadde vi et som gikk til 18kg og da barnet ble for stort for det sete kjøpte vi ett som gikk til 25kg bakovervendt.

 

Vår 5åring er ingen liten 5åring. Snudde henne ikke før hun passerte 20kg og var ca 115cm. Og hun hadde fortsatt ikke dårlig plass, satt godt.

 

Men ja, jeg hadde begrenset kjøringen så mye det lot seg gjøre om jeg hadde mått sette et så lite barn forovervendt. Det er ikke mulig å slutte å kjøre fullstendig, men all unødvendig kjøring med barn i bilen hadde vi sluttet med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge tror du han kommer til å sitte bakovervendt da?

 

Her måtte vi snu eldstegutten ved 2,5år, for med sin lange rygg og vinterdress (-25gr ute!) ble selene rett og slett for trange. Gjaldt både Akta Graco Duologic og Britax Multitech. Planen var å la han sitte bakovervendt lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har mulighet til å kjøpe ny bil, så ville jeg gjort det i stedet for å snu setet.

 

Hva slags bil har dere? Og hva har dere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke snudd, jeg ville tatt bilen med til en barnebutikk å prøvd alle mulige bakovervendte seter å sett om jeg fant noen som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest To små gull♥

Hvor stor er 3 åringen deres? Jeg snudde min på snart 3 for et par mnd siden da vi har samme problemet som dere, i tillegg er min veldig stor, bikket 18 kilo og er ca 102 cm, så vi hadde valget mellom å kjøpe en ny bakovervendt stol til 25 kilo og ny bil, eller snu han, valgte det siste siden han er på størrelse med en 4 åring og ikke likte å kjøre bil lenger. Hadde jeg derimot hatt en liten knert på 13 kilo hadde jeg nok kjøpt ny bil, bilen trenger jo ikke å være dyrere enn den dere har fra før. Vi hadde også to kl. 2 stoler i baksetet og jeg har en lang mann, jeg satt jo selv helt inni rattet når jeg kjørte og han måtte enten sitte sammenkrøket med rak rygg og bena dashbordet, eller kjøre etter i egen bil hehe...Det verste er at vår bil er en stor suv som vi trodde det var god plass i før vi fikk barn, men baksete plassen er altfor liten:-(

 

Selvsagt anbefaler alle dere å ikke snu, men gjør det som dere føler er best. Kjøp heller den beste bilstolen på markedet så er iallefall barnet sikret så godt som mulig fremovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde snudd sete ... vi snudde sete til jenta våres når ho var 2,5år.. nå er ho 3,5år og 99cm :)) Så ho er ganske lang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange skriver at de hadde kjøpt ny bil, men helt ærlig tror jeg ikke det er mange som faktisk hadde gjort det om det var de det gjalt. Sannsynligvis er det snakk om noen måneder til 3-åringen må snus uansett. Man kjøper ikke ny bil for å kunne ha 3-åringen sittende bakover noen måneder. (Viss det ikke er andre argumenter for å kjøpe ny bil da...) Jeg hadde ihvert fall aldri gjort det. Vi kjøper ikke nytt bilsete selv om vi har plass til to store en gang. Vår 3-åring er ikke spesielt stor heller men hun får nytt femovervendt sete nå snart når mini skal arve hennes sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok snudd setet. De anbefaler jo at barn sitter bakover til de er 4 år. Så jeg synes godt du kan snu gutten din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som en annen her beskriver, dratt til en butikk og prøvd alle setene for å finne 2 som passet i deres bil.

 

Hva med å sette det ene setet i forsetet og koble ut airbag og ha det andre setet i midten bak? Da kan andre sitte på sidene.

 

Lykke til.

 

Jeg ville gjort alt jeg kunne for ikke å snu treåringen om det fantes en løsning. Men kjøpt ny bil er vel litt drastisk, det finnes helt sikkert en løsning.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha snudd setet. Vet ikke hvor lenge som er anbefalt å sitte i disse setene bakovervendt jeg,men sønnen min på snart 4 har sittet forovervendt lenge. Av den enkle grunn at han blir så veldig bilsyk av å sitte feil vei. Ikke noe godt å bli så bilsyk bare ved at man kjører 10 min. Dessuten er han 112 cm lang. (veldig lang til å være snart 4 tror jeg)?

 

Selvfølgelig er det best å sitte bakovervendt,men går nok bra at du snur setet nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...