*Lissi* Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Vesla mi på 2,5 år går på "minsteavdelingen" i barnehagen. Er ikke en sukkerfri barnehage slik at det er sagt. De har likevel fokus på et sunt kosthold, med frisk frukt hver dag. For to år siden tok barnehagen opp dette med sukker på et møte. Vi vart enige om ikke vere fullstendig hysteriske. Selvsagt viktig med sunn mat, men det må vere lov med en liten utskeielse en sjelde gang. I går hadde de yngste hatt "fest". Har hatt om hakkebakkeskogen, og alle hadde med bamsene sine hjemmefra. De hadde fått en bamsemums hver. Dette hadde IKKE falt i god ord hos to av foreldrene på avdelingen. I morgen skal vi foreldrene komme på påskefrokost. Kjempe koselig! Er dessuten site dagen til en av de ansatte i morgen. Skal gå av med pensjon. Hun hadde veldig lyst å ha med is til ungene. Dette hadde da to av mødrene på avdelingen til datteren min nektet. Og da kunne heller ikke noen av de andre barna få. Dette fikk jeg vite av noen av de andre mødrene. Fikk ikke vite noe av lederen på avdelingen. Synes dette blir helt feil. Synes ikke at to mødre kan bestemme for en hel avdeling. Nå høres det sikkert ut som jeg forer jenta mi med sukker, men det gjør jeg da ikke. Synes bare at dette er noe alle må bli enige om. Skal det vere sukkerfritt, må jo alle få beskjed. Og da bør det jo gjelde alle i barnehagen. Eller er jeg helt på bærtur her??
chill+enda en til Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 De hørtes vel kanskje i overkant hysteriske ut? Eller har de god grunn til at barna ikke kan få i seg sukker? Regner med de er like strenge på hjemmebane, og at barna deres ikke får hverken snop, kaker, eller is? Du skriver at bhg ikke er sukkerfri, men at de fokuserer på sunn mat, kjempeflott Dersom disse mødrene ønsker at barna skal gå i en sukkerfri bhg, så bør de kanskje ta det opp på et foreldremøte, eller vurdere å bytte bhg.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Herreminhatt, høres ut som de er helt nazi når det kommer til sukker! Synes ikke 2 stk skal bestemme over majoriteten. Nei, hadde tatt en avtemming på dette jeg. Får være måte på hvor firkanta man kan bli. I visse tilfeller bør det være rom for at barna evnt kunne fått en liten ispinne. Spesielt i det tilfelle du beskriver. Så får det bli opp til de to mødrene om de vil nekte sine barn å få da.
*Lissi* Skrevet 14. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2011 Nei, det er ikke noen god grunn til at de ikke kan få ikke seg sukker. Når det er så viktig for dem, synes jeg de burde ta det opp på foreldremøte. Hun ene hadde vert helt sjokkert da det vart servert pepperkaker på juleverkstaden til jul... Synes ikke det at de får en saftis i morgen hadde vert så ille jeg da..
*Lissi* Skrevet 14. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2011 Resten kunne ikke få mente de, for da ble jo deres barn holdt utenfor...
Fire småtroll Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 Helt enig med deg, alt med måte, og en ispinne på påskelunsjen er helt greit! Dette temaet kommer opp med jevne mellomrom og jeg er av de som alltid stemmer imot sukkerfri barnehage. Sukker er ikke farlig for barna i moderate mengder, og jeg synes de skal få lov å kose seg av og til. I høst var det igjen noen foreldre som ville ha det sukkerfritt i barnehagen, men de ble nedstemt og har innfunnet seg med det. Man må bøye seg for flertallet, enkelt og greit. Ungene våre skal også ha påskelunsj i morgen, og her er de så gale at alle får et lite sjokolade-egg til dessert (de får besøk av påskeharen som har med et egg til hver). Kan ikke fatte å begripe at det skal være skadelig for barna, de spiser jo grove rundstykker med sunt pålegg først...
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Men nå er det jo engang slik at majoriteten bestemmer, så hvis det kun er 2 stk det er snakk om, så må de finne seg i at de andre barna får is. Da må de selv finne ut hvor viktig dette er for dem, og om de da følgelig må nekte sine egne barn å få. For det er direkte urimelig å si at resten ikke kan få.
chill+enda en til Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Høh, pepperkaker til juleverksted, is for å ferie en som går av med pensjon, en bamsemums ved et skuespill. Det høres jo ikke ut som om de helt store uskeielsene det, gitt. Høres nesten ut som om disse mødrene har et lite markeringsbehov. Synd dersom disse får legge føringa.
*Lissi* Skrevet 14. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2011 Uff ja, og lederen hadde vist blitt helt satt ut. Gikk med skikkelig klump i halsen vist... Skal ta meg en prat med henne etterpå. Får kalle inn til et foreldremøte tror jeg...
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 14. april 2011 #10 Skrevet 14. april 2011 Synes disse to mødrene er i overkant hysteriske, så lenge det ikke er en helsemessig årsak til at disse barna ikke skal ha sukker. Gutten min går i en såkalt "sukkerfri" barnehage. De unngår f.eks syltetøy, dette er kun på kosedager/ innimellom fredag, de fokuserer på sunne matvarer både når det gjelder pålegg og varmmat. De feirer ikke bursdag f.eks med kake, men barne blir feiret med sang, krone og en liten gave som barnehagen ordenr med. Dette er greit synes jeg, da det er veldig mange barn og det ville blitt mye kake skulle hvert barn ha med seg kake på bursdagen. Men de er ikke helt "nazi" på dette med sukker. Det baker f.eks til jul og fastelaven. Er det noe helt spesielt så hender det seg de får is, boller e.l. Hender en sjelden gang at barna på stor avdeling lager vafler som de deler med de på små avdeling. Det er ikke ofte de spiser søtt, men det hender seg i blandt. Barn har ikke vondt av sukker, men det er mengden det kommer ann på. Synes flertallet skal få bestemme i barnehagen til barnet ditt jeg.
*Lissi* Skrevet 14. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2011 Takk for tilbakemeldinger:-) Godt å høre vi andre foreldrene ikke er helt på bærtur her. Får samle troppene og diskutere dette...
Piken på landet Skrevet 14. april 2011 #12 Skrevet 14. april 2011 Helt enig med deg jeg også. Dette blir jo hysterisk, og iallefall når det heller ikke er en sukkerfri barnehage. Litt må de nå få kose seg! Vår barnehage har blitt en såkallt "sukkerfri" barnehage, og det innebærer også nei til syltetøy, prim og yogurt. Jeg syns det blir litt for dumt, særlig når hver sin ispinne ved 9 bursdager i året blir erstattet med Toro tomatsuppe. Mer næringsfattig føde finnes vel kapt. For å ikke snakke om stappfull av salt som er vel så farlig som småtapper som sukker. Da holder jeg faktisk heller en knapp på ispinnen. Hadde hatt tommelen opp viss det ble erstattet med skikkelig næringsrik kost som ikke kom fra pose eller frysedisk. Men slik det er i dag blir jeg bare matt. Noen har misforstått.
*Lissi* Skrevet 14. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2011 Snakket med lederen for avdelingen nå. Hun lo det litt bort. Sa det var jo flott at det ble satt fokus på. Var snakk om at de som fikk lov til å spise is skulle få komme inn på en annen avdeling. (var en annen som jobber der som sa det) Leder avviste dette fort....siden de hadde fått 1 bamsemus i går. Dessuten var det så mye søl med saftis. Tror hun snakker litt mot seg selv.
Mockanin Skrevet 14. april 2011 #14 Skrevet 14. april 2011 Etter min mening er du ikke på bærtur. Det er det de to mødrene som er. Dette må dere ta opp på et møte og bli enige. De to kan ikke bestemme for dere andre rett og slett. Herregud, en bamsemus ene dagen og en is i en festlig anledning er da ikke noe å bli hysterisk for.
Bettybu Skrevet 14. april 2011 #15 Skrevet 14. april 2011 Siden de vet om det, burde de barna bli hjemme da!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå