Gå til innhold

Sykepenger etter perm uten lønn....?


Tjukkemagen *m/jente 1.mai*

Anbefalte innlegg

Noen som har innspill på dette: Jeg er i mammaperm som jeg har forlenget 6 uker, og skal tilbake om 14 dager. Men det ser ut til at jeg ikke klarer å komme tilbake i jobb når jeg skal pga unger som ikke sover om natta. Har to små som er masse våkne og det går utover ALT. Jeg er utslitt. Legen min har sagt hun vil sykmelde meg, men i følge NAV har jeg ikke noe arbeidsforhold nå, siden jeg er i perm uten lønn. Må jobbe 4 uker først for å opparbeide meg nye rettigheter. Ble helt fortvilt når jeg hørte det, for hvordan skal det gå med oss den måneden???? Har ingen som kan avlaste heller, da familien bor for langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre bakdelen, med å ta ulønnet perm, at man ikke har rett på sykepenger ved sykdom og må opparbeide seg retten.

Du har ikke ferie til gode eller kanskje din mann kan ta ut ferie/avspasering eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, kun en uke ferie å ta av, og deretter "tvungen" fellesferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett på sykepenger nei uten å jobbe i 4 uker først... Lurt å sette seg inn i fordeler og bakdeler når man velger ulønnet permisjon ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er unger som ikke sover om natta virkelig grunn nok til å bli sykmeldt? Men ja, det stemmer at man ikke har rett på sykepenger etter ulønnet perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette kan være en gylden mulighet til å få pappaen mer på banen? Her ble det en del krangling når jeg skulle ut i jobb etter første mann, men jeg måtte prioritere søvn. Pappaen fikk derfor ta noen netter han også! Jeg la meg på "kontoret". Jeg tok i tilegg en innsovingstabelett i førsten for i en liten leilighet var det vanskelig å ikke bli holdt våken, og ikke minst gi fra seg kontrollen. jeg våknet da, for innsovingstabelett er ikke det samme som sovetabelett, men sovnet fortere igjen, og etterhvert ble jeg så trygg at jeg kunne sove igjen det meste, for jeg viste jo at pappaen er der. Ta deg en natt hos ei venninne i helga :) Du kan jo søke ulønnet permisjon en dag i uka fra arbeidgiver også. Eller bare sykemelde deg 20%. Jobber du 80%, så får du en dag hjemme og hente deg inn på. 80% lønn er jo bedre enn ingenting...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du unnervurderer hvor viktig søvn er, man kan bli ganske psykostisk av å ikke prioritere søvn, så ja ekstrem søvnmangel er grunn nok til å bli sykemeldt når legen foreslår det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Veldig trist å høre, dessverre er det en av bakdelene med å ta ut ulønnet permisjon lenger enn 14 dager.

 

Hva med å la mannen avlaste deg på nettene så du får sove? Eller be familien komme ned en helg slik at dere får hentet dere inn?

 

Det beste og mest langvarige ville kanskje vært å ta en raptus i påsken om at barna skal sove i egen seng og de skal sove hele natta (uten mat om du f.eks fortsatt nattammer). Begynn allerede nå til fredag, da har dere 10 dager og det burde gå, hos oss tok det 3 netter da poden var 6 måneder, men det kan jo være forskjellig fra barn til barn. Om mannen din jobber de 3 første dagene i påsken, får du ta de nettene selv og heller hente deg inn i selve påskehelgen. Det blir slitsomt men det er nok verdt det i lengden. Slik kan dere ikke ha det!

 

Lykke til og klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Seff burde jeg satt meg inn i regler osv før jeg tok ulønnet perm, men tenkte jo aldri på at det skulle bli et problem. Er jo frisk som en fisk selv, med unntak av for lite søvn. Til deg som lurer på om det er mulig å bli sykmeldt pga søvnmangel: JA det er mulig. Å ta fra noen søvnen er bl.a. en kjent torturmetode....

Mannen min har egne soveproblemer. Det største er at han ikke våkner (!) av ungene. Barna kan komme inn på rommet, snakke til ham osv, han sover like tungt. Det har han slitt med så lenge han kan huske, og han har vært til behandling uten at de kan finne noe egentlig galt. Men vi sover jo i samme hus, og det er umulig for meg å ikke våkne av barna, spes når mannen ikke våkner. Har prøvd å sove i kjelleren, men etter 10 min. skriking av minstejenta må jeg bare stå opp og ta det selv. Sint blir jeg også fordi han ikke klarer å avlaste meg. Familien min kan ta max 1-2 netter en og annen helg. Saken er som MillaCamilla sier: Slik kan vi ikke ha det! Legen min som er en fornuftig dame sier det samme, og vi gjør alt i vår makt for at barna skal sove bedre. Vi har kontakt med helsestasjon, psykiatere osv. Vi er virkelig fortvilte. Dette har ikke noe med nattavvenning e.l. å gjøre, det er 4 mnd siden datteren fikk noe som helst om natta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna sover forresten i egen seng, og har gjort det siden de var 6 mnd, på eget rom. Det er vi veldig strenge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes om det ikke sove om natta er en grunn sykmelde seg er det mange både med og uten unger som hadde vært hjemme. Nå må det bli slutt på denne utnyttelsen av vårt snille system. Det er jo helt tragisk. På tide de innføre karensdager slik att folk kommer seg på jobb.

Du må jo også sette deg inn i regler når du velger ta perm. Har selv tatt ulønnet perm men visste da dette. Du burde som andre spare penger slik att man har noe om noe skjer. Er da ikke samfunnets skyld att du ikke har noe pass til ungene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem til meg og pass barna du hvis du er flink til å gå uten søvn. Du holder ikke en uke engang hvis du skal på jobb samtidig! Nettroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste innlegg var til "Snart tre vakre prinsesser." Tenk om din nr 3 ikke sover om natta? Tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov kan du gjøre når du blir gammel står det på ei t-skjorte jeg har... :) Hadde selv ei datter som våkna gjerne 10 ganger på natta,,,, sov liiite... her så gjør vi det sånn at vi sover ut hver vår dag i helga... er bare jeg som tar dattern vår på natta, men sparker gubben ut av senga på morgenen når hun våkner... :) prøv det du og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva barna dine gjør om natten? mine har i perioder vært mye våken om natten. det er svært slitsomt men kroppen min vente seg til det... så eg klarte gå på jobb likevel... de var da ca 1 år og ca 3 år.. etter å ha vært super strenge i en uke roet de seg og sov MYE bedre på natten.

 

Nå når de er og 5 år merker jeg at jeg blir helt utslitt når de er syke. da er de ofte våken på natten og det er mye styr. kroppen min tåler ikke det lenger....siden den ikke er vant til det....

 

så jeg tenker litt hvor mye våken er de? hvor gammel er de?

 

og til slutt lykke til videre..;) det er forferdelig å ikke få en hel natt med søvn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var også våken halve natta.Det var aldri snakk om noen sykemlding til meg av den grunn.

Legen gav henne vallergan,men da hadde jeg jobbet 100% med nattvåk i over 6 mnd.

Det går greit,og man trenger ikke sykemelde seg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...