Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #1 Skrevet 14. april 2011 Å holde det rent og ryddig til enhver tid.Jeg er hjemmeværende for tiden og tenker at da må i det minste leiligheten være ren og ryddig til enhver tid.Jeg føler faktisk at det er en heltids jobb.Gruer meg til hvordan det skal se ut når jeg går ut i jobb igjen..... Gi meg deres hemmelighet !
FrøkenSprøken Skrevet 14. april 2011 #2 Skrevet 14. april 2011 Jeg har ingen hemmelighet, for jeg klarer det heller ikke... Klarte det da vi bare hadde ett barn, men etter at vi fikk nummer to har det bare gått nedover, for å si det sånn. Da vi bare hadde ett barn, og overskuddet var litt høyere, så brukte jeg 10-30 min hver kveld etter at barnet var i seng på å rydde. Oppvasken tok jeg rett etter middagen. Klær vasket jeg gjerne sammen med barnet på dagtid. Jeg hadde lesedag på fredager, så da vasket jeg til helga og tok storhandelen mens gutten var i barnehagen. Nå sovner jeg sammen med en av ungene hver kveld omtrent. Sover noen timer, kaver meg opp av senga, og ender opp med å sitte i halvørska i sofaen resten av kvelden... Tror trikset er å bruke litt tid hver kveld
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #3 Skrevet 14. april 2011 Man må senke krava litt. Vi smårydder i ti minutter når barna legger seg. Vaskedag torsdager og ellers får ting være litt halvveis.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #4 Skrevet 14. april 2011 Det handler litt om å senke kravene, og litt om struktur. Her i huset tar vi oppvasken etter middagen med en gang, tar skittentøy og leker opp fra gulvet hver kveld, fast vaskedag i uka osv. Rutiner redder oss her i huset iallefall:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 Rydder og vasker opp etter hvert måltid på kjøkkenet i den grad jeg har mulighet, og tar en 20 minutters rydderunde etter at de små har lagt seg hver kveld. "Skikkelig" husvask en kveld i uka. Det får bare holde. Jeg har innsett - og prøver å forsone meg med - at huset vil aldri være rent og ryddig mer enn en halv time av gangen i en del år fremover...;-)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 Jeg har ei venninne med to små barn. Hun har det alltid strøkent, hun vasker gulvene hver eneste dag, og hun går over alle vinduene barna har kladdet på. En ting var når hun var i permisjon, men hun gjør også dette nå når hun er tilbake i jobb. Hun sier at vaske var et av de første ordene. og at hun synest det er litt trist, hun sier at ungene blir sinte når hun skal vaske, og hun sier at hun har dårlig samittighet, men mannen ønsker visst å ha det sånn, og det samme med henne. Han er ikke så mye hjemme da han jobber og jobber og jobber. Da synest jeg det har gått for langt. Om man begynner å tenke på ungene kanskje ikke får det de skal fordi man vasker, så bør man tenke seg om, om man faktisk prioriterer riktig. Vi også har to små barn, og de timene på ettermiddagen tilbringer vi sammen med barna, og gulvet tar vi på lørdag. Vi perler sammen, prater sammen, de hjelper oss litt i hagen nå på våren, og vi prater litt med dem, prøver å holde feelingen med hvordan det går i barneahgen.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 Jeg rydder opp hver kveld, synes det er deilig å begynne neste dag med ryddig hus. Klesvask tar jeg bare etterhvert som det er nok klær til en vask, sikkert en til to daglig, samme med oppvaskmaskinen, setter den på med en gang den er full. Rydde opp etter måltidene med en gang. Leker rydder jeg ikke før barna har lagt seg. Jeg er nå i permisjon, og vet at når man begynner å jobbe og dermed bruker huset mindre, blir det jo faktisk mindre husarbeid som må gjøres hver dag også, utenom klesvasken da, men vask av gulv osv trengs jo ikke å gjøres like ofte.
hit og dit Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Ikke lag middage - for mens du gjør det har noen endevendt stuen Ikke rydd stuen - for mens du gjør det har noen stjelt smøret for å spise det i sengen din Ikke støvsug - for mens du gjør det har noen stjelt parfymen din og den er nesten tom Ikke vask klær med parfyme på - for mens du gjør det har noen tømt kattematen over hunden, og kastet hundeteppet over terassen Ikke hent teppet ute - for mens du gjør det har noen tatt på seg sko og hoppet i sofaen Ikke kle på en unge mens den andre er løs. Ha seter med belter i gangen, for kler du på 3-åringen så har 1 åringen kastet alle skoene rundt seg før du er ferdig. Regel nr 1: overvåk barna konstant Regel nr 2: badetid på to timer, da er de fast på et sted, moahahahaha Regel nr 3: stillhet er ikke lenger en bra ting. Blir det stille så vær på vakt. Noen gjør noe de absolutt ikke skulle ha gjort
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #9 Skrevet 14. april 2011 Når mannen er bortreist klarer vi faktisk å ha det ryddig her. Men han roter så innihampen..Velter ting ut av skuffer og kurver,setter oppvasken på benken istedet for i oppvaskemaskinen, legger søppel (les.plast og glass og metall-avfall og melkekartonger) utover hele benken på kjøkkenet, lar tallerkenene stå på bordet hele dagen etter frokost til vi kommer hjem fra jobb osv.. Skal sies at han er flink til å gjøre husarbeid også, han er en jævel på klesvasking..Og han ordner kjøkkenet også, men bare på kveldene rett før vi legger oss. Jeg ser ikke helt openget med et kjøkken som kun er rent når alle sover og aldri ellers.. Vi sliter altså med å holde det presantabelt her. heldigvis får vi besøk av og til, og da svinger vi oss skikkelig slik at det ser nogen lunde fint ut:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå