Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Har gått helt tom for idéer til middag. Gutten min på 14 mnd vil bare ha mat dersom han kan spise det med henda. Vi er glade i pasta i forskjellige former, gryter osv, men dette blir så mye klin når han skal prøve å slurpe det i seg med henda. Trenger sårt tips til middagsretter han fint kan klare å få i seg litt av med bare hendene. Han klarer ikke spise med skjeen eller gaffelen selv heller... Anyone?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Hvis vi kan se bort fra hva som er sunt og ikke... - Pølser. Her holder minsten i pølsa og dypper selv i en klatt ketchup på tallerkenen. - Fiskepinner. Gjør det samme som med pølsa... - Pannekaker. Rull den og del den i to. Går fint å spise med henda da om du ikke tar så mye syltetøy inni. - Vet ikke om han er for liten for pitabrød?? Hvis ikke går jo det ann å fylle med masse godt og spise med hendene. Evt wraps som er litt tynnere og lettere og tygge.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Takk for tips! Har blitt mye pølser den uka her, og fiskepinner liker han veldig godt. Men føler vi trenger noe nytt nå. (bør jo helst være litt sunt også.. men men. Satser på at det er en fase som går over denne skje-nekten) Pannekaker kan jo prøves ut. Har ikke så veldig trua på pitabrød, men takk for tips likevel! HI
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 21.17 her igjen Sjekk ut http://www.festtid.no/oppskrifter.htm. De kjøttbollene litt nede på siden syntes hvertfall jeg hørtes gode ut. Trenger jo ikke bruke så mye krydder og løk om han ikke tåler det enda... Godt måltid
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Jeg syns pasta er genialt å spise med hendene. Du må selvfølgelig regne med litt søl, men pass på å ikke ta på for mye saus så er det ikke noe problem. (Heldekende smekke er en selvfølge når de lærer å spise selv, syns jeg, uansett hva man har til middag.)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 ser ikke helt problemet, kan du ikke bare lage middag og dele det i biter med saus o.l ved siden av?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Denne er veldig god: http://www.hverdagsmat.net/?p=920 Pass bare på å ikke overkok den
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Jeg tenker kjøttkaker - med saus ved siden av. kjøttpudding, fiskekaker, poteter i alle mulige former, , all mulig pasta med saus ved siden av. småkjøtt, koteletter i biter. egentlig det meste utenom gryter, bare ta sausen ved siden av
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Jo, problemet er at alt med saus bare glir ut av hendene hans (dermed er ikke pasta noen vinner, lite som går inn i munnen) + alt med ris.. Lager mye gryter, og bruker en del kjøttdeig, både kylling, svin og vanlig, og det er litt vanskelig å få i seg med fingrene. Takk til dere andre for gode tips! Skal sjekkes ut! Hvor får man kjøpt heldekkende smekke da?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Men skjønner ikke hvorfor han må ha saus? Kan han ikke få pasta, kjøttkaker og alt uten saus? Legg sausen i en skål ved siden av eller øverst i hjørnet på tallerkenen.. Heldekkende smekke får du på Ikea.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 gi gutten en skje og la han sitte å plukke og styre,blir mye gris men sånn er det en periode.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70179754 bruk pasta rør og skruer det er ikke noe problem for dem å få i seg! her er kjøttboller og karbonader en favoritt, men alt utenom supper klarer mini på 17 mnd å trøkke i seg med hendene. mye gris, men sånn er det nå.. denne smekka sparer meg for mye klesvask!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 Jeg ville ikke kutta ut den maten dere vanligvis spiser fordi det blir gris og han får i seg lite... Målet er vel at han skal lære å spise med skje og gaffel vel? Hvis dere bare gir han mat han kan spise med hendene kommer han jo aldri gidde å spise med gaffel og skje da ! Gris må du nok desverre bare vende deg til som småbarnsmor. Kan ikke gi opp å bare gi pølse og fiskepinner for å slippe gris... Grønnsaker er det ingen som nevner her.... Det kan fint deles i staver og gis til gutten. Ellers støtter jeg det med at all mat stort sett kan spises med henda, kjøttkaker, kjøtt, fiskekaker, stekt fisk osv... Del det i mindre biter, og saus kan legges i et hjørne eller droppes helt ! Skjønner at det med saus kan bli et problem i gryter osv, men da får du heller ta ut grøbnsakene og kjøttet før du begynner og koke eller steke dette for seg. Så ønsker han nok fort å prøve seg med gaffel og skje skal du se.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #14 Skrevet 13. april 2011 Vår på 20 mnd spiser med skje og hendene, det går fint med all mat vi har som regel, saus, gryter, spagetti, supper. Vi spiser helt vanlig mat. Søl blir det jo, men er det ikke alltid det da? Det er først nå som eldste er 3 år at hun ikke søler så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå