Behnari Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Føljetongen om lusa fortsetter. Jeg fant feite og mange lus i håret på datteren min i morges. Kjemmet og kjemmet, tror jeg fikk alle klekte lus. Så kjøpte jeg to flasker lusekur (siden man må ta en ny etter 8 dager) og som reserve hvis jeg eller mannen min skulle ha det. Storebror hadde det (utrolig nok) ikke. Nå endte jeg opp med å sjekke meg selv da mannen ble sen på jobb. Så jeg gredde med lusekammen over den hvite vasken vår. Og der datt det ut tre stykk på meg også gitt. Æsjaæsj! Aner jo ikke om jeg fikk alle, men jeg gredde (mitt korte hår) lenge og vel med lusekam. Om det er egg vet jeg jo ikke, men har tatt en flaske med kur jeg også. Sengetøyet er vasket og tørketromlet. Det må vel tas igjen i morgen da, eller, siden vi sover i det i natt og at lus/egg ikke er helt kverka før etter 12 timer. Eller hur? Barnehagen er varslet for de som lurte på det. Koster/børster er i frysa. Hva annet må vi tenke på?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Hei du. Vi hadde det sånn her for et par mnd siden, og det er ikke akkurat moro nei... Du må tenke på hodeplagg, kosebamser og sengetøy,samt børster/kammer. Egga er ikke så lette å se, og det er desverre ikke alle lusekammer som grer de ut heller. De er "klissete" og sitter nesten innerst ved hårrota. Kan også være greit å vaske ytterjakker, for mange ganger detter lus ned på "kragen" på jakker. Lusa legger kun egg fast på hårstrået, men de kan gnis av på plagg, og klekker først etter 7 dager. Vi lusekura oss alle sammen, og sendte barna til besteforeldrene slik at vi fikk tatt senger, leker og klær. Så gjorde besteforeldrene det samme. Skikkelig herk er det ihvertfall! Etter 10 dager ble minsten her smittet på nytt i bhg, og hadde 17 lus i hodet. Så da var det på'n igjen.... Men nå ser det ut som vi er kvitt det, endelig! Lykke til
Behnari Skrevet 13. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2011 Fysj, det er noe dritt. Det med eggene som "gnis av på plagg" var en tanke å ta med seg. Andre med flere tips?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Vi var på ferie, barna ble smittet av lus fra et av de andre barna som var der. Vi bodde trangt. Vi kjemma og kjemma, og hadde lusebehandling hele gjengen.Vi kjemma i nesten to uker, og det var stadig lus. Vi tok ny lusebehandling rett før vi reiste hjem. Vi kom hjem en fredag og barna skulle i barnehagen igjen over helga. Så søndag kveld kveld kjemma jeg igjennom ungene sitt hår igjen, og der fant jeg jaggu meg en lus. Ny lusekur, kjemming på hele familien. Fri fra barnehagen mandag og kortklippet hår også på jentebarnet. Gav beskjed i barnehagen, om at vi hadde hatt lus i ferien, og at behandling var gjort. Vi kjemma og behandla i 4 uker. Jeg har ei venninne som har barn i en barnehage de har problemer med lus, og hun sier at man må regne med lang tid før lusene forsvinner. Gjerne opp mot 2 måneder, noe jeg så gjerne tror på, da vi holdt på veldig veldig lenge, og vi var veldig nøye, hadde fri og god tid til kjemming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå