eniiiits Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 3 april kom vår lille prinsesse til verden! etter 1 døgn med rier, 5 cm åpning og ingen hjelp i drypp ble legen og jordmor enige i at den lille jenta skulle ut med keisersnitt! Alt gikk rolig for seg og endelig var hun ute<3 Nå ammer jeg så godt jeg kan! hun suger godt og jeg har ikke problemer med sårhet, men jeg har ikke nok melk! På sykehuset gikk hun ned over 10% og vi måtte begynne med nan som hun får i kopp. Jeg ammer hver 3 time også får hun 3 måltiden med 40ml nan etter jeg har ammet pr døgn. Jeg pumper meg også innimellom, men føler ikke det skjer noe! Er det noen andre som har hatt samme problemet som kan gi meg noen råd? Leste litt på nett at melken kunne komme litt senere igang pga keisersnitt og stort blodtap! noe jeg hadde.. Den lille jenta vår er 9 dager og jeg begynner å bli bekymret for om jeg noen gang kommer til å få nok melk?? Tusen takk for svar =)
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Jeg tenker at du bør legge henne til hver 2. time. Etter to timer fyller ikke brystet seg så mye mer og det er så hyppig man bør amme for å øke produksjonen. Husk å drikke og spise slik at du har overskudd til å lage melk. Jeg vet ikke hvor mye blod du mistet, og det kan jo være greit å sjekke Hb hos lege om du føler at det er lite å gå på. Når jeg pumpet meg kom det nesten ikke noe, men barna mine har ammet og gulpet i et sett så det kan hende du har mer enn du tror! Å gå ned 10% er helt vanlig og de skal gå ned pga fysiologiske prosesser i kroppen. Er hun fornøyd etter måltid, tisser og bæsjer, samt går opp i vekt så er alt bra. Legg henne til ofte og se om det blir bedre. Lykke til:)
Nagilimia Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde samme fødsel som deg, men nok melk. Desverre ble jeg veldig sår og måtte kun pumpe i 2 døgn. Når man pumper får man ikke alltid ut like mye melk så suplerte med litt melk på kvelden. Når jeg begynte å amme igjen etter 2 døgn, følte jeg at jeg hadde litt lite melk. I tilegg til å amme pumpet jeg for å legge inn et økedøgn. Så mitt råd er å lage et økedøgn, hvor du bare slapper av og ikke gjør noe annet enn å amme og pumpe. Sett gjerne på vekkerklokka om natta så du pumper hver andre time om nattan også. Dette vil gi deg mer melk. Helsesøs sa at økedøgn aldri varer mer enn 1-2 dager, så hvis det ikke hjelper, så ikke slit deg ut! Har du veid henne før og etter du har ammet? Da kan du få en pekepinn på hvor mye hun får i seg. Det er ikke sikkert hun trenger tillegget hvis det er så lite som 40 ml i døgnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå