Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 sitter i en ganske lei situasjon og har fått beskjed om at jeg nok må gå etter arbeidserstattning. jeg sitter med bevis som kan renvaske meg. men har tapt arbeid og inntekt pga situasjon på arbeidsplass. situasjonen på arbeidsplassen gjorde at jeg møtte veggen og fikk en depresjon og har gått til psykolog pga dette. er nå frisk igjen. men situasjonen på arbeidsplassen er uendret. og med dette i bagasjen er det vanskelig og få noe nytt og jeg skvises ut av arbeidsgiver. arbedsgiver har brutt loven ved flere anledninger i forhold til meg som arbeidstaker. hva kan jeg forvente i en slik prosess og hvor lang tid tar slikt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 ja da var det arbeidslivet slutt. fy faen. får bare lyst til å gi opp. Jeg er ikke arbeidsufør men har en sjef som har ødelagt alt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Hva mener du egentlig med at du har bevis som kan renvaske deg? Har du blitt oppsagt som følge av en beskyldning på noe du egentlig ikke har gjort? På hvilken måte har arbeidsgiver brutt loven? Du har møtt veggen og gått til psykolog. Det i seg selv er ikke grunn til å få erstatning. Er tilstanden din forårsaket av f.eks stress, arbeidspress ol, så er det dessverre omtrent umulig å vinne fram i en rettssak som følge av dette... På hvilke måte har du tapt inntekt. Er du syk, så har du vel fått kompensasjon for dette fra NAV? Ikke for å virke kynisk, men som regel er det vanskelig å nå fram i slike saker. og ved å stå på barrikadene så er det desverre slik at det gjør det enda vanskeligere å finne ny jobb. Ofte er det enkleste å finne seg noe annet å gjøre isteden for å kjempe for et arbeidsforhold mane gentlig ikke vil ha....
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 stress og falske anklager gjorde meg syk. nå som jeg er frisk opprettholdes de falske anklagene enda det er bevist at jeg ikke har noe med det å gjøre. jeg nektes å komme til bake til min arbeidsplass de sier meg ikke opp heller. men forsøker å stille forskjellige krav til meg som jeg må bevise for dem at jeg kan håndtere uten å få muligheten til å vise at jeg kan. de har skrevet trakaserende brev hvor de innrømmer at jeg ikke har gjort noe galt men fordi jeg ble annklaget så må jeg bevise for dem at jeg fikser ting jeg aldri har hatt problemer med fra før.. de har også innrømmet at de har gitt min stilling til en annen. og at de ønsker meg ut men at de ikke har lov til å si meg opp. likevel nekter de og skrive en nøytral referanse eller stille som referanse for meg slik at jeg kan få annet arbeid. dette er viktig i mitt yrke. aller helst skal man ha gode referanser men det er hvertfall ikke aktuelt. så jeg står og ikke får meg nytt arbeid. og må gå på arbeidsavklaringspenger etter sykemelding som kun er 66% av min opprinnelige lønn. fordi jeg nektes å komme tilbake i job og har måttet videre sykemelde meg lenger enn ett år. stopper jeg sykemeldingene får jeg ikke stille på jobb og sjefen mener da at hun kan sparke meg for at jeg ikke jobber. det er egentlig msse mer. og jeg vet ikkke hva jeg skal gjøre det er min saksbehandler i nav som har rådet meg til å søke arbeidserstattning. det har forsøkt å presse arbbeidsgiver og det har også fagforbundet mitt. men det har ikke nyttet. de sier at jeg har en sterk sak. likevel står jeg og ønsker bare en job og et normalt hverdagsliv igjen. jeg har barn og forsørge. dette ble nok veldig rotete men jeg er frustrert og da blir det litt kaos kjenner jeg. tapt inntekt er fordi jeg
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 Jeg er ingen ekspert på dette, men tviler du har få erstatning pga stress. Hvordan nekter de deg å komme tilbake til jobb? Har de tatt fra deg adgangskort?, nekter de å betale deg lønn? Hvordan vil de at du skal bevise at du mestrer jobben? Ang. det å gi din stilling til en annen; Når du er sykmeldt, så er det egentlig ganske opplagt at en annen arbeider i ditt sted. Arbeidsgiver har ganske sterk styringsrett når det gjelder hvilke arbeidsoppgaver de kan sette deg til. Det er sjelden slik at man blir ansatt til å gjøre EN spesifikk jobb, men man blir gjerne ansatt i en bedrift, en etat etc og så kan man der settes til ulike oppgaver. De har ikke lov til å si deg opp? Hvorfor ikke det? Har du vært sykmeldt i mer enn ett år, kan arbeidsgiver si deg opp med loven i hånd uten noen annen begrunnelse enn at du faktisk har vært fraværene mer enn ett år pga sykdom! Arbeidsgiver er hverken pliktig til å skrive referanse eller stille som referanse for deg. De er derimot pliktig til å skrive en sluttattest. Den trenger ikke si noe annen enn når du begynte, når du sluttet og hva oppgavene dine har vært. de er ikke pliktig til å si noe om hvordan du er som person eller hvordan du utførte arbeidsoppgavene Du sier at du ikke er arbeidsufør og at du kan jobbe. Hvorfor skriver da legen ut flere sykmeldinger? Hvorfor skal du få AAP? Jo lenger du er borte fra denne jobben og arbeidslivet generelt, jo vanskeligere vil det være å komme inn i arbeidslivet igjen. Og igjen; hvorfor vil du tviholde på en jobb der du ikke er ønsket? Det er dessverre bare du som taper på dette (selv om det muligens er arbeidsgiver som er den skyldige part). For din egen del, bør du komme deg over i annet arbeid så raskt som mulig. Så kan du evt. kjøre sak mot tidligere arbeidsgiver parallelt. Du trenger ikke nødvendigvis referanse fra arbeidsgiver for å få en annen jobb. Referanse fra kolleger kan være like bra!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #7 Skrevet 14. april 2011 er ansatt i en bedrift med en spesifikk stilling jeg har utdannelse innen. det er ikke flere slike stillinger ledig og vikaren er lovet min stilling fast dette har ikke arbeidsgiver lov til når hun ikke kan tilby meg samme stilling og lønn. jeg blir nedgradert både i stilling og lønn. jeg har ikke sakkt at stress er årsak til noe som helst her. når jeg har stilt på job har jeg blitt nektet å jobbe og bedt om å forlate arbeidsplassen og det er her det har kommet frem div ting. jeg er sykemeldt ja fordi jeg ikke skulle tilbake fult i jobb med det samme men være gradert sykemeldt noe jeg også egentlig ble. men fordi jeg ble nektet å være på arbeidsplassen så måtte jeg foreta meg noe dette var før jeg hadde vert sykemeldt ett år. de har sakt at de ønsker at jeg skal si opp. og jeg kommer nok til å gjøre det men ikke før jeg har noen ny jobb. det er faktisk ingen igjen på areidsplassen som har arbeidet med meg for alle har flyktet fra denne sjefen mens jeg har vert sykemeldt. det er kunn to som er igjen og de er deverre årsakt til situasjonen. den ene er sjefen og den andre er hennes beste veninne. så jeg stiller uten referanse fra en jobb jeg har hatt siden 2002. sluttatesten skrives først når jeg faktisk har sluttet. har jeg fått beskjed om derfor ba jeg om en nøytral referanse som var tilsvarende en sluttatest det kunne jeg heller ikke få. jeg søker arbeid kontinuerlig. men uten gode referanser stiller jeg svakt. jeg vil ikke tviholde på jobben men var frisk nok til å begynne igjen jeg var også renvasket og ble først nektet å jobbe når jeg stilte første dag på jobben igjen. har vært i kontakt med nav og med legen og de ble enige om at jeg skulle sykemeldes fult intil videre. jeg spurte om sjefen hadde tenkt å si meg opp da sa hun at hun foreløpig ikke hadde nok grunnlag men at så snart hun hadde grunn nok så ville jeg nok få sparken om ikke jeg sa opp først
Anonym bruker Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 En referanse trenger ikke være en som fortsatt er på arbeidsplassen da! Har du hatt kolleger som kan si noe pent om deg, spiller det ingen rolle om de fortsatt er ansatt i bedriften eller om de har gått over i annet arbeid. Helt riktig at sluttattest ikke skrives før du faktisk har sluttet. Og desverre er din leder i sin fulle rett til å nekte å være referanse for deg! En attest skal/kan være nøytral, men en referanse bør nødvendigvis være fordelaktig. Referanser skal ikke være nøytrale:) Hvorfor vil du ikke si opp før du har fått en ny jobb da? Det tjener vel ingenting å tviholde på dette arbeidsforholdet? Da får du iallefall en sluttattest, og du kan gå videre i livet....
Anonym bruker Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 har vel egentlig bedt om en atest og ikke en referanse men jeg husket ikke hva det het. jeg har fullgt de rådene jeg har fått fra nav og fagforeningen i denne situasjonen. det er også de som mener jeg har krav på erstattning. ar ikke spurt sjefen om å være referanse da jeg ikke stoler på henne. ikke noe vits å bruke en refferanse som ikke er bra i forhold til å skulle få jobb. de gamle kollegene har ikke jeg jobbet så nært med så alt de vet om meg er at jeg kommer til tiden og er fleksibel. de vet ikke noe om arbeidsinsats eller arbeidsmoral. det har vert en splittet arbeidsplass de siste årene og det har ført til store utskiftninger og jeg var for treg til å få det med meg. men det førte til at avdelingene ikke lenger har sammarbeidet. jeg har ikke gjort noe galt, jeg fulgte bare ikke med da sjefen endret sine holdninger og splittelsene begynte, har aldri fulgt med pårykter og sladder og altid vert opptatt av jobben. og fordi jeg har familie så har jeg nok ikke vert av de mest sosiale uten for arbeid heller. men jeg har stilt opp på litt. jeg lurte ikke på om dere kunne vurdere min situasjon. det er mye jeg ikke kan dele her. og jeg har delt mye mer en jeg burde. jeg ønsket å vite om noen viste noe helt konkret om arbeidserstattning.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 Så lenge du er ansatt så er det helt naturlig at du overfor en potenisell ny arbeidsgiver ikke ønsker å ha referanser fra nåværende arbeidsgiver - dette er helt naturlig. Mao referanser fra nåværende jobb kan du komme deg unna. Har du referanser fra tidligere arbeidsgiver eller studiekamerater så oppgi dette på forespørsel. Jeg vil også anbefale deg å prøve ny jobb før du tar konflikten til retten. Dette fordi du uavhengig av om du har rett eller ikke fort kan bli stemplet som et uheldig kort for fremtidige arbeidstakere. Når det er sagt er det ingen her inne som kan vurdere din situasjon basert på det du har gitt av informasjon - og jeg syns heller ikke du skal dele mer. Ta kontakt med en advokat og forhør deg der. Lykke til - håper du finner deg en ny jobb snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå