3.i oktober Skrevet 13. april 2011 #1 Skrevet 13. april 2011 Skal sterilisere meg etter dette svangerskapet, og lurer på om det er noen som vet om det kan gjøres samtidig som man er på sykehuset og føder?
teejay Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Ja, det kan gjøres. Jeg skal også steriliseres, men skal også ta keisersnitt. Du må få søknadspapirer fra helsedirektoratet om "begjæring av sterilisering", som du kan få på sykehuset (ihvertfall), og det skal signeres av lege før du tar det med sammen med helsekortet ditt ved fødsel. Altså må det bestemmes på forhånd og ikke på sparket:-)
fru H Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Steriliserer de i forbindelse med fødsel hvis det ikke er keisersnitt?? Vi skal også sterilisere oss etter denne fødselen. Jeg kan gjerne gjøre det, men har forstått det slik at om ikke det er keisersnitt så er det mannen som må klippe strengen??
3.i oktober Skrevet 13. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2011 ingenting avgjort på sparket her, så det skal gjøres uansett, men i og med at jeg skal føde normal blir det kanskje ikke like enkelt å få det gjort.
varuna Skrevet 14. april 2011 #5 Skrevet 14. april 2011 sterilisering er kun i forbindelse med keisersnitt ikke vanlig fødsel!!! men man kan jo sterilisere seg når man vil ellers. tror det er med sånn kikkhull oprasjon på damer. jeg vurderer å sterilisere meg etter dette ks jeg skal ha om 2-3 uker men har ikke bestemt meg enda.ved ks trenger man ikke bestemme seg før ungen er ute,men da må man ha papiret klart og underskrevet.og man kan angre avgjørelsen helt frem til steriliseringen skla utføres.jeg fikk skjema av jordmor og trenger ikke ha underskrift av lege.
Trultemor73 Skrevet 14. april 2011 #6 Skrevet 14. april 2011 Jeg fikk beskjed at de ikke tok sterilisering ved vanlig fødsel. Måtte vente noen uker etterpå. Så måtte jeg betale det selv. Hørte litt vagt at det kostet mellom 6000 og 7000 kr. Men dette hørte jeg ikke med sykehuset om. Jeg valgte da heller hormonspiral, da dette er et billigere alternativ. Hadde heller ikke noen til å passe babyen min, så da følte jeg det ble litt slitsomt å ha han med meg under operasjonen. Men en er jo kun dagpasient og får dra hjem etter noen timer.
AO3 Skrevet 15. april 2011 #7 Skrevet 15. april 2011 Sterilisering i forbindelse med fødsel gjøres bare når man tar keisersnitt, ja.
AO3 Skrevet 15. april 2011 #8 Skrevet 15. april 2011 Forøvrig er det et mye mindre inngrep for menn, så jeg synes - på generell basis - at mannen bør trå til for en gangs skyld når man har fått de barna man vil ha. Blir det en nummer tre på oss kommer jeg til å sterilisere med i forbindelse med keisersnittet (må ta ks uansett), men hvis det ikke blir en til, synes jeg det er mannen sin tur til å gå under kniven (noe han i og for seg har sagt selv, også).
teejay Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Har tittet gjennom papirene jeg har fått i forhold til sterilisering, og her står det: "Opereasjonen kan gjøres hos ikke-gravide, i tilknytning til abortangrep eller andre gynekologiske operasjoner, ved keisersnitt eller i barselseng. Slik jeg forstår det kan man gjøre det i forbinnelse med barseltid på sykehuset etter vanlig fødsel. Da slipper man å dra inn en ekstra gang. Men det kan nok hende at man må betale regningen selv, siden det er en operasjon i tillegg.
AO3 Skrevet 15. april 2011 #10 Skrevet 15. april 2011 For meg virker det helt meningstløst å utsette seg selv for en medisinsk sett unødvendig operasjon få dager etter en fødsel. Jeg kan ikke se for meg at dette er noe en gynekolog vil anbefale, heller, men correct me if I'm wrong...
3.i oktober Skrevet 16. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. april 2011 Har vært hos jordmor, og spurte der hva som var mulig. og jeg kan bli sterilisert i løpet av barseltiden (ca2dager etter fødsel). Så da slipper jeg å dra en ekstra tur på sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå