Gå til innhold

Barnehage og yttertøy.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vert veldig påpasselig med klærne til mine barn, og synes det har vert merkelig kort holdbarhet på yttertøyet som vi har i barnehagen...

I februar var jeg og kjøpte nye forede regntøy ( DIDRIKSON) og har egentlig vert kjempe fornøtd med dem. Barnet er varmt, dem var behagelige og gå med osv....

Nå er dem fulle av hull...... etter knappe to mnd i barnehagen...

Ytterstoffet har boblet seg, og så slites det hull i det bare av normal bevegelse...

Da jeg gikk til butikken fikk jeg beskjed om at skaden er skjedd fordi barnehagene bruker tørkeskap på alle klærne, og dette tåler ikke regntøy og goretex klær fordi varmen kommer for brått....

Har jeg noen klagerett da? barnehagen har ødelagt klærne med tørkeskap, men ikke en plass i tøyet er det merket at det ikke tåler varmeskap? er dette barnehagen sitt ansvar eller selgers?

Jeg som forbruker har ikke lyst og kjøpe nye regnkler 6 ganger i året iallefall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er klærne ødelagt av tørkeskap og det ikke står noe på plagget at de ikke tåler det er det butikkens/produsentens ansvar.

Ta regntøyet med tilbake til butikken og slå i bordet. Hvis de fremdeles nekter går du direkte til produsenten. Det har jeg gjort selv.

Kan iallfall anbefale deg regntøy fra HH. Her har de vært så solide at de til og med kan arves videre.

Skrevet

Si ifra til barnehagen iallefall... Og sjekke om det står merket at det ikke tåler varmeskap.

Barnehagen til Thias har ikke varmeskap lenger, så her har vi ikke det problemet.

Skrevet

takk for svar... ja, jeg også tror dette må være selgers eller prodisentens ansvar... får gå tilbake på ny og snakke med dem.....

Skrevet

Jeg hadde gått tilbake til butikken evt produsenten. Klær som ikke tåler tørkeskap skal jo merkes.

Kan i samme slengen anbefale regntøy fra reflex, synes de er perfekt til vår og høst vær.

Skrevet

Når det gjelder tørkeskap må man følge tørketrommel-merkingen i plagget. Om det er merket i regntøyet at det ikke tåler trommel, har du nok ikke noen sak å gå videre med. Om det ikke er merket noe i det hele tatt kan du jo gjøre ett forsøk på å reklamere på bakgrunn av det.

Etter forbrukerkjøpsloven så kan du kreve å få ny vare eller heve kjøpet kun om varen ikke er i den stand en kan forvente av den type vare. At regntøy er en vare som skal tåle tørkeskap vil jo være en vurderingssak, som jeg slett ikke er sikker på at nødvendigvis vil gå i din favør.

Barnehagen har ikke ansvar for tøyet du leverer der, selv om det skulle bli ødelagt der.

Siden regntøy og gore-tex, og alle andre tekniske plagg, stort sett ikke tåler tørkeskap kan det være lurt å gi barnehagen beskjed om at du ikke ønsker at de skal ha dine barns plagg i tørkeskapet. Det er alt for mye forlangt at alle i barnehagen skal holde seg oppdatert på hva som tåler tørkeskap og ikke, så jeg har gitt beskjed i barnehagen at våre sko og klær ikke skal i tørkeskap og passer på at jeg alltid får med meg våte ting hjem og tørker det der. Har også alltid ekstra med av votter, luer o.l

Videre er regntøy veldig ofte en forbruksvare. Spesielt med aktive barn er det veldig mange merker som ikke holder så lenge, hverken når det gjelder vanntetthet eller slitestyrke. Man må nok regne med å kjøpe nytt med jevne mellomrom. Men er jo selvsagt enig med deg at mer enn to mnd bør det selvsagt holde så lenge man følger varemerkingen!

Her i huset har vi veldig god erfaring med reflex og helly hansen sitt regntøy, har prøvd andre merker som fort har blitt dårlige men disse merkene har stort sett holdt veldig bra. Reflex selger også løse bukser til en ok pris, så det er greit i perioder med stor slitasje på buksen :)

Skrevet

når du levere nytt regnetøy,el dresser/jakker osv i gortex,sifra at det skal ikke i tørkeskap forde det går i stykker.

skjer det så igjen,at klær blir ødelagt vil jeg lagt ansvaret på barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...