Gå til innhold

Advokat/jurist? Se hit, vær så snill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I såfall så har jeg et spm.. trenger jeg å kontakte advokat/jurist?

Jeg og min utenlandske partner har planlagt å flytte til hans hjemland (Australia) men vår lille baby som bare er et halvt år gammel. Forholdet skralter litt og derfor ønsker jeg å ta de forholdsregler jeg kan med tanke på å beholde barnet mitt om det blir slutt og jeg vil reise tilbake til Norge.

Har forstått at uten mannen min sin tillatelse så kidnapper jeg mitt eget barn hvis jeg forlater Australia med barnet etter at vi har bosatt oss der.

Så jeg tenker å skrive kontrakt med mannen min der han underskriver på at

1. jeg har full rett til å ta datteren min+ evt. fremtidige barn med meg til Norge når jeg måtte ønske

2. blir det slutt så skal datteren min + evt. fremtidige barn bo i Norge hos meg (men vi kan godt ha delt omsorg om han ønsker det)

Vil dette være nok for å beskytte mine interesser hvis det skulle oppstå konflikt senere? Er det nok å skrive kontrakt privat eller er det bedre om vi gjør det hos advokat?

Tusen takk om du svarer.. hadde ikke lyst å betale 2000kr bare for å vite om jeg trenger advokat eller ikke..

Hilsen bekymret mamma :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter norsk lov vil en slik kontrakt ikke være verdt papiret den er skrevet på. Ikke bindende i det hele tatt. Dersom dere bodde i Norge og én forelder ønsket å flytte utenlands med barnet etter samlivsbrudd, ville det ikke tillates.

Så om australsk lov tilsvarer norsk, er det du beskriver umulig. Men du bør egentlig snakke med en australsk advokat.

Det er generelt ikke et sjakktrekk å få barn i land man ikke er villige til å bo i til barna er voksne, uavhengig av samlivsproblemer.

Skrevet

Jeg er verken advokat eller jurist, men avtaler om fremtidig omsorgsfordeling vil ikke være juridisk bindende. Selv om et par avtaler skriftlig at de skal ha 50/50 ved brudd, så vil ikke dette bli gjennomført på bakgrunn av kontrakten.

Forøvrig synes jeg det høres særdeles lite lurt ut å flytte ut av landet med barnet dersom forholdet skranter.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen jurist, så jeg vet ikke.

Men en venninne av meg bor i Australia. Er sammen med en australier. Hun ble gravid, og hun sa at om hun fødte barnet der nede, har hun ingen rettigheter og kan ikke ta med barnet til Norge hvis det blir slutt mellom henne og samboeren. Så hun vurderte å føde barnet i Norge slik at barnet ble norsk statsborger. Da slapp hun visst å forlate barnet i Australia om hun noengang skulle flytte til Norge uten barnefar.

Men jeg aner ikke hvordan reglene er altså...

Skrevet

Er dette et tulleinnlegg? Om det ikke er det:

1) Hvorfor flytte til andre siden av jorden om forholdet skranter?

2) 2000,- syns du er mye for å sikre deg muligheten til å ta med dine barn hjem til Norge??

Uansett - dersom du i det hele tatt vurerer å flytte til australia med barnet ditt på et skrantende forhold, er det ikke bare en jurist her inne du må spørre om råd. Dette må være en ekspert på området både mht Norsk og Australsk rett. Det at dere skriver en kontrakt betyr ikke at far nødvendigvis mister sine rettigheter.

Om dette hadde vært meg hadde jeg ikke flyttet, og pom jeg hadde vurdert detet hadde jeg påkostet meg mer enn 2000,- om nødvendig for å få en klarhet i mine rettigheter.

Men kanskje dukan ringe UD og spørre de tiul råds om hvordan du skal starte å indersøke dette?

Mvh

Ikke jurist

Skrevet

Jeg er heller ikke advokat/jurist, men du må regne med å sitte med skjegget i postkassa BIG TIME hvis du flytter til Australia med ungen.

Ikke flytt dit med ungene med mindre du er villig til å bli der ved et brudd, evt reise hjem igjen uten ungen(e).

Skrevet

off.. ringte akkurat UD men de visste ikke om det kunne skrives gyldige kontrakter på forhånd av et evt. brudd.. Hmm.. noen som har peiling på hvordan man får tak i en australsk advokat?

Det var ikke det at jeg ikke syntes man ikke kunne bruke 2000kr på advokat, bruker gjerne 2000000kr på advokat hvis jeg kan sikre at jeg ikke mister ungen min! Det var å få svar på om en advokat i det hele tatt kan hjelpe meg jeg lurte på. Syns det er ganske slemt av deg anonym som håner meg sånn, hvor enkelt tror du det er å fortelle mannen min at nei, vi flytter ikke alikevel når han savner livet i hjemlandet som bare det og har gledd seg så lenge. Han kommer til å bli KJEMPELEi seg! Bitter, sint, ja Gud vet.. stakkars fyr. Menn har da følelser de også. Er ikke barebare å nekte plent, men ser kanskje ut som jeg må.. men synes det hele er helt for jævlig! :(

Skrevet

En kontrakt kan aldri stille en av partene, eller begge parter, dårligere enn det loven gjør. En slik kontrakt vil aldri være gyldig.

Skrevet

Var på ingen måte meningen å håne deg - beklager dette - men det er enkelte spørsmål du ikke kan stole på at du får korrekt svar her inne, og det jeg er glad for er at du da faktisk vurderer å ikke flytte.

Ja vel, så blir din mann lei seg - men så skranter jo forholdet allerede...? Din mann har alt å vinne på å få deg med hjem - du alt å tape. Dersom forholdet skranter så er vel også han klar over dette? Jobb heller med forholdet - det er jo ikke rart han lengter hjem, og vil flytte dersom det ikke går så bra med dere? Du har ingen garanti for at ikke han da går i fra deg i det øyeblikket dere har flyttet, og hvilke rettigheter har du da? Kanskje du får omsorgen, men har null nettverk og kanskje ikke fått deg jobb enda i et fremmed land?

Tenk på deg selv nå! Og ikke sette alt på spill for at mannen blir lei seg for at du ikke vil flytte!

Skrevet

Du kan jo bare snu hele situasjonen på hodet, si at det var mannen din som ville reise til Australia og ta med seg barnet.. Hadde du godtatt det?? Nei, ikke det? Så hvordan kan du forvente at mannen din skal godta at du skal kunne forlate Australia med barnet når du vil flytte halve jordkloden bort fra ham??

Du kan uansett ikke skrive en kontrakt som gir ham mindre rettigheter enn loven gir da kontrakten automatisk er ulovlig..

Skrevet

Dette er helt klart noe en advokat kan hjelpe deg med! Jeg jobber på advokatkontor, og jeg vet flere her kunne hjulpet deg! De sjekker australske lover og finner ut av ALT! Og hva du må gjøre/ikke gjøre!

Råder deg til å ta kontakt med advokat, slik at du ikke risikerer å bli sittende fast i Australia!

Jeg jobber på et større forretningsadvokatkontor i Oslo og prisene er deretter. Ta kontakt med et mindre firma og forhør deg. En prosessfullmektig kan settes på saken, og en slik nyutdannet tar mye mindre i timepris enn f.eks. en fast advokat eller partner.

Lykke til!

Skrevet

det skranter ikke så ille at vi skal skilles nei,men nok til at jeg ikke vil ta sjansen på å risikere å miste ungen min. Uavhengig om vi er i et forhold eller ikke så bryr jeg meg da om han som et menneske. Han kom til mitt land, jobbet hardt for å integrere seg, giftet oss, fikk barn, alt under en avtale om at vi skal bo halvt i mitt land, halvt i hans.

Når jeg nå sitter her og ser nærmere på hva det innebærer å flytte til hans land så er ikke ting så enkelt lengre..

Er det mulig at man er gift men at kun den ene har omsorgen for barnet rettslig sett? Syns det er for ille om vi blir nødt til å skille oss for å kunne reise ned dit.. Ikke at jeg tror han vil gi opp omsorgsretten sin.. men da kan jeg isåfall gi han et valg mellom det og å reise ned.

Skrevet

takk.. jeg har kontaktet en australsk advokat nå.. håper de vil hjelpe. Hvis ikke, får det bli norsk advokat. Har uansett lært en god del her i dag.. Ikke minst omfanget av problemet vi har for oss. Uansett er jeg bare sjeleglad for at vi sitter i Norge med dette problemet og ikke i Australia!!!

takk for alle innlegg

Skrevet

Jeg vil gi deg kred Hi for at du ser på dette nå før det er for sent.

Har sett nok av tilfeller bare her inne av mødre som har vært i overkant naive og godtroende i forhold til mannen sin. "Å nei, mannen min lovte at vi bare skulle bo i hans hjembygd i to år, nå har vi fått barn og han nekter å flytte til andre kanten av landet igjen, hva skal jeg gjøre, jeg har ikke lov til å ta med meg barnet og flytte..."

Bedre føre var! :)

Skrevet

Oi, gjelder dette innenlands også?? makan.. man skulle fått en innføring i familiejus på første jordmortime!!

Skrevet

Nei, det gjelder ikke innenlands. Innenlands har man bare varslingsplikt på seks uker til samværsforelder før man kan flytte fra Lindesnes til Vadsø om man har lyst til det.

Skrevet

Vet noen om en nettside som gir informasjon om regler for flytting og barnefordeling innenlands/utenlands? Høres jo ut som et mareritt å finne ut av og mange forskjellige svar.

Skrevet

Men om familien har flyttet til si Finnmark, og ungen har bodd der i 3 år og mor vil flytte tilbake til Sørlandet, så kan hun jo ikke bare ta med seg ungen. Hjelper ikke at faren har lovet moren at de bare skal bo i Finnmark i to år da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...