Gå til innhold

Pulsklokke. Noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg en slik i går, og den har lagt inn automatisk makspuls på 190 på meg. Jeg er 30 år og normalt stor i både lengde og vekt. Ellers er jeg i ok form, ikke dårlig, men heller ikke god. Jeg trener et par dager i uken, men ikke så mye kondisjon fordi jeg synes det er så slitsomt. Nå har jeg muligens fått en forklaring på hvorfor? Kan makspulsen min være høyere enn 190, og hvordan måler jeg i så fall det?

Jeg prøve ut pulsklokken på tredemøllen i dag, og fikk meg en del overraskelser. Når jeg jogget/løp på ca 10 km/t kom pulsen raskt opp i ca 168-173, noe som da tilsvarer høy intensitet (90% av makspuls) for meg. Når jeg i nededelen av intervallene gikk på 6,5-7 km/t lå pulsen på ca 140, noe som er ca 75% av makspuls på meg, og da middels intensitet. Det er kanskje ikke så rart at jeg synes det er slitsomt å jogge/løp om intensiteten blir så høy? Hvordan burde jeg legge opp trening fremover? Jeg ønsker å forbrenne fett. Hva bør intensiteten min da ligge på da? Føles jo litt tåpelig å bare gå også :P

Vil dette komme seg når jeg blir enda mer trent og får bedre kondis? Da jeg gikk av tredemøllen, så sank pulsen veldig fort igjen. Etter 10 sekunder var den under 115. Mener å ha hørt at det er et tegn på at formen ikke er helt ille når pulsen synker raskt igjen? Noen som kan dele litt kunnskaper og erfaringer her?

På forhånd tusen takk til alle som kan svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

190 Max er garantert for lavt. Beste måten er jo å ta seg helt ut mens du har på klokka. Du kan hvertfall løpe på mølla og forsøke komme over 190, noe du sikkert gjør uten for mye blodslit. Hvis du løper til du tror du ikke klarer mer, så litt til, og så legger på fem, da er du nærmere maxpuls. Husk god oppvarming! Når du skal ned i vekt skal du ha mest tid i moderat trening (rett og slett fordi du da holder ut lengre, og forbrenner mer). Det er også viktig å trene styrke, fordi økt muskelmasse gir høyereforbrenning. Du bør også ha en økt eller at deler av en økt er på høy intensitet, ellers blir du litt "død" i kroppen. Pulsklokke er gøy!!

Skrevet

Ok, men hva er en normal makspuls da?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...