Gå til innhold

Dere som bruker thyroxin (levaxin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor dose bruker dere og har dere prøvd dere frem selv?

Jeg bruker nå 75 mg og har forstått at det kanskje er litt lite i forhold til andre med lavt stoffskifte...

Jeg er ganske høy og har former, altså ikke liten og tynn.

Er så redd for bivirkningene med hjerteproblemer, svetting ol.

Tør ikke å "ta i" for mye.Men vil jo ha full effekt også.

Merket du stor endring på deg etter du begynte med levaxin?

Kan ikke få nok info om dette teamet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker 100 mg pr. dag. Liten av vekst, men vet ikke hvor mye det har å si.

Jeg har ikke prøvd meg frem selv, for det har vært mye styr med stoffskiftet mitt - mye frem og tilbake. (Er operert for struma, og fjernet hele skjoldbruskkjertelen)

Merker ikke mye til bivirkningene, men merker fortsatt på symptomene på lavt stoffskifte. Blodprøvene mine er nettopp kommet innenfor normalen, men vet ikke om jeg har landet på 100 mg enda..

Endringene tar jo laaang tid, men får tegn på at jeg f.eks har glemt en Levaxin allerede etter 10-12 timer...

Det er såå komplisert dette her!! :P

Skrevet

Jeg bruker 125mg. Da jeg fikk diagnosen i 2001 fikk jeg en mindre dosering, husker ikke hva det lå på. Jeg merket stor bedring da jeg begynte med levaxin, men har aldri blitt helt bra og har i årenes løp klaget flere ganger og fått målt på nytt. De sier alltid at prøvene er fine uansett så jeg er en smule forvirret. Vi har likevel prøvd oss litt fram på dosering når jeg har klaget og nå har jeg brukt 125mg i et par-tre år sikkert vil jeg tro uten at jeg er bedre.

Jeg er mye trøtt og tiltaksløs, deprimert og noe treg og distrè. Jeg henger dårlig med for å si det sånn, men legene skjønner det ikke og skylder på andre ting...... De sier at så lenge man tar medisin så er du "frisk"..... :S De lukker med andre ord ørene for hva vi pasienter forteller. Håpløst!

Bivirkninger?? Hvilke bivirkninger kan man få ved levaxin tro? Jeg har aldri tenkt på det jeg.... men jeg svetter MYE da.. er det flere enn de du nevner?

Skrevet

200 mg/dgl. Har alltid brukt levaxin, så dosen har gått mye opp og ned , må inn å sjekke et par ganger i året.

Det er vel legen som bestemmer hvor mye du skal ha? Du kan jo ikke bestemme det selv?

Skrevet

Tar 150 hver morgen :o) Veldig fornøyd.

Om jeg glemmer det en dag, blir jeg supertrøtt, hehe.

Legen følger meg opp med blodprøver hver tredje mnd for at jeg skal få riktig dose. Jeg har vært ned i 50 og oppe i 300.

Skrevet

Blodprøver sier meg ingenting, for det er alltid "fine prøver" her også ;)

Jeg måtte gjennom flere legetimer og "utredning" for å få Levaxin...

Legen min sa at blodprøvene måles etter en standard, og ikke alle passer inn i denne kategorien.

Men det kan jo hende jeg får mer ut av det etter å ha gått på den en stund, og har dessuten byttet lege pga flytting.

Men jeg kunne justere litt selv ja, for å finne ut hva jeg trivdes med.

Ja det er bivirkninger! Les på pakken eller på nettet, det er ikke lurt å overdosere.

Takker for alle svar, noen fler som vil dele erfaringer?

Skrevet

Jeg tar 100 mg hver morgen - ble anbefalt å ta medisinen om morgenen.

Jeg har god effekt av den dosen, men har måttet prøve meg litt fram og har vært både høyere og lavere. Nå er stoffskiftet - og jeg! - stabilt.

Legen sa at for noen er det best å ligge høyt innenfor normalnivået, og det stemmer for meg.

Tar blodprøve hver fjerde måned for å sjekke doseringen.

Jeg tenker at du nok bør prøve 100 mg, men hør for all del på legen!

Lykke til!

Skrevet

150/175 mcg annenhver dag. Har hatt lavt stoffskifte siden 2002.

Det er veldig individuelt hva slags dose man trenger, og det er alltid legen som skal sette dosen.

Skrevet

Bruker 100 mg hver dag. Ble av legen satt på 75 g, men merker at det er for lite så har selv dosert opp. Går på neo mercazole som blokkeringsmedisin da stoffskiftet mitt er for høyt.

Skrevet

Bruker 100 mg hver dag. Ble av legen satt på 75 g, men merker at det er for lite så har selv dosert opp. Går på neo mercazole som blokkeringsmedisin da stoffskiftet mitt er for høyt.

Skrevet

bruker 125 mener selv det kan passe meg bra i dag.

(det kan varaiere fra år til år. litt etter aktivitetsnivå ol.

-mitt problem er at jeg er glemsk, og kan glemme å ta medisin,etter 2 dager jeg helt ute å kjøre.

har hatt stoffskifte problem siden jeg var 15 år, er nå 30.

skjoldbrukskjertelen er helt borte, kroppen har kvittet seg med den selv.

det som ofte mange ikke vet, er at når mennesker trener, så produseres det mer levaxin i kroppen. for oss som ikke produserer det selv. trenger da mer medisin når vi er aktive, sparke fotball, trene vekter, ol.

jeg må ligge høyt på normal skala. den går fra 10 til 20/25. husker ikke helt akkurat nå. men jeg må ligge på 18.

fordi jeg kan klage til legen at jeg er slapp og glemsk, men får ikkehøyere dose fordi jeg f.eks ligger på 10 - 11- altso innom normalen.

jeg GIR ikke opp. kjenner sykdommen så pass at jeg må "lære" min nyutdannende lege at jeg bør da ligge litt høyere oppe, selv om det ser normalt ut på data.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...