Gå til innhold

Min mann nekter å flytte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på en bygd i Finnmark. Flyttet opp pga at barna skulle bli bedre kjent med sine besteforeldre. Jeg har tatt meg en utdanning på tre år samt et nylig endt min fødselspermisjon. Min mann som har fått seg en god jobb nekter nå å flytte med meg sørover!!! Vi hadde en avtale om at når jeg var ferdig med mine studier, skulle vi pakke tingene våres å reise. Men nå nekter han altså...

Hva skal jeg gjøre? Jeg nekter å bo her resten av livet :( Bare kaldt og surt nesten hele året.... :( Jeg vil tilbake til Krisitansand!!!

Jeg er fristet til å pakke mine og ungenes ting å bare reise min vei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i noe av samme situasjon som deg. Skulle mannen nekte å flytte hjem når avtalen sier det så tar jeg med med ungene oggjør det uten han.

Både jeg og barna vil få det bedre "hjemme", så det er ikke sjans at hans jobb for avgjøre enda en runde.

Skrevet

Kan virkelig være en utfordring å stifte familie med en mann fra andre kanten av landet ja...

Mannen min har vært ærlig hele tiden da, så jeg visste at jeg enten måtte slå rot på hans hjemsted eller finne meg en annen mann. Tok lang tid for meg å meg til ro her, jeg hadde hjemlengsel i mange mange år. Men nå er det greit, nå har jeg bodd her i 14 år og føler meg hjemme her. Likevel skjønner jeg mannen din godt også, er ikke bare bare å flytte til andre kanten av landet, vekk fra familie og venner. Er jo akkurat det du sitter og føler på nå.

Blir jo litt vanskelig når du i tillegg føler deg "lurt". Har ingen gode råd egentlig, begge vil bo på sitt hjemsted og der står dere...

Kanskje en time på familievernkontoret for en konstruktiv samtale med en tredjeperson tilstede?

Skrevet

På grunn av slike ting så hadde jeg aldri i verden flyttet til et sånt sted i utgangspunktet. Hadde ikke taklet å føle meg isolert og som en "bondetamp" langt vekke fra alt som heter sivilisasjon.

Ikke godt å si hva du skal gjøre. Du må bare legge frem for ham hva du tenker om den situasjonen, og hvordan du trives/mistrives der. Og minne ham på at dere faktisk hadde en avtale og at det var kun derfor du gikk med på å flytte nordover.

Skrevet

Men jeg kan jo ikke bare ta med meg ungene! Det blir jo kidnapping??

Huff, jeg har jo ikke lyst til å skilles, men jeg ORKER ikke å bo her. Og han nekter å høre på meg.... Hva skal jeg gjøre for å få han til å bli med?

Jeg er så trist og lei meg!! Angrer jo på at jeg i det hele tatt ble med han nordover.... :(

Når vi diskuter bosted, ender det alltid opp med krangel, og så snakker han ikke med meg/om dette før JEG igjen må ta det opp.....

Dette tærer virkelig på meg.

Skrevet

Han bryter avtalen! Dårlig gjort:(

Skjønner jo at ikke det er lett å bare pakke og dra heller...

I dag har vi sol og 13 grader, så kom deg hjem til kristianby:)))

Skrevet

Uff, ja, kanskje vi rett og slett må ty til familievernet og få hjelp.

Ingen av oss vil gi seg.... Er redd han ikke vil gi seg selv om vi tar med seg en tredjeperson inn i samtalen.....

Åh.... blir helt dårlig!

Her sitter jeg i bygda, det er 5 grader og masse snø rundt meg. Sola er litt fremme i dag, det er jo fint, men jeg vil heller sitte i Kristiansand med en utepils i sola, mens ungene er hos mormor og morfar ;-)

Skrevet

Flytt ett til ett sted i midten da? Vanskelig å komme med råd! Men det kan jo kanskje funke for dere begge?

Skrevet

Ja for å hive enda litt mer benisn på bålet, så er det helt supert vær her i dag.. Kom deg hjem til Kristianby.

Utrolig dårlig gjort av mannen din å bare nekte å flytte med deg.

Det var jo avtalen, så jeg hadde tatt meg en "lengre" ferietur sørover med ungene uten han, så kan han jo sitte der oppe i kulda og gni;o)

Har du familien din her nede?

Skrevet

Ja, min familie bor der sørpå i Kristiansand. Jeg får jo daglig rapport om været og hva de har gjort, sett på kino, spist på cafe etc. Åhhh....kjenner jeg blir helt dårlig. For her opp sitter jeg, ser reprise på tv2 og spiser meg feit på sjokolade, for jeg orker ikke å gå ut å trene i kulda.... :( Har lyst til å gå på kino!

Hjelp, skal dette virkelig bli mitt liv?? Jeg får grå hår og skikkelig dårlig humør av å tenke på at mannen min vil bosette seg her for evig og alltid.... :(

Skrevet

Sørg for å ha en slik avtale SKRIFTLIG før man pakker sakene og flytter nordover.

Jeg sørger alltid for å lage skriftlige avtaler på "store" ting her i livet. Man tror man kjenner sin ektefelle, men man kjenner ikke sin ektefelle 100% før man kommer i en stor konflikt.

Skrevet

Du hørs ut som en nordlending med alt sørpå-snakket

Skrevet

Er jo ikke bare mannen din som har kommunikasjonsproblemer og samarbeidsproblemer i denne situasjonen.

Ja, han har brutt avtalen, men en god jobb er viktig. Mulig livet ditt blir litt bedre om du også får deg en god jobb du kan ha glede av der du er nå.

Og dette vil du skilles for? Sende barna på samvær med fly? Forlate mannen din for?

Skrevet

Hvis dere begynner å krangle om hvem som skal få ha barna, så kommer han til å vinne fordi du vil ta de vekk fra deres miljø. Slikt ser retten strengt på.

Sier dette bare så du skal ikke skal gjøre noe du angrer på.

Men hvis barnefaren går med på at du tar med deg barna, så er jo ikke akkurat det noe problem.

Skrevet

Har ikke vært i sme situasjon, for det var ikke snakk om samme distanse, men... Kan jo fortelle litt om vår situasjon og hva vi la vekt på vårt valg :)

Vi har hatt muligheten til å overta en stor eiendom som ville gitt oss et stort økonomisk løft. Dette har vært planen i mange år, og for litt siden ble dette aktuelt. Vi valgte til slutt å la være. Vi så på hva som var best for barna våre - deres trivsel. Det er her vi bor nå, som er hjemmet deres, det er her de har sine venner.

Jeg som voksen satt mine behov til siden (mange følelser knyttet til denne eiendommen fra min side, større hus som jeg ønsker meg, store verdier) og så på hva som var best for våre barn. Hører ofte at hvis foreldrene har det bra, så har barna det bra. For meg er det litt omvendt: hvis jeg vet at brna mine har det godt, så gjør det meg veldig godt.

Skjønner j deg, du har kanskje ikke så stort nettverk der du bor nå? Men hva tror du om situasjonen til barna deres? Vil de takle flytting godt nå? Blir det lett for de å starte på nytt igjen, et annet sted? Er det barnevakt du savner, cafeer og kino?

Bare noen tanker fra meg ihvertfall. Lykke til :)

Skrevet

Takker for svar, spesielt til deg, anonym 09:29. Fine tanker og handlinger!

Barna våre er 1, 3 og snart 6 år. De har enda ikke begynt på skole. Tenker om det blir flytting, så må det bli før skolestart....

Nei, jeg tenker ikke på skillsmisse. Det er igrunnen ingen løsning. Men, jeg er bare veldig, veldig fortvilet. Min familie sørpå tror at vi begge ønsker å bo her nordpå, ønsker ikke å legge frem sannheten, for jeg ønsker ikke å skape splid mellom mine foreldre og min mann....Jeg vet de kommer til å bli hissige om de får vite at jeg blir "holdt mot min vilje" her nordpå....

Jeg tror at vi kan få det bedre sørpå enn her nordpå. Flere muligheter, varmere og bedre vær, og jeg kunne kanskje få mulighet til en bedre jobb. Uff..... Kjenner virkelig på at jeg aldri skulle ha gått med på å flyttet norpå i første omgang.

Ja, kommunikasjonen har gått i stå. Har kontaktet familievernet, men de har ikke tid til samtale før i Juni.... Føler det er litt sent :-(

HI

Skrevet

Har en venninne som gjorde dette. Tok en lang "ferietur". Dro mens mannen var på jobb og flyttet rett og slett til andre siden av landet med barna. Begge var under skolealder.

Hun mistet omsorgen for barna sine og hun måtte sende dem tilbake til far. Hun har nå samvær kun i ferier. Retten ser MEGET strengt på slike ting og en blir behandlet som en kidnapper i rettsystemet.

Det er ikke veien å gå. Regner med HI har vett til å skjønne det, men vil bare si det. Ser mange her "anbefaler" det, og desverre kommer det råd om det hver gang det er snakk om samlivsbrudd her.

Skrevet

Huff, føler med deg! Jeg hadde blitt sprø om jeg hadde blitt "tvunget" til å bo lenger nord enn Trondhjem!

Gi han sexnekt til han ombestemmer seg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...