Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 For en uke siden gikk jeg til tannlegen etter å ha hatt store smerter i underkjeven, hovedsaklig venstre side. Han konstanterte med at alle 4 visdomstennene mine er på vei ut, samtidig. Jeg fikk time hos tannlegen 2 timer senere for å rense opp i tannkjøttet rundt visdomstennene nede da han mistenkte infeksjon. Det var bedøvelse og rensing og jeg dro derfra rimelig øm i munnen. Morgenen etter (onsdag) våknet jeg med sterke smerter, jeg greide ikke dra på jobb og hadde problemer med å snakke skikkelig. Avtalen med tannlegen var at jeg skulle ringe etter helga (som var nå) dersom jeg ikke var bedre, siden jeg skulle reise bort torsdag til søndag. Smerten ble ikke bedre og jeg tok dobbel dose smertestillende en gang, fremdeles minimal virkning. Smertene var så ille at jeg til tider gråt, spesielt etter å ha forsøkt å spise. Igår morges ringte jeg tannlgene igjen, de omrokkerte noen pasienter og jeg fikk time. Tannlegen kontstanterte kraftig betennelse i hele venstre side av munnen, både rundt tenner og i kinnet. Han ville da fjerne tannkjøttet som lå over visdomstennene i underkjeven, fordi det så ut til at det var her hovedproblemet lå. Han svidde det vekk med varme, det var forferdelig, selv med veldig mye bedøvelse kjente jeg det på venstre side, dette fordi betennelsen satt så dypt i munnen min at uansett hvor menge ganger han satte bedøvelse så ble den ikke 100 %. Tror han satt bedøvelse 6/7 ganger.. Igår kveld var smertene så uutholdelige at jeg ringte legevakt, fikk komme dit og ble umiddelbart satt på Petidin (morfinpreparat) for å døyve smertene. Idag har jeg snakket med tannlegen igjen og fikk pennicilin kur. Skal til kontroll hos tannlegen torsdag morgen og er sykemeldt ut uka. Har noen vært borti dette før?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Å jada. Det er vanlig å bli betent nedi tannkjøttet når visdomstennene kommer fram. Jeg har hatt det på ca samme måten og kjenner flere andre. Jeg måtte gå med 10 cm gasbindfille dyppet i penicillin, i to dager. Den kom sakte men sikkert lengre ut og blandet seg med mat. Veldig ulekkert. Jeg fikk sterke paralgin forte, men det hjalp ikke. Dette var den første visdomsjekselen. Slapp ikke unna, nr 3 var en like vond opplevelse. Grunnen er at noen tannene bruker litt tid på å komme opp. Da får matrester god tid på å lage en betennelse rundt og under tanna. Sykemelding er naturlig når man har sterke smerter i hoderegionen. Man klarer ikke tenke på så mye annet enn smerten.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Uff, det hørtes ikke godt ut. Jeg skal til kontroll hos tannlegen imorgen og jeg er livredd for at jeg nå ender opp med sykehus og operasjon siden det ikke er noe bedre. Konstant smerte i munnen på 3 uka nå.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Du kan ha beinsmerter i tillegg her. Når tannkjøttet taes vekk fra beinet blir det sånn. Det kalles dry socket. Det er særlig når man har trukket tenner og f.eks inntatt drikke og røyk FØR de timene tannlegen sier man skal vente. Hvorfor kan de ikke advare på forhånd..? jeg måtte oppleve det for å forstå at jeg skal høre på det tannlegen sier.. Hadde kraftige smerter i ca 3 uker.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Ja, fy søren - det er et sant h! med de visdomstennene. Har helt fortrengt hvor mye styr det var inntil jeg endelig fikk trukket dem. Selve trekkinga var også utrolig slitsomt, både prosessen med å få dem opp og etterpå. Husker jeg tok den ene 20. desember et år, lite tabbe. Kunne ikke spise mat på normal måte før på nyttårsaften pga gapesperre. Fikk nesten ikke tannbørsten inn i munnen. Lite trøst å hente her.... Lykke til framover!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Jeg inntok ingenting før jeg skulle slik tannlegen sa.. Gapesperre skal jeg love deg jeg har, holder på å bli gal, smerter ved å svelge og konstant brennende, sviende, dunkende følelse på begge sider i kjeven. Jeg var så ute av meg mandag ettermiddag at jeg gikk rundt og rundt i huset og gråt, uten mål og uten mening.. Hadde mest lyst til å kline armen i veggen for å få en annen smerte, men det hadde jo ikke tatt seg ut. Kjenner på følelsen av å bli hysterisk inni meg på grunn av denne konstante smerten.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Få dem operert ut, det gjorde jeg selv om de ikke var kommet opp av seg selv! Stakkars deg! *klem*
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde hyppige betennelser i underkjeven da jeg hadde visdomsjeksler på vei ut. Men de kom aldri ut, så de ble operert ut i stedet. Som om ikke det var vondt nok etter operasjonen, så fikk jeg betennelse attpåtil. Det var grusomt. Jeg føler med deg og vil bare be deg om å få operert ut dritten! Og kjør på med smertestillende! God bedring
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Huff føler med deg! Tannpine er noe av den verste smerten som finnes!! God bedring.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Tusen takk alle sammen. Med to små barn og midt i skilsmisse var dette det aller siste jeg trengte nå.. Men sånn er livet ofte, en ulykke kommer sjelden alene. Sønnen min ler av meg når jeg snakker også sier han: Mamma, kan du synge litt for meg, også ler han igjen.. hehe Også svarer datteren min (til broren sin): Mamma har vondt i tanna si faktisk.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå