Oda88 Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Hva er det som avgjør hvor lang tid det ta å presse ur babyen?? Har helt angst for alt som har m fødseler å gjøre etter selv å ha vært gjennom en hvor pressriene tok to timer. Fikk en stor baby. Følte virkelig ikke jeg fikk til å føde... Aldri før følt meg så håpløs!
Collet :) Skrevet 13. april 2011 #2 Skrevet 13. april 2011 Hei du! Tror mer det er tilfeldigheter enn noe annet... Jeg har hatt to styrtfødsler som tok hhv. 45 og 50 min., og fikk et skjema på sistemann som viste at pressriene var målt til 3 stk. på under 10 minutt. Det gikk veldig fort.Har forstått at det er veldig mange fødsler som er utenfor "normalen", men normalt sett så varer vel en fødsel fra 6-12 timer, hvorav den siste halvtimen er pressrier, har jeg hørt, men det er slett ikke sikkert det stemmer! Trodde ikke de lot deg holde på så lenge i pressrier jeg! Høres litt vilt ut med 2 timer ja....! Men, uansett, er du engstelig, så ta det opp med jordmor når du nærmer deg fødsel og få en dialog rundt det. Det finnes mange gode hjelpemidler!! Selv fødte jeg i ambulanse uten smertestillende med førstemann (AU!!), jeg forstod rett og slett ikke alvoret og hvor fort det kunne gå. Men med andremann dro jeg til sykehuset når riene begynte og da rakk jeg å få morfinlignende stoff, noe som var himmelsk......!!!
Lemonia Skrevet 13. april 2011 #3 Skrevet 13. april 2011 Det er nok mye tilfeldigheter. Jeg har fått to store gutter. Med førstemann (4,1 kg, 52 cm og 38 cm HO) varte fødselen 16 timer (aktiv fødsel) og presset i ca 40 minutter. Jeg hadde ingen pressrier så måtte presse på ren vilje, noe som var veldig tungt og slitsomt. Plutselig sank hjertelyden veldig og de mistenkte fosterasfyksi og ville ha ham ut raskt så da ble det satt tang. Med andremann (som var litt større med sine 4,3 kg, 53 cm og 36 cm HO) hadde jeg derimot en styrtfødsel. To timer fra første ri. Denne gangen hadde jeg sterke gode pressier og det var virkelig rart å kjenne kroppen jobbe _med_ noe. Det gikk veldig raskt og greit, selv om han altså var større enn førstemann. Generelt går det jo også lettere når man har født før, slik at første fødsel vanligvis er den "verste":
To små tuller Skrevet 13. april 2011 #4 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde en fantastisk fødsel, gikk kjempefort - tvillingene var ute på 7 timer og med kun 20 minutters mellomrom. Gikk nesten for fort, for blodtrykket mitt sank veldig, men det merket jo ikke jeg noe til. Førstemann kom på tredje pressrie (andremann dytta nok litt fra innsiden;o)), men da hun andre skulle ut, så hadde jeg ikke rier lenger, så hun måtte hentes med sugekopp og presses ut på egen innsats den siste biten. Syns det høres rart ut at de ikke har brukt hjelpemidler når du har ligget med pressrier i 2 timer, trodde ikke de skulle vare så mye over en halvtime før de brukte magepress og sugekopp??
Blabb00 Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Hadde pressrier i 15 minutter 4 press så var hun ute
littlefairy Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde pressrier i ca 1 time og et kvarter. Når det hadde gått 1 time kom legen inn, tror dem regner det som en slags risikofødsel (eller hva dem kaller det) når man presser over 1 time, hvertfall da kom legen inn, men siden hjertelyden på baby var helt i orden så han ingen grunn til å ikke fortsette. Men legen måtte være tilstede under resten av fødselen. Gutten min var veldig stor (4190g og 37cm rundt hode), så det var nok derfor det tok tid! Har også fått litt angst etterpå pga dette.... jeg hadde veldig svake pressrier og skjønte aldri når riene kom og følte jeg pressa bare på viljen, de måtte til slutt klippe før han klarte å gli ut (da hodet glei halvveis ut under rien, og så glei han tilbake igjen... tror han holdt på sånn en stund) Venninna mi presset også veldig lenge 2,5 (!!) timer, da endte fødselen tilslutt med keisersnitt.... men baby hennes var ikke så veldig stor. Vet ikke hva som gjør at noen presser mindre enn andre, men det har vel med størrelse på baby og evnt størrelse på fødselskanalen? hakke peiling jeg altså... men syns det høres ut som en fantastisk drøm å bare presse 2-3 ganger og så glir ungen ut....
mamman til to gutter Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Jeg aner ikke hva som avgjør hvor lenge man presser, men jeg hadde også pressrier i 2 timer med førstemann før de hjalp til ved å dytte på magen min, da kom han med en gang. Aner ikke hvor lenge jeg hadde pressrier med nr2, men det var hvertfall mye kortere tid. Jeg syns ikke jeg engang hadde begynt å presse før jeg fikk beskjed om at han straks var ute. Ingen av mine var velDI
mamman til to gutter Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Ups, fikk litt hjelp til å lagre før jeg var ferdig å skrive... Ingen av mine var veldig store, men begge var litt over gjennomsnittet rundt hodet. Siste som gikk raskt hadde størst hodeomkrets, så jeg vet ikke om det hadde noe å si.
Ugl@ Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Det er vel flere ting som avgjør, hvordan barnet kommer ned i fødselskanalen, størrelse på bekkenet og barnet, kraften i riene har også mye å si. Epidural _kan_ virke negativt på pressriene i enkelte tilfeller. Jeg har selv vært heldig med å had pressrier kun i ca 5 minutter med alle mine 3, men hadde fryktelig lang åpningstid med alle, tok lang tid før pressriene kom. Men de var igjen så sterke at jeg ikke hadde sjans til å holde igjen, pressa ikke bevisst i det hele tatt.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 det høres forferdelig ut! Hadde pressrier i underkant av 30 min med førstemann og mindre med andremann. Hvis du skal ha flere barn, ville jeg tatt det opp med jordmor og hatt en plan klar med evt. riestimulerende eller noe (hvis det hjelper) evt. keisersnitt hvis det er så ille. Lykke til!
Stellaborealis Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 Hei Hi, vil bare si at jeg hadde det som deg med førstemann men med andremann kom babyen på 3 pressria. Under 5 min tok det. Så tror vi hadde max uflaks med førstemann. Jeg klarte ikke helt det med pusten og holdt igjen riene med første. Andre gang jobbet jeg med riene og det gikk så mye bedre:) Bare det at du er så bevisst på det hjelper nok veldig:) Har hatt 100% naturlige fødsler om det har noe å si. Masse lykke til:)
MillaCamilla Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 Fødte et forholdsvis lite barn på 3 kr, pressrier i 15 minutter, hadde epidural og var nesten følelsesløs og kjente ikke pressriene så veldig godt, men han kom fort ut like vel. Så epidural behøver ikke bety lang pressperiode selv om det ofte blir fremstilt slik.
Fru Pinne Skrevet 13. april 2011 #15 Skrevet 13. april 2011 Når jeg fødte fikk jeg beskjed at jeg fikk 1t og 15 min på meg med pressrier før de ville gjøre noe. Vet ikke om det var bare i mitt tilfelle eller om det er normalt. Jeg hadde feber under fødselen så lillegutt ble stresset og hadde på et tidspunkt over 200 i puls! Tror jeg hadde pressrier i rundt en time, jeg måtte hjelpe han litt nedover også for han lå ikke helt nede på bekkenet der han skulle når jeg hadde full åpning. Jeg fødte en kjempegutt på 5130 g og 38 i HO, så regner med det hadde litt å gjøre med at det tok lit tid.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 13. april 2011 #16 Skrevet 13. april 2011 Vet ikke hva som gjør at noen har pressrier i lang tid, men etter to fødsler mener jeg selv at jeg har for dårlige rier. Første fødsel gikk fram på dårlige rier, via riedrypp, stoppet på 6-7cm og endte med keisersnitt (ungen var nesten 4,7kg) Andre fødsel startet med ei uke med uregelmessige rier før kroppen kom til 5cm åpning og aktiv fødsel. Så gikk vel åpningsriene i greit tempo men var svake og fortsatt uregelmessige. Fikk riedrypp som etterhvert ble skrudd på HØY dose, men riene var ikke effektive og måtte presse med hver muskel i hele kroppen. Pressriene varte i drøyt 2 timer, da ble ungen hjulpet ut med vakum. (4140g tung). Jeg er nok dessverre ikke skapt for å føde og hvis vi går for nr. 3 så tror jeg det skal gå greit å få avtalt keisersnitt!
scarecrow2011 Skrevet 13. april 2011 #17 Skrevet 13. april 2011 Jeg hadde en og en halv time med pressrier, etter en time eller så kom det inn ekstra jordmor for å følge med. Hjertelyden sank på småen,og fikk beskjed om at hun måtte ut med en gang. Det skulle visst helst ikke gå mer enn en time, men så lenge hjertelyden var fin gikk det bra med ekstra personell inne. Fikk ungen ut på egenhånd, men fikk endel rifter.
Makko med to små gutter Skrevet 13. april 2011 #18 Skrevet 13. april 2011 Med førstemann hadde jeg pressrier i 4timer før de tok han med vakuum. Da var pressrinene relativt smertefrie! Han var 4250. - Med andremann var pressriene HELT anderledes! Jeg hadde null kontroll på kroppen, og det gjorde noe innihelvetes vondt, men barnet kom ca 40 min etter at jeg skjønte at jeg var i aktiv fødsel!
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 13. april 2011 #19 Skrevet 13. april 2011 Jeg slår nok denne "rekorden" i hvor lenge man har ligget med pressrier... Det tok 4(!) timer fra full åpning til gutten var ute.. (ikke det at det er så viktig da men..) Jeg hadde kraftige rier til full åpning. Etterhvert dabbet det av, så fikk riestimulerende. (ikke epidural). Men likevel tok det altså 4 timer før de klippet meg og presset på magen for å få lillegutt ut. (førte også til et massivt blodtap, nesten totalruptur og 15 min med lillegutt på magen før jeg ble hastet ned til operasjon..) Den totale fødetiden fra vannet gikk og til lillegutt var ute var 8 1/2 time, så halvparten av tiden var med pressrier. Jeg synes også det er rart at de ikke gjorde noe tidligere. Kanskje jeg hadde sluppet alle plagene mine etter rupturen hvis de hadde tatt ks etter to timer...
V&A Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 jeg hadde pressrier i 1 time og 1 kvarter, så kom førstemann ut. 3710 gram. andre gangen gikk fødselen ført, 4 timer fra første rie til hun var ute. MEN, hun var stor og kom seg ikke gjennom bekkenet. 4,3 kg og 54 cm lang. jeg hadde pressrier i ca 30-45 min, da kom hodet ut ! men der satt det bom fast :/ hun fikk ikke oksygen og det var en stor fare for hjerneskade på lille babyen min... det kom 7 leger stormende inn, men akkuratt da tok jordmor hånden sin INN i meg og vridde småen ut. det var VONDT ! men jeg merker STOR forskjell på vanlige rier og pressrier. jeg har fått pressrier på 9 cm åpning begge gangene, og fikk beskjed om å ikke presse. det var nærmest umulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå