Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Gleder oss masse, og skal bo rett ved Vondelparken. Noen som har lyst å gi meg tips om koselige kaffebarer, hyggelige restauranter og sånn? Hva vil dere si om prisnivået nedi der?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Spise entrecote her: bedre mat får du ikke :-) http://www.amsterdamtravelguide.net/category/restaurants/article/cafe-bern
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Ta desserten på Hagen Daaz (Stor iskrembutikk) ved et torg. Verdens beste is:) Anne Frank museumet bør du få med deg. Det samme med Van Gogh museumet.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Gå på pannekakehus, nederlandsk tradisjonsmat!!! Og de er også flinke med indonesisk/ asiatisk mat, deeeeeiiilig. (Hundrevis av restauranter å velge i mht begge deler). Men det du absolutt må få med deg er Anne Frank-museet i Prinsengracht, og selvsagt Rijksmuseum Kröller-Müller, der originalene til van Gogh henger.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Takk for svarene, begynner få reisefeber :-), leste at nederlenderne liker pommes frites med majones på...selges visst flere steder, jækk...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Majonesen får du ved siden av, så akkurat det blir neppe et problem. Og tro det eller ei, men det smaker faktisk godt! Har nederlandsk kjæreste, og holdt på å brekke meg da han fortalte at det var vanlig, men måtte gi ham rett - selv om det er veldig smør på flesk! Jeg elsker Amsterdam, men er ikke veldig flink til å huske gatenavn. Med mindre du er veldig glad i museer ville jeg ha droppet det. Våren har kommet lenger der enn her, nyt den! Som andre her har nevnt, de er flinke med eksotisk mat (gamle koloniland er gjerne det), og dessuten med fisk. De har egne snackbarer med bare ulike typer fisk, herlig! Og de har virkelig godt øl. Styr unna Heineken og prøv ut litt ulike typer nederlandsk og belgisk øl. Ofte får man veldig god mat på pubene også! Negen straatjes er forresten et fint sted å bare sose rundt, titte og småhandle. Mange fine butikker, og ikke sååå mange turister som flere andre steder (men mange nok). Skaff dere et bykart, så er det lett å finne frem. Gatene er rette, og godt merket. Nesten umulig å gå seg bort. Kos deg! Skal selv til Amsterdami påsken, og gleder meg
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Enig med henne over, frites met majonees er faktisk bedre enn man skulle tro... Og heineken er oppskrytt. masse annet godt øl i nederland. Har ikke vært der siden 1996, men skulle gjerne :-( Skal tro om det ikke er blomstersesong nå, i de store dyrkeriene som selger "tulipaner fra Amsterdam"? DET er i alle fall verd et syn!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Hvis du liker blomster, så ta toget/ bussen til Keukenhof blomsterpark. Den er verd et besøk!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Hi spør bl.a. om "koselige kaffebarer". Elephant in the room... Skal ingen si noe om det?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Om vi hadde visst om noen så hadde vi sikkert sagt det. Det kan vel også tenkes at hun mener koselige kaffebarer, og ikke det du antyder. Amsterdam er så utrolig mye mer enn red light district og hasj. Dessuten tror jeg kanskje du har misforstått uttrykket "the elephant in the room"...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 Kaffebarer og coffee houses er ikke det samme. Og jeg tror HI spurte om hyggelige steder å drikke kaffe, noe det er mange av, men husker ikke navnene på noen spesielle. Syntes forøvrig det var så befriende å lese en tråd om Amsterdam uten at noen måtte komme trekkende med sex og cannabis, men det ser ut til at det er en naturregel at det må komme opp!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 Er ikke hasj blitt ulovlig i amsterdam nå da?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #13 Skrevet 13. april 2011 Hi her, jeg mente koselige vanlige kaffebarer ja...drar ikke dit for hasj eller red light district, selv om veldig mange vi kjenner spør om vi skal se på horene med en gang vi kommer dit. Skjønner ikke hva greia er jeg, å kalle det for attraksjon i tillegg... Og så elsker jeg tulipaner og håper på å få sett en vindmølle, de er så fine.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #14 Skrevet 13. april 2011 Det er ikke "lovlig" i den forstand, men det selges i coffee houses. For noen år siden ble mange av dem tvangsnedlagt, det er kanskje det du tenker på? Men det er allikevel nok til at det stinker hasj i turistområdet rundt Dam Square.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #15 Skrevet 13. april 2011 Jeg elsker Amsterdam, det er en vakker by uten alt for mye biltrafikk og våren der er herlig, det er tulipansesong nå og grønt og fint i Vondelpark. Husker vi drakk kaffe på utecafe ved filmmuseet i Vondelpark, koselig. Blomstermarkedet (ved en av kanalene, husker ikke hvilken) er også koselig. Masse hyggelige kaffebarer overalt, og jeg anbefaler "riijstopfel" på indonesisk restaurant, artig å prøve slikt man ikke kan få tak i hjemme. Som andre har nevnt så anbefales Anne Frank og Van Gogh-museet. Og en båttur på kanalene er heller ikke dumt, selv om det er veeeldig turist da, men det er praktisk siden man kan hoppe av og på og den stopper ved de viktigste severdighetene. Man kan visst også leie sykkel og sykle på sightseeing. Ellers er trikk et veldig greit framkomstmiddel. God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå