Gå til innhold

Planlagt hjemmefødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har hatt det og vil fortelle litt?

Er veldig nysgjerrig på hvordan det går for seg. :) Må jo være sterke kvinner dere som klarer det, det er jo ikke bare å skrike etter epiduralen heller :P Og så er det jo skummelt om noe skulle gå galt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det e ikkje så enkelt å få det når dei har strenge krav til det. Jeg får ikke lov pga. BMI over 30. Men har kun brukt lystgass og født 4 barn uten problem.

Skrevet

Skulle gjerne hatt hjemmefødsel.

Gikk så fort sist, og det gikk for seg uten noe som helst av bedøvelse.

Jeg har ikke planer om å bli på sykehuset mer enn jeg må uansett, så for meg hadde hjemmefødsel vært ypperlig.

Men med en samboer som er skeptisk til det, har jeg ikke orka å ta det opp med jordmor/lege..

Skrevet

Det trenger ikke å være så vanskelig å få hjemmefødsel med tanke på BMI-grensen. Det kommer an på jordmoren og. Hadde selv BMI på 31, og det var ikke noe problem, siden jeg lå i grenseland, og svangerskapet ellers var uten noen som helst komplikasjoner. MEN det stemmer jo at det er en del kriterier...

Skrevet

Tja, jeg kjenner ei som har gjort det. Ikke at hun er spesielt mye "sterkere" enn oss andre, hun har rett og slett sykehusskrekk og hadde allerede opplevd en styrtfødsel. To jordmødre var til stede og hun bodde fem minutter unna sykehuset, om noe skulle skjære seg.

Skrevet

Hei :o)

Jeg hadde hjemmefødsel med mitt andre barn. Mye av grunnen var at jeg fødte mitt første barn på 3,5 time fra første rie, og jeg så for meg at det kunne gå enda fortere neste gang. Ikke er jeg veldig komfortabel med sykehus heller, så valget ble veldig enkelt etter at jeg hadde lest masse om temaet. Jeg angrer ikke et sekund, og vet godt hva jeg velger om jeg skal være så heldig å få fler barn i fremtiden :o)

Her er min fødselshistorie:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/140024255

Hvis du titter litt rundt på forumet og trådene der, så ligger det masse info og linker.

Og husk at det er mange som uttaler seg om dette temaet med fordommer, uten at de egentlig har satt seg inn i hva det egentlig går ut på. Jeg synes et godt ordtak for dette temaet er :"der den fødende føler seg trygg, blir fødselen trygg" For noen er det riktig å føde på sykehus, for andre hjemme.

Det er også en gruppe som heter "hjemmefødsel" på facebook, hvor du kan finne mer info.

Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg hadde hjemmefødsel med mitt andre barn. Mye av grunnen var at jeg fødte mitt første barn på 3,5 time fra første rie, og jeg så for meg at det kunne gå enda fortere neste gang. Ikke er jeg veldig komfortabel med sykehus heller, så valget ble veldig enkelt etter at jeg hadde lest masse om temaet. Jeg angrer ikke et sekund, og vet godt hva jeg velger om jeg skal være så heldig å få fler barn i fremtiden :o)

Hvis du titter litt rundt på forumet og trådene der, så ligger det masse info og linker.

Og husk at det er mange som uttaler seg om dette temaet med fordommer, uten at de egentlig har satt seg inn i hva det egentlig går ut på. Jeg synes et godt ordtak for dette temaet er :"der den fødende føler seg trygg, blir fødselen trygg" For noen er det riktig å føde på sykehus, for andre hjemme.

Det er også en gruppe som heter "hjemmefødsel" på facebook, hvor du kan finne mer info.

Lykke til med valget!

Skrevet

Lykke til med valget!

Skrevet

Ups... det ble visst 3 innlegg fra meg. Trodde ikke de ble lagret, men det ble dem... jaja :oD

Skrevet

Nå har jeg født to av tre barn uten smertelindring, og det er ikke noe problem, bare så det er sagt. Hadde denne diskusjonen med en venninne, fordi hun valgte hjemmefødsel og vi hadde litt "tenketank" mens hun forberedte. Jeg ville aldri valgt, selv om jeg kunne. Fødte raskt og reiste fort hjem(etter bare noen få timer) de to siste fødslene. Første var litt flere dager på sykehuset, men ikke mer enn 3. Mine to yngste barn, som aldri har vært syke(4 og 7 år), som er kvikke, sterke og fantastiske barn, hadde ikke vært ilive om vi fødte hjemme. Vi har ca 15 minutter reisevei til sykehus, og det ville vært for lenge å vente. Jeg kan ikke fatte og begripe for mitt bare liv hva som gjør at man er villig til å gamble på den måten? Nå sist reiste jeg hjemmefra, fødte og var hjemme igjen før det var gått 4 timer, hva er problemet? Du vet du har hjelp der om den trengs, det er klart at som oftest trengs det ikke, men i den grad du har mulighet for å ha hjelp tilstede om det trengs synes eg det er hårreisende å velge det bort. Det kan være ditt barns eller ditt eget liv og død vi snakker om. Gi meg én eneste god grunn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...