Gå til innhold

Hvordan sparer dere til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i Skandiabanken at de har sånne spareavtaler som følger aksjer eller noe sånt...har ikke lest alt enda. Men dette forstår jeg ikke:

Når pengene spares i foresattes navn vil pengene inngå i arveavgiftsgrunnlaget når midlene overføres til barnet. Midlene vil også inngå i foresattes bo ved et samlivsbrudd eller dødsfall, selv om Plasseringskontoen er merket med barnets navn.

Kan noen være så snill å oversette dette til "Ola Nordmannsk"? Hehe, jeg er helt grønn når det gjelder økonomi altså. Selv om jeg faktisk får betalt alle regninger hver måned ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer ikke til barna, men betaler ned lån og sørger generelt for å bygge opp en god økonomi, slik at vi har mulighet til å hjelpe ungene økonomisk om det trengs.

Skrevet

Det betyr at disse pengene også skal fordeles mellom dere to foreldre om dere blir skilt. De er ikke ungen penger så lenge de står i deres navn.

Dør dere skal disse pengene deles på alle arvingene slik som alle deres penger gjør.

Vi sparer ikke egne penger til ungene på en konto, men betaler fortere ned på huslånet og sparer da til hele familien på denne måten.

Når ungene er store vil vi ha bedre råd og vi kommer til å betale utdannelsen deres når den tid kommer. Og ellers annet de trenger får de etter hvert som de trenger det.

Skrevet

Sparebøsse og egen konto

Skrevet

vi bruker dnb nor barnefond. sparer 300 kr hver til barna i mnd. dette skal de få i 18 års gave. =)

Skrevet

Du vet at 18-års gaver ofte brukes til russebusser, sydenturer, fyll og spetakkel ;)

Jeg sparer i eget navn, og når ungene passerer 18-20 år kommer jeg til å sette noe av det i bsu konoer til dem, resten skal de få i gave når det passer seg sånn. Kanskje bryllupsgave, kanskje innskudd til bolig, kanskje nedbetaling av studielån e.l. Poenget er at jeg sparer pengene i mitt navn, jeg kan bruke de om det er det beste for familien en gang i fremtiden, men meningen er å gi barna en hjelpende hånd til noe engang.

Skrevet

Vi sparer ikke til barna. Vi sparer I bolig, så hele familien får bedre råd, da også barna. Er vi gjeldsfri når de blir voksne noe vi da blir, kommer det også dem tilgode.

Har selv studert, og sørget for meg selv i studietiden. Ser på det som helt naturlig at mine også gjør. Kan heller gi litt forskudd i arv, overtakelse av hus el når vi skal flytte på oss.

Penger på bok gir dårlig avkastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...