Gå til innhold

Hva er passe straff?

Jeg har nå 2 sjefer i huset.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 6 har vært med å ødelegge noen bøker på sfo sammen med 2 andre. Første gang vi har opplevd at han har gjordt noe sånt. Sfo lederen synes passe straff var at de måtte betale en del hver for å gjøre opp for seg. Jeg synes de slipper litt billig unna. Siden han ikke har noe forhold til penger enda. Men er veldig usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde det nok blitt noe som han liker, f.eks ingen film i helga ol og kanskje gi 2 av sine egne boeker til SFO ? Pluss en lang samtale om hva som skjer hvis han gjoer noe slikt igjen...

AA betale blir jo ingen straff for en 6 aaring, de har jo ikke noe forhold til penger.

Skrevet

er enig med deg. Men tenker også at det er ydmykende å måtte gå å betale sfo for det de har ødelagt. Siden det er første gang det skjer så er det muligens nok. Skal snakke med han om at hvis noe sånt skjer igjen vil han ikke få spille på ds en. Det vet jeg vil svi endel.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg er tilhenger av en viss sammenheng mellom handling og straff jeg. Bråker du på butikken hver gang er det logisk og forståelig at du ikke får være med på handleturer.

I dette tilfellet er det greit nok at han må betale. Jeg hadde nok fått ham til å ta de pengene fra sparegrisen hvis han har noe slikt, for å være helt tydelig på at mamma og pappa ikke betaler - det er han. Ved en evt gjentakelse ville jeg vel i tillegg redusert på noe annet. Og forklart det med at de pengene vi skulle brukt på xxx (lørdagsgodt, nytt spill til ds'en, +++) måtte gå til å betale for det han hadde gjort.

Skrevet

Han kan jo få vite at det ikke blir lørdagsgodt på to uker for eksempel fordi pengene gikk til bøkene eller at dere dropper en planlakt kinotur eller noe annet.

For skolen/sfo sin del er det selfølgelig best at dere betaler. Etter min mening er ikke det å gjøre opp for seg økonomisk streff. Det er noe man må gjøre uansett om det som skjedde var med vilje eller ikke blant annet. Straffen er det som kommer i tillegg pga gal oppførsel.

Etter min mening bør derfor bøkene erstattes uansett om de er ødelakt med vilje eller om det var et uhell, men de bør barestraffes om de hargjort noe galt. Straffen bør etter min mening ikke ha noen sammenheng med verdien av det som ble ødelakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...