Gå til innhold

Hva er passe straff?


Jeg har nå 2 sjefer i huset.

Anbefalte innlegg

Gutten min på 6 har vært med å ødelegge noen bøker på sfo sammen med 2 andre. Første gang vi har opplevd at han har gjordt noe sånt. Sfo lederen synes passe straff var at de måtte betale en del hver for å gjøre opp for seg. Jeg synes de slipper litt billig unna. Siden han ikke har noe forhold til penger enda. Men er veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig når det er en bok det gjelder... Får han lommepenger? Isåfall kan du si at lommepengene de neste 4-5 ukene går til SFO?

 

Om det er noe som kan ryddes/repareres mener jeg at barna som straff skal hjelpe til å rydde opp/reparere. I tillegg til en alvorsprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med ingen lørdagsgodt to lørdager? Eller at han selv hjelper til med noe for å hjelpe. kanskje slå sammen med sfo at de i noen dager er de som rydder av etter maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være grenser for hvor lenge han skal gå i kanossagang for å ha ødelagt noen bøker. Syns det er rett og rimelig at de må gjøre opp for seg ved å betale erstatning, og at de får noen formaninger med seg. Han er seks år og skjønner at han har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig i deg... om han ikke har no forhold til penger ennå, så er en annen straff på sin plass. Eller minst like viktig, snakke nøye med ham, så han skjønner alvoret i det. Dette med andres eiendom også videre. herverk er ikke sjarmerende.. om man får seg en real "støkk" i forbindelse med en dårlig handling når man er liten, så er sjangsen for at dette sitter i og hindrer liknende adferd senere. IKKE MISSFORSTÅ nå, alle dere som er ute etter å ta folk i barnemisshandling. det er IKKE det jeg snakker om. får å ta et eksempel: jeg skulka en gang i 4 klasse. dro med ei venninne hjem. vi trengte i grunnen ikke no straff i det heletatt, for vi fikk så dårlig samvittighet at vi ringte læreren og så ifra da vi kom hjem.. men vi måtte så klart sitte igjen dagen etter. men opplevelsen satt igjenn i MANGE år etter, og jeg droppet ikke en time etter det før langt opp i videregående tror jeg..

 

du må se an ungen din. om du tror han har så mye samvittighet at det i seg selv er straff nok, så greit. om ikke, så prøv å finne på noe som er relatert til det gale han gjorde. ansvarlig for å rydde på plass alle bøkene eller no sånt i en fornuftig tidsperiode.

 

Det viktigste er ikke straffen, men at han har lært noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...