pusugle Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Vi har så lyst til å dra en uke til London. Vi planlegger å dra når jeg har 44 dager igjen til termin, og komme tilbake når jeg har 39 dager igjen. Det er jo over en måned før, så det er liten sannsynlighet for at det skjer noe som helst. Jordmor sier at det ikke er noen grunn til å si at det er farlig å fly eller reise bort, men hun anbefaler det ikke, og sier at om jeg velger å dra, bør jeg tenke gjennom muligheten for at jeg føder for tidlig. Og hvordan jeg vil forholde meg om jeg ev. skulle få rier på flyet, og være forberedt på at fødselen blir annerledes om jeg føder i utlandet enn det jeg kanskje er forberedt på i Norge. Siden dette er mitt første barn, vet jeg jo ikke så mye om hva jeg kan forvente når jeg føder i Norge heller... Å fly til London tar ca to timer. Jeg tenker at jeg burde vel kjenne at det nærmer seg fødsel minst to timer før det skjer. Hører jo om folk som blir sendt hjem igjen og venter mange timer fra de kjenner de første riene til det er på tide å legges inn på sykehus. Er det sånn også om man føder prematurt, eller pleier det å gå fortere? Hvis jeg tror jeg kjenner rier før jeg drar, går jeg ikke på flyet, og da er jo alt greit. Hvis jeg skulle få rier på flyet, burde jeg vel rekke frem til London, så jeg kan føde der. Det er jo ikke optimalt, men det burde jo gå bra hvis jeg setter meg litt inn i fødselshjelpen der borte på forhånd? Skulle gjerne visst litt mer om hvordan det er å føde for tidelig før vi bestemmer oss endelig for å dra. Er det veldig annerledes enn å føde vanlig tid (Vet jo ikke helt hvordan det er heller, men det har jeg jo lest litt om i hvertfall)?
herliggravidigjen Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Det første du bør gjøre, er å sjekke om det finnes et flyselskap som lar deg fly så sent...
pusugle Skrevet 12. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2011 Det har jeg gjort. Alle vi sjekket med godtok gravide inntil to uker før termin uten legeattest. Jeg har fått med meg bekreftelse på termindato på engelsk for sikkerhetsskyld.
Foxxy C *fødeklar* Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Signerer "Herliggravidigjen". Alle selskap har uilke regler! Hos SAS og Lufthansa går grensen til utlandet ved 36 uker. Du bør ha med legeerklæring og/eller undersøke om dette kreves. Vil i tillegg bare informere om at helsesystemet i England er ganske annerledes enn i Norge. Hvis du skulle føde der blir du kun på sykehuset en dag/natt! Ved keisersnitt får du en dag til på deg. Jeg regner med at alle fødselsforløp er ulike, om de starter prematurt opp mot termin eller innenfor det som regnes til termin ( fra 3 uker før). Så hvis du overhodet finner et flyselskap som vil ta deg med, må du nesten avgjøre selv om du ønsker å ta sjansen eller ikke, tror desverre ikke det finnes noen fasitsvar! Hvis du reiser; organiser for all del en reiseforsikring som dekker også fødsel i utlandet (da det finnes mange unntak med liten skrift i forsikringsbetingelsene)!!
pusugle Skrevet 12. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2011 Sorry - det ble feil. Inntil 4 uker før termin kan man fly uten legeattest. Inntil to uker før termin kan man fly med legeattest. To uker før termin får man ikke fly. Jeg har 5-6 uker igjen, så det burdet ikke være noe problem....
vannmann 76 Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Hei:=) Mitt første barn kom i uke 34+4. Uten noen forvarsel. Tror ikke jeg hadde omtrent kynnere i det hele tatt. Hadde vært på stranda og slappet av hele dagen. Vannet gikk 04.30, uten rier. Ble hentet med abulanse ettersom hodet ikke var festet. Riene begynte kl 09.00 og babyen var ute kl 13.00. Vil nok ikke tro du føder på flyet. Men det som kan være litt kjipt er jo at du kan påberegne å være på sykehus i London i 1-2 uker.. Er du flink i Engelsk? Eller så kan det bli endel misforståelser med tanke på fagspråk på engelsk. Premature er jo ofte litt slappe, og man kan bekymre seg endel for barnet. Som nevnt tidligere, bør du skjekke din reiseforsikring nøye også. Lykke til=)
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Oi at du tør hehe. Jeg skal til hellas om 3 uker og da er jeg 32 uker på vei. Reiser hjem når jeg er 34 uker og jeg er livredd noe skal skje selvom jeg har 6 uker igjen til termin når vi kommer hjem. Men her tar flyturen 4 timer da. Skal nok gå helt fint å fly vil jeg tro, men du må jo nesten vurdere selv om det er så veldig lurt. Jordmor så ganske skeptisk på meg når jeg sa at vi skulle ut å reise. Jeg trodde forresten de fleste flyselskaper trengte legeattest etter uke 28
salamander Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 reis og kos dere, mest sannsynlig kommer barnet over termin:) jeg er mer bakymra for deg i london med den store magen. trette ben og ikke noe bra shopping kropp for din del:) sånn sett ville jeg selv heller reist til et rolig hotell i norge med spa fasiliteter. også ville jeg tatt med poden og reise til london i høst.-
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. april 2011 #9 Skrevet 13. april 2011 Heei! Jeg var i London på shopping for å handle inn babyklær, og det var helt fantastisk! Jeg var da i uke 27, og magen min hadde akkurat begynt å vokse, så det var ikke veldig tungt å gå. Men vil anbefale deg å gå med gode joggesko og ta masse pauser underveis, jeg merket på beina mine at bare 5 kg tok veeeeeldig på hvis ikke sålen i skoen var god og pausene ofte! Grunnen til at jeg reiste såpass tidlig i svangerskapet var fordi min egen søster fødte i England (Newcastle) for 6 år siden, prematurt. Da tok hun englandsbåten både frem og tilbake, og fødte dagen etter de kom. Vannet gikk på et av europas største kjøpesentre, og ambulansen kom med engang. Hun ble kjørt på et sykehus for for tidlig fødte, og brukte 7 timer. Legene der mente ut ifra babyen å dømme, at han ikke var prematur, selvom det stod på helsekortet hennes at hun hadde nøyaktig én mnd igjen. Hun måtte være på sykehuset i én uke før hun fikk reise hjem. Noe av grunnen var at de måtte ha navnet på babyen før hun fikk reise, og de hadde ikke bestemt seg for noe navn. Samboeren var ikke med heller, så det gjorde det mye verre for henne. Når hun kom hjem til Norge, var det litt mer problematisk mtp helsevesenet. Hvis han ble innlagt pga et eller annet, måtte han ligge på isolat, for "han kunne jo ha noen sykdommer som de ikke ville ha her i landet". Forståelig, men tungt for en førstegangsfødene å svelge som hadde vært igjennom myyye de siste dagene. Hun ville nok helst ha født i Norge siden fødsel og barselstiden ble mye hardere og vanskligere enn det hun hadde sett for seg. Men alt ordner jo seg tilslutt!
Petrine +spire=❤ Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Ja må helt ærlig si at det hadde ikke jeg gjort. En ting er om fødselen starter på normal måte, men hva om det oppstår andre ting på flyet? Min førstefødte kom til ved akutt ks. Dette fordi jeg begynte å blø, helt uten forvarsel, i uke 32. Morkaken som løsnet. Hadde jeg vært ombord på ett fly som tok mer enn 1 time hadde ikke barnet overlevd.. Fra jeg begynte å blø til barnet var født gikk det under 2 timer.. Nå vet jo jeg at sjansen for at sånne ting skjer er liten, men den er der.
minha filha Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 Hei. Du har kanskje allerede tenkt på det, men hvis ikke: Husk å bestille Europeisk helsetrygdkort (google, bestille, kommer i posten få dager senere). Med det har du samme rettigheter som det aktuelle landets egne borgere (EØS og Sveits) i forhold til medisinsk hjelp. Kom nettopp hjem fra Irland i uke 34. Ikke noe problem i forhold til flyselskapet. Ingen kommenterte magen heller. Det viktigste er vel at du tenker over hvordan du selv vil takle evt. fødsel i "utlendighet". Men regner med at du er ganske tøff, når du i det hele tatt vurderer å dra. Lykke til hva du enn bestemmer deg for :-)
August 2010 <3 November 2011<3 Skrevet 13. april 2011 #12 Skrevet 13. april 2011 ikke for å skremme men vennina mi sitt vann gikk bare plutselig i uke 34 pluss 3 og fødte 20 min senere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå