mom-to-be Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Vi er litt usikre på hva som er "normalt". Det har selvfølgelig noe å si hvor mye man har å rutte med også, vi har helt grei økonomi, ikke noe overflod eller millionlønninger for å si det sånn. Jeg har tenkt at det holder lenge med 10 000, syns faktisk det er MYE penger. Nå hører jeg mange mener at det er lite, og at man bør gi det dobbelte. Innspill?
Carasnella Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Det må da være MER enn nok! Synes 5000,- hadde vært mer enn nok også jeg da.
MillaCamilla Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Selv fikk jeg selskapet og bunad. Aldri slått meg at det var vanlig å gi gave i tillegg til selskap og klær.
mom-to-be Skrevet 12. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2011 Godt å høre at noen er enig! Folk må selvsagt få gi det de vil, men syns det er litt i overkant å skulle føle seg forpliktet til å gi 20 000 i tillegg til selskapet
Trultetryne Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Da jeg ble konfirmert fikk 9000 kr tilsammen fra alle. Det er riktignok 19 år siden da.. hehe Av foreldrene mine fikk jeg selskapet, bunad, 500 kr og øreringer i gull.
Mamma'n til Thias Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Jeg fikk lett-motorsykkel og lappen på den i konfgave Selv er jeg stemor til en konfirmant neste år. Jeg og pappa'n ser henne kun 2 ganger i året og har relativt dårlig kontakt med mamma'en. Vi tror vi blir invitert i konfirmasjonen, men aner rett og slett ikke. Vi har kommet frem til at 10 000 er en meget god gave fra foreldrene, og er det vi hadde gitt om det var Thias som stod til konfirmasjon nå. Så vi kommer til å gi 5000 fra oss + et sølvsmykke fra pappa'n, og velger hun kirkelig konfirmasjon vil hun også få en penere bibel fra meg og Thias.
bærtæ Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Dere må jo ha god kontakt med moren om dere har avtalt å gi 5000 hver?
Gjest Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Når den dagen kommer, om noen år, så blir det bunad og konfirmasjonsselskap. Det kan da ikke være vanlig å gi gave ut over det, vel???
Fire småtroll Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Hadde ikke tenkt å gi noe særlig gave i det hele tatt jeg, ihvertfall ikke 10.000,- Men regner med vi kommer til å gi de lappen på lett sykkel når de blir 16 år, både jeg og mannen synes disse mopedene som bare går i 45 km i timen er livsfarlige i trafikken, så kanskje gaven må bli lovnad om lappen på liten sykkel og et bidrag til en 80 eller 100 kubikk sykkel? Om jentene mine vi ha bunad kommer de til å få det, og guttene får selvfølgelig en skikkelig dress. Når selskapet kommer i tillegg blir dette mer enn nok tenker jeg, men kanskje mannen min er uenig (5 år til eldste skal konfirmeres så vi må vel ta diskusjonen en gang før det)
Gjest Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Kristin: Skal ikke guttene få bunad, da, hvis de vil ha? ;-)
Fire småtroll Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 Hehe, selvfølgelig! Men ser ikke for meg at det blir så veldig aktuelt, er ikke så mange mannfolk i bunad i omgangskretsen vår (veldig synd for jeg synes det er råflott!).
Mamma'n til Thias Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Vi har ikke avtalt å gi 5000 hver - men vi tar utgangspunkt i 50% av det vi ville gitt om det hadde vært vårt felles barn.
Gjest Skrevet 12. april 2011 #13 Skrevet 12. april 2011 Hehe... Klarte ikke å dy meg, ser du... Du får begynne å jobbe med gutta i god tid, så blir det nok bunad på dem, skal du se! Gleder meg til en nevøs konfirmasjon nå i vår, han får bunad av foreldrene sine.
Tyra79 Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 Aprops det med bunad til gutter, så ville jeg ha ventet med til feks 18-årsdagen! Rett og slett fordi gutter på 15 år stort sett har MYE igjen å vokse;-) (Jenter i samme alder er stort sett sånnnoenlunde utvokst;-))
Gjøkeredet③ Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 Jeg passer fremdeles min bunad som jeg fikk da jeg ble konfirmert.. Ikke lagt sydd inn eller ut, eller lagt opp eller ned ;o)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 I min manns familie var det "dobbelkonfirmasjo" av to søskenbarn. Den ene fikk 10 000 av sin far (foreldrene er skilt) mens den andre ikke fikk en slik summ av sfine foreldre. Er redd det var litt missunnelse der i gården ja. Poenget er at det kanskje lønner seg å forhøre med andre foreldre i omgangskretsen til barna hva de har tenkt å gi. Da kan man unngå en del missunnelse, for de kommer helt sikkert til å sammenligne "fangsten". Selv har jeg fått inntrykk av at festen og evt bunad ofte er foreldrenes gave. Om dere vil gi noe større kan man jo gi et "gavekort" på lappen eller en liten startkapital når de flytter hjemmefra. Konf pengene blir som regel brukt opp lenge før de flytter hjemmefra og det er jo gjerne da disse pengene kunne komme virkelig godt med.
Tyra79 Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 Det samme gjelder meg! Men tenk på en 15år gammel gutt, kan jo risikere at bunaden ikke passer når han passerer 20! Eldste broren min vokste 20cm fra konfen til han var russ;-)
little old lady hoo Skrevet 13. april 2011 #18 Skrevet 13. april 2011 Jeg har både gutter og jenter og jentene skal få bunader, guttene får dress til dagen ( rett og slett fordi en 14 årig gutt ikke er ferdig vokst). Ellers ville jeg gitt en reise/opplevelse, kanskje til et sportsarrangement el.l. Dersom de skulle valgt en kristen konfirmasjon måtte jeg nok undersøkt litt. Var det et reellt kristent ønske ville jeg kanskje gitt en tur til Santiago de Compostela eller Vatikanstaten eller noe annet betydningsfullt etter barnas ønske. (har ikke så god peiling på kristendommen, så det er jo meget mulig andre alternativer er bedre, så klart)
*Minnie Mus* Skrevet 13. april 2011 #19 Skrevet 13. april 2011 Jeg har fortsatt igjen 6 år, før eldstemann blir konfirmert, men jeg tenkte å gi 10 000 kr i gave, samt en liten ting ved siden av. (gutt).. Men vi får se når den tid kommer. Kanskje er økonomien helt på ræva da, eller kanskje jeg har vunnet i lotto hehe. Jeg må også stå for selskapet selv, da faren i utgangspunktet er i mot konfirmasjon. Synes det må være greit å gi 20 000 hvis man har råd til det. Litt misunnelse vil det nok uansett bli, men det er lærdom i det også:-) I tillegg kommer jeg til å ha en regel om at i hvert fall 50% av inntektene fra konfirmasjonen skal inn på kontoen hans (sperret). Jeg brukte opp mine 30 000-40 000, på tull og tøys. Det er ikke nødvendig, synes jeg..
Stellaborealis Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 Vi tenkte å gi bunad til begge når den tid kommer. Den bunaden som hører til slekten min er dyr og koster 30 000 med alt sølv. Det får holde synes jeg;P Jeg fikk det samme av mine foreldre.
Stellaborealis Skrevet 13. april 2011 #21 Skrevet 13. april 2011 Og for å svare på innlegget dit HI synes jeg 10 000 i kontanter er mer enn nok, vi ville gitt det samme om de ikke skulle hatt bunad. Tror faktisk vi hadde vært så kjipe at vi hadde øremerket det til billappen også
bærtæ Skrevet 13. april 2011 #22 Skrevet 13. april 2011 50%? Ja, var der jeg reagerte. Hvorfor gir dere ikke samme sum som dere ville gitt til deres eget barn? Om dette kun er fra far skal han ikke få noe fra søsken og fra deg?
Mamma'n til Thias Skrevet 13. april 2011 #23 Skrevet 13. april 2011 Jeg skrev: "Så vi kommer til å gi 5000 fra oss + et sølvsmykke fra pappa'n, og velger hun kirkelig konfirmasjon vil hun også få en penere bibel fra meg og Thias." Vi har kommet frem til at det er det som føles riktig for oss. Hun er, som nevnt, hos oss kun 2 ganger i året. Skal du ha det på spissen, så blir det 5000,- fra pappa'n og småting fra meg og Thias. Og når Thias konfirmeres får han 5000,- fra pappa'n og 5000,- fra mamma'n
Amarie Skrevet 13. april 2011 #24 Skrevet 13. april 2011 Mulig ting har endra seg veldig siden jeg ble konfirmert for 30 år siden, men jeg kan ikke huske at jeg fikk gave av foreldrene mine. Jeg fikk jo en steindyr bunad og et flott selskap, har aldri tenkt på at jeg skulle hatt noe mer?
ny vestfold Skrevet 13. april 2011 #25 Skrevet 13. april 2011 jeg fikk bunad av mine foreldre til en verdi av 30tusen da jeg stod,og jeg skal gi en bunad til min datter med tilbehør ,,når hun skal stå,itilegg til festen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå