Trultemor73 Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Var på helsestasjon med lillegutt på 1 år, og helsesøster trodde han kanskje hadde glutenallergi. Han har hatt løs avføring i 1 mnd. nå, men virker ikke syk. Han spiser masse, elsker brød og egentlig alltetende. Så nå har jeg handlet masse glutenfri mat. Men hva gjør jeg nå? Hvor lenge skal jeg gi glutenfri mat, før jeg prøver annen mat igjen? Noen med erfaring. Har null peiling på dette her. Fikk beskjed at jeg skulle se det ann til 15 mnd kontrollen. Råd og tips tas gjerne imot. Har kjøpt følgende glutenfritt: 2 brød, 1 grøtpakke og noen kjeks til kos. Har endel biff stoganoff babyglass i skapet. Får sjekke om det er gluten i de. Får ikke håpe det:-)
Studine mevik Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Du bør vel snakke med fastlegen før du bytter ut noe som helst. Det er et helsikes styr hvis noe blir gjort i feil rekkefølge. Hurra for helsenorge som følger så godt med. Sorry, men er bare så lite imponert over helsevesenet for tida at de kan alle få gratis av meg. Når du begynner å se etter glutenfri mat, så ser du hvor mye som egentlig inneholder gluten
Gjest yrild Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Det er ikke anbefalt å kutte ut gluten fra maten før man får tatt tester. Snakk med fastlegen din og les deg opp på glutenallergi.
Trultemor73 Skrevet 12. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2011 Han var jo hos lege også, siden det var 1 års kontroll. Legen nevnte ikke dette, men kun helsesøster etter at legen hadde vært der. Jeg skulle kutte ut alt med gluten en periode og oppsøke henne igjen om det virket som magen ble bedre. Kunne ringe før 15 mnd kontrollen, om jeg merket bedring. Men må jo også prøve vanlig mat igjen da, siden jeg ikke vet om det er gluten som gjør at han blir bedre. Hvis magen ble bedre, skulle helsestasjonlegen henvise han videre, fikk jeg beskjed om. Prøvde glutenfritt brød i sta og det falt ikke akkurat i smak. Etter rådene deres, så høres det heller ut som om jeg bør fortsette med vanlig mat, og heller kontakte fastlegen om det ikke blir bedre. Har lest litt om glutenallergi på nettet. Fant ut at babyer/småbarn kunne være vare på gluten en periode.
3småtroll♥ Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Hei! Det er helt feil å gi glutenfri mat for å finne ut om man har cøliaki! Jeg har selv 2 barn med cøliaki, så dette vet jeg sikkert! Veien å gå er heller å provosere med gluten- altså gi vanlig mat. Så tar du kontakt med fastlegen, ber om en blodprøve for å se om det slår ut. Mange ganger slår ikke blodprøvene ut på så små barn, men om mistanken likevel er der, kan de ta en gastroskopi (med narkose) for å se. Faktisk så må man gjennom gastroskopien om blodprøven slår ut også for å få en sikker diagnose. Personer som har ubehandlet cøliaki vil ha ødelagt tarmtotter (av glutenet) Det er altså det de ser etter under gastroskopien (forenklet forklart) Så om du gir barnet glutenfri mat nå, vil tarmtottene gro og ingen kan se om det egentlig var cøliaki--- altså du er like langt! Håper som sagt at du fortsetter å gi glutenholdig mat, så får du heller presse på legen slik at dere får tatt blodprøve og får den nødvendige oppfølging:) Lykke til- har vært i samme situasjon 2 ganger..
It's all about me Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Nei nei neeeeeeeei, slutt å gi glutenfritt med en gang og slå den udugelige helsesøstra med noe hardt i hodet. Dessverre er det slik at de som ikke har spesialisert deg på området har lite eller ingen peil på cøliaki. Og å gi glutenfritt for teste ved misstanke er det dummeste en kan gjøres. Cøliaki, eller glutenallergi som det her på folkemunnen selv om det ikke blir helt rett testes ut på en måte. Først ved blodprøve, deretter ved gastroskopi. Gir en glutenfritt før dette heles tarmtotettene og svarene blir helt feil og barnet kan gå med en sykdom uten å få diagnose. Så håper du leser dette og starter på glutenholdig mat umiddelbart. Og bare så det er sakt, det er ikke synsing, jeg har selv en cøliakigutt så dette er noe jeg tør å påstå at jeg kan. Spør mer om det er noe du lurer på.
MissVaiper Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Man kan vel og nevne de økonomiske aspektene. Uten en diagnose får man ikke støtte til all maten som må handles inn til en person. Glutenfri mat er en del dyrere enn vanlig mat. Så om du ikke ønsker økonomisk hjelp til å betale for den maten (og evt senere barnet selv må betale for) så kan du bare teste selv. Kan og tenke meg at det er mange som ikke har lyst til å spise noe som kan gjøre en dårlig når man har vært bra en stund. For ja, om man skal utredes for det senere så må man utsette seg for gluten. Ellers, som de over sier, vil ikke testene se noe som helst.
It's all about me Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 I tillegg blir man også mye dårligere enn det en først var ved oppstart på gluten igjen når kroppen har blitt helt frisk uten. Puh, det var en lang og dårlig setning. Og ang det økonomiske så er grunnstønaden på like over 800,- i mnd til en er 4, fra da av er den på 1600-og-noe. Greit å få med seg da glutenfritt er dyyyrt.
Trultemor73 Skrevet 12. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2011 Jeg gir han vanlig mat fra i morgen av. Har alt kjøpt glutenfri barnegrøt, 2 brød og 2 pakker med kjeks. Litt dyrt ble det da, siden jeg ikke får brukt det, he, he. Kan jo blande ut grøten med vanlig grøt eller noe. Så får jeg bare se det ann litt til. Helsesøster sa ved 9 mnd kontrollen at de skulle ha 1 liter morsmelk ved 9 mnd alder og det var vist heller ikke helt riktig har jeg hørt andre si. Jammen bra jeg hørte her før jeg startet opp med dette. Tusen takk for mange nyttige svar:-)
It's all about me Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Takk selv som faktisk hørte på oss. Det blir skrevet mye svada her inne, men dette er ren fakta. Grøten kan du fint blande ut i vanlig grøt hvis du vil bruke den, og en skive glutenfritt brød innimellom for å bruke det også skader ikke. (Men har du kjøpt Bakers sitt glutenfri brød er det bare å kaste det da det er håpløst og tørt som noe en har funnet bak et skap, he he) Det du bør gjøre videre er å selvfølgelig ta diareen hans alvorlig. Det kan jo være at han faktisk har cøliaki. Men kontakt legen hans og KREV en test. Så tar du derifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå