Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Har pedagogisk utdannelse selv og jobbet mange år i skolesystemet. Mitt barn sliter med diverse og har hatt noen samtaler med primærkontakt om hva vi kan gjøre for å bedre situasjonen og kanskje være i forkant. Jeg ser trekk hos mitt barn som jeg kjenner igjen i en bestemt type diagnose. Jeg ønsker ingen diagnose på mitt barn, men det har hjulpet meg til å bedre forstå og å hjelpe barnet mitt hjemme. Har spurt om diverse, men primærkontakt ser dette kun etter at jeg har spurt etter det. Føler ikke hun har kompetanse til å hjelpe videre. Har på en måte heller ikke lyst til å være bedreviter overfor henne. Hva gjør jeg videre? Kan jeg ta kontakt med andre? Hvem? Hm, ble vanskelig å forklare dette, håper dere skjønner!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Skal barnehagen gjøre stort utenom det vanlige er det greit å få ppt inn i bildet slik at det blir bevilget ekstra ressurser/spesialpedagogisk opplæring av personalet. Hilsen mamma til en gutt med ekstra behov
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Jeg tenker at det er helt greit å snakke med primærkontakten om at det for deg ser ut til at hun mangler kompetanse til å håndtere det du bekymrer deg om. Finnes det andre i barnehagen som kan hjelpe til eller trenger dere en henvisning til PPT eller BUP? Pssst, det heter ikke ukompetent, men inkompetent ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Nei...jeg skjønner faktisk ikke... Om du mener barnet ditt har trekk som passer til en bestemt diagnose så må du få barnet utredet slik at barnet skal få mer rettet hjelp i det daglige. Det holder ikke med hva du synes..... Enn så lenge så har barnet ditt bare krav på "normal" barnehage.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Forresten trenger man ikke diagnose for å få hjelp av ppt og ekstra ressurser i bhg. Sønnen vår har ingen diagnose, enn så lenge, og det er ikke sikkert at han får det heller, men han får den hjelpen han trenger takket være ppt
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Takk for svar, har lurt litt på bup. Kanskje jeg burde snakke med ped leder heller om dette? Hadde vært enklere om de ansatte hadde visst litt mer om det de ser og det de kan se etter uten at jeg må si det. ps, skrev ukompetent flere ganger for det føltes feil så takk for rettelsen
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Hva med å foreslå ppt eller annen hjelpende instans? Jobber selv i barnehage, og når jeg kommer opp for barn som jeg føler jeg ikke klarer å hjelpe godt nok så ringer jeg ppt med en gang for råd eventuelt får de til å komme å se på barnet og komme med innspill. Er ikke alltid jeg alenee er en nok ressurs til å forstå hva barnet trenger selv om jeg er utdannet pedagog. Kan jo være lov å foreslå sånt, jeg hadde hvertfal blitt gla for en mor som forslår det selv, for ofte blir foreldrene litt vrange når jeg nevner å dra inn andre instanser for barnets beste.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Da skal jeg forslå det neste gang. Men hadde syns det var enklere at primærkontakt eller ped leder hadde foreslått det for meg. For som jeg skriver over så ønsker jeg ikke primært sett en diagnose, men veiledning og gode råd hadde vært godt å få for både barnehagen og foreldre.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Barnehagen vår var veldig redd for å foreslå noe sånt og pustet lettet ut da vi forklarte at vi allerede hadde fått gjennomført en utredning der ... de fortalte da at mange foreldre blir dritsure når de foreslår ppt eller bup ...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Men er barnehagen bekymret da? Kanskje de ikke ser det samme som deg? Eller kanskje de er redde for å vise egen usikkerhet fordi de vet at du har utdannelse på feltet? Jeg vet i hvert fall at jeg (som er psykolog) ofte møtes av ganske spake ansatte både på skole og i barnehagen og på helsestasjonen, litt sånn "Ja, dette vet du jo selv, du som er psykolog og har jobbet i PPT i mange år og som er spesialist på barn". Tror det ville sittet langt inne for dem å foreslå noen andre instanser ift mine barn... Jeg tenker at du har to veier å gå - enten via barnehagen, det naturligste for dem vil være å koble inn PPT først, eller via fastlegen for å få en henvisning til BUP. Hilsen hun med rettetrang og inkompetanse.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 De ser det samme som oss, men ikke på samme måte hvis du skjønner 10.54. Dessuten er problemene på en sånn måte at det ikke alltid er så lett å forstå hva som forårsaket dem eller hvorfor barnet bruker så lang tid på enkelte nye situasjoner. Men kan hende som du sier at de blir litt usikker, har ikke tenkt så mye på det. Har vært på den andre siden selv i og med at jeg jobber i skolen, men glemmer det av og til når jeg er forelder... Snakket litt med fastlegen om det igår, men skal snakke mer med han når jeg skal tilbake om to uker.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Hadde gått veien om ppt. Gutten min får hjelp av ppt, spes.ped og vil få inn logoped. Skal du ha inn bup eller barnehablitering godtas kun henvisning fra fastlege eller bv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå