Gå til innhold

Noen med løpserfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så stor løpserfaring, men det er en del månder siden jeg startet. Davar formen helt elendig og jeg klarte bare å løpe noen få hundre meter før jeg måtte gå litt. Nå kan jeg godt løpe 8 km i et strekk, men det går sakte. Det raskeste jeg har løpt 5 km på (eneste jeg har skikkelig tidtaking på) er 32 minutter. Nå har jeg veldig lyst til å være med på halvmaraton i Oslo til høsten, men da må jeg trene litt mer strukturert enn jeg har gjort til nå tror jeg. Erfaringen så langt sier meg at det blir tøft å trene mer enn 3 ganger i uka, men noen uker klarer jeg 4 ganger. Planen min nå er å ha en langkjøring i uka hvor jeg forsøker å øke med ca en km hver uke, en intervalløkt med intervaller av ulik lenge(inkl oppvarming og nedløping ca 40 min) og en relativt lett økt på ca 6-8 km med bare noen raskere drag. Hvis jeg klarer å prese inn en økt til tenker jeg å bruke den til å løpe relativt kort, men med bra tempo (til meg å være). Høres det ut som en OK plan? Alle gde tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143130720-noen-med-l%C3%B8pserfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg spørre deg: Har du pulsklokkke? Den vil være en utrolig god veiledning for hvor fort du bør løpe. Det er utrolig lurt å trene variert slik som du gjør. Men ved langkjøring bør man løpe sakte og unngå å stige over et visst pulsnivå for å unngå syre og det at man blir stiv i bena. Mange trener for hardt.

Jeg skal selv springe halvmaraton til høsten. Trener ca. 3 ganger i uken ,men skal etterhvert prøve 4 ganger i uken.

Jeg ble overrasket over hvor fort formen kom når jeg begynte å løpe sakte, fremfor at jeg skulle løpe raskest mulig. Etterhvert vil man automatisk løpe raskere med samme pulsnivå, i takt med at formen stiger.

Sjekk denne linken:

http://iform.nu/treningsplanlegger/halvmaratonskolen-niva-2

Lykke til!

Jeg skal også!! :) jeg følger nivå 2 her http://m.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article456767.ece selv om jeg har startet litt dårligere i form pga fødsel. Men satser på at det går fint, for jeg prøver å gå i minst 1 time daglig med barnevogn i tillegg.

Lykke til! Dette klarer vi

For tiden har jeg ikke pulsklokke, nei. Jeg hadde en, men den gikk i stykker. Ønsker meg en (med masse muligheter som jeg egentlig ikke trenger) til fødselsdagen min.

Morsomt å høre fra fler som trener mot omtrent samme mål som meg. Det treningsopplegget du viser til ser bra ut. Følger du det og hvor langt ut i programmet er du kommet? Det hadde vært fint å ha noen å utveksle erfaringer med, så om du vil Tar jeg gjerne imot en PM ;-)

Det du skriver om å holde lav nok fart på langkjøringene er sikkert riktig. Jeg tenkte bare å legge inn 2-3 korte spurter på slutten for å få litt fartsfølelse, men det er mulig det er dumt. Tusen takk for svar i hvertfal.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...