Gå til innhold

Noen med løpserfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så stor løpserfaring, men det er en del månder siden jeg startet. Davar formen helt elendig og jeg klarte bare å løpe noen få hundre meter før jeg måtte gå litt. Nå kan jeg godt løpe 8 km i et strekk, men det går sakte. Det raskeste jeg har løpt 5 km på (eneste jeg har skikkelig tidtaking på) er 32 minutter. Nå har jeg veldig lyst til å være med på halvmaraton i Oslo til høsten, men da må jeg trene litt mer strukturert enn jeg har gjort til nå tror jeg. Erfaringen så langt sier meg at det blir tøft å trene mer enn 3 ganger i uka, men noen uker klarer jeg 4 ganger. Planen min nå er å ha en langkjøring i uka hvor jeg forsøker å øke med ca en km hver uke, en intervalløkt med intervaller av ulik lenge(inkl oppvarming og nedløping ca 40 min) og en relativt lett økt på ca 6-8 km med bare noen raskere drag. Hvis jeg klarer å prese inn en økt til tenker jeg å bruke den til å løpe relativt kort, men med bra tempo (til meg å være). Høres det ut som en OK plan? Alle gde tips tas imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst vil jeg spørre deg: Har du pulsklokkke? Den vil være en utrolig god veiledning for hvor fort du bør løpe. Det er utrolig lurt å trene variert slik som du gjør. Men ved langkjøring bør man løpe sakte og unngå å stige over et visst pulsnivå for å unngå syre og det at man blir stiv i bena. Mange trener for hardt.

Jeg skal selv springe halvmaraton til høsten. Trener ca. 3 ganger i uken ,men skal etterhvert prøve 4 ganger i uken.

Jeg ble overrasket over hvor fort formen kom når jeg begynte å løpe sakte, fremfor at jeg skulle løpe raskest mulig. Etterhvert vil man automatisk løpe raskere med samme pulsnivå, i takt med at formen stiger.

Sjekk denne linken:

http://iform.nu/treningsplanlegger/halvmaratonskolen-niva-2

Lykke til!

Skrevet

For tiden har jeg ikke pulsklokke, nei. Jeg hadde en, men den gikk i stykker. Ønsker meg en (med masse muligheter som jeg egentlig ikke trenger) til fødselsdagen min.

Morsomt å høre fra fler som trener mot omtrent samme mål som meg. Det treningsopplegget du viser til ser bra ut. Følger du det og hvor langt ut i programmet er du kommet? Det hadde vært fint å ha noen å utveksle erfaringer med, så om du vil Tar jeg gjerne imot en PM ;-)

Det du skriver om å holde lav nok fart på langkjøringene er sikkert riktig. Jeg tenkte bare å legge inn 2-3 korte spurter på slutten for å få litt fartsfølelse, men det er mulig det er dumt. Tusen takk for svar i hvertfal.

HI

Skrevet

Jeg får ikke opp nivå to, bare startnivået. Om du vil ha noen å "trene sammen med" på nett, så send meg gjerne en PM.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...