Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Vi bor i rekkehus, fire leiligheter kloss i hverandre. Utkjørslene går ut mot en blindvei, og siden mitt hus er det siste i gata, lar jeg ungene leke utenfor huset. I dag var femåringen ute på sin lille sykkel med støttehjul. Så hvælva han og blei søkkvåt, og måtte inn og skifte. Han forlot sykkelen i veikanten litt over på naboens part (eller på skillet mellom eiendommene). Jeg tenkte å flytte den, men ville ta den kalde våte gutten først. Jeg ga han tørre plagg på badet og gikk ut etter sykkelen mens han skifta - men nådde bare til gangen før jeg hørte et dunk! Da hadde naboen rygga rett på barnesykkelen! Og brumma en masse for at den sto rett bak bilen. Han gjorde et nummer av å sjekke om det var riper. Jeg ble littt perpleks og svarte ikke så mye - mest fordi jeg ikke syns man kan kjefte når man rygger uten å se seg for! Tenk om det hadde vært folk på sykkelen! Jeg har en eneste gang truffet noe mens jeg rygga (min egen postkasse :-P ) og har etter det vært MEGET påpasselig, for kan man treffe en postkasse, kan man treffe et menneske også. Har han en sak hvis det er riper i bilen? Den skal selges...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Nei, han har ingen sak. Det er han som skal passe på at veibanen er fri for folk, dyr eller gjennstander før han rygger. Og det var han som rygget på sykkelen og ikke omvendt. Han har ingen sak.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Nei, juridisk sett har han ikke det, men jeg forstår godt at han ble sur.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Har han tatt bilen og reist nå? I det tilfelle så kan han ha rukket å ripe/bulke bilen MANGE ganger innen han kommer hjem ergo har han ingen sak mot deg. Derimot hvis han hadde stanset bilen og erklært skaden på stedet sammen med deg så hadde det stilt seg andreledes. Ved ulykker skal alltid skaden tas i ettersyn på stedet og bilen skal ikke flyttes før begge parter har vedtatt skadene.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Hvis man bor i et nabolag med barn (og alle nabolag egentlig) bør man sjekke at det er klarert før man rygger. Det kunne jo vært gutten din han rygget på. Nei, han har en dårlig sak.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Phuuuh, jeg puster litt lettet ut nå. Jeg mener jo også å huske at den som rygger selv er ansvarlig, og han erklærte uansett ikke noen skade der og da, selv om jeg var til stede da han kom ut av bilen og klaga. (Han ble sikkert litt redd sjøl også... man skvetter jo når man rygger og plutselig kjenner noe) HI
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Nei tvert imot. Den som rygger har alltid vikeplikt og full skyld hvis noe skulle skje. Eneste unntak er hvis to rygger på hverandre. Så det er heller du som kan gå og kreve han for ny sykkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå