Jente`06+gutt `11<3 Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 Synes bare dette er litt interessant, for sist fødte jeg på asker og bærum - og de var hvertfall da beryktet for å kunne la gravide gå 3 uker over termin datoen. (grøss og gru!) Det har jo vært mye i media til tider om grusomme konsekvenser som følge av for mye overtid. Denne gangen skal jeg føde i drammen, og der tror jeg det er mer normalt med 2 uker. Mens jeg akkurat har hørt at Ullevål lar det gå max 1 uke f.o.m ganske nylig. Føler at det er en endring på vei i "jordmor" Norge - noe også hun vi hadde på screening i uke 18 bekreftet. Men det har vel ikke blitt noen nasjonale rettlingslinjer på det enda?
Gjest Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Elverum har fulgt Lillehammer og har en uke over termin. De kan se det ann noen ekstra dager dersom det ligger til rette for det. Hovedandelen av fødeavdelinger har +14 dager enda.
theres 1986 ♂ ♀ ♂ + ♀ Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 vet ikke siden jeg har blitt satt igang før termin to ganger, men ei veninne av meg gikk 13 dager over, så tror 2 uker er grensa...
Pingo80 Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Jeg skal føde på Ringerike sykehus. Man blir innkalt til overtidstime sju dager etter termin, og igangsatt 12 dager etter termin. Hadde virkelig følt meg tryggere dersom jeg ble satt igang etter en uke....
A_K Skrevet 11. april 2011 #5 Skrevet 11. april 2011 Hei! Jeg spurte nettopp om dette på Ullevål, og der får man samtale i'm igangsettelse etter en uke.
Popelko Skrevet 11. april 2011 #6 Skrevet 11. april 2011 Jeg skal føde på Lillehammer, der er det maks 1 uke... Når jeg fødte i 2008 på Elverum, hadde jeg ikke blitt satt i gang før etter 2 uker om jeg hadde gått over..
Levine ♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥ gravid Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Jeg skal føde i skien, å der har di endelig gått bort ifra 14 dager over termin. Nå er den en uke her også,,,, deilig å tenke på, blir litt roligere av det:)
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 11. april 2011 #8 Skrevet 11. april 2011 Tror Ullevål helst vil sette igang etter 12 dager, men at man har kontroll 1 uke over termin og vurderer. Dersom kvinnen skulle ønske å vente lengre på at det skal starte av seg selv, og alt er bra med mor og barn, kan man muligens få få noe lengere.
Jente2008,Jente2011 Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 sniker litt fra andre trimester jeg... her lar de gravide gå en uke over tiden Skien sykehus
Plutselig_gravid Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Her i Bergen kan man risikere å gå 3 uker over tiden. Første overtidskonroll er 12 dager over termin. Altså uke 42+0.... Men det er bare vurdering. Er alt bra med mor og barn og man ikke er moden så må man gå lenger... Gikk 19 dager over med førstemann. Da startet det av seg selv....
Snart tobarnsmamma:) Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 Stavanger lar det gå til iallefall 14 dager, kan også la en gå enda lenger om de vurderer alt ok:( Er to dager over nå, håper eg slipper igangsetting, kom igang naturlig sist 10 dager over. Venting etter termin er minitortur...
Jente`06+gutt `11<3 Skrevet 11. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2011 spennende at det er ganske ulik praksis fra sted til sted - men det virker jo som de strammer inn litt på antall dager overtid de fleste steder! Skal dobbeltsjekke med legen min i morgen hva praksis er i drammen ....lov å håpe at det skjer noe der også etter 1 uke!
blockarella Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Så rart, min jordmor som også jobber på SUS sa nettopp at de hadde redusert litt på tiden - at en nå skal på overtidskontroll etter 11 dager og bli satt igang dag 12. Men hvis alt er bra og mor gjerne vil kan en få gå over helgen f.eks. til 14 dager... Men jeg har ennå 4 uker igjen, så jeg har ikke testet det ut... :-)
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Fikk beskjed på ordinær ul nå at de har endret litt på overtidsreglene. Så nå er det overtidskontroll etter en uke og igangsettelse senest dag 12 mener jeg det var....
TrustNoOne (but Me) Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Jeg skal føde på KK i Bergen, og har fått beskjed om at fødsel igangsettes ved dag 12 på overtid. Vet man tidligere kunne gå opptil 3 uker over tiden før man ble satt igang..
morromor Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 I kristiansand fikk jeg vite at jeg skulle bli satt igang når jeg var 12 dager over. Men jeg fødte 11 dager over :-) Håper jeg går en uke over denne gangen og. Jordmora mi er nemlig på ferie på termin, men hjemme 7 dager etter termin. Så jeg skal knipe igjen så godt jeg kan! hehe..
Stoltmamma:) Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Er det noen som vet hva prosedyrene er på Rikshospitalet?
NostraStoria Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 Sist jeg var inne på SUS (Stavanger) så sa jm til meg at de tar overtidskontroll 9. dagen og igangsettelse ikke seinere enn 11. dagen. De har endret det siden ifjor, da var det snakk om 14 dager før en fikk overtidskontroll...Ble satt i gang 11. dagen etter å ha ringt dem personlig. Greide ikke mer pga ekstreme smerter.
addaadda Skrevet 11. april 2011 #19 Skrevet 11. april 2011 På Riksen er det nå¨overtidskontroll 7-10 dager over termin, igangsettelse vurderes i hvert tilfelle og hva kvinnen seøv ønkser tror jeg. Jeg var inne til UL i dag til rutine kontroll uke 37 nå. jeg fikk ny UL konbtroll på UL termindatoen 5 dager etter min sikre mens termin. Og legen sa da at vi avtaler tid for igangsettelse da, jeg ytret da ønske om å ikke gå mange dagene over 41 uker. (menstermin) Hun kom ikke med motforestilling til det.
Elsebeth Skrevet 11. april 2011 #20 Skrevet 11. april 2011 Var på omvisning i Skien, og spurte om nettopp dette fordi jeg har hørt de nå setter i gang etter en uke.. Men man blir kun vurdert på overtidskontroll etter en uke, ikke dermed sagt man blir satt i gang da, man kan gå lenger... :-/
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 11. april 2011 #21 Skrevet 11. april 2011 Jeg skal føde i Skien, og her blir man satt igang etter 1 uke nå Takk og lov for det, for nå er det bare 3 dager igjen til termin, og ingen tegn til baby:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå