Gå til innhold

klyster


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er 1 uke til termin. Er førstegangs, hodet har ikke festet seg og babyen er ikke sunket så langt ned i bekkenet....Men han ligger rette veien...

Noen som vet om det da er farlig å ta microlax (klyster) hjemme dersom vannet har gått?

 

mvh førstegangs:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fordi jeg tenker veldig mye på dette, og vet at jeg vil få en bekymring mindre om jeg får tatt det hjemme (i tillegg til på sykehuset). Bare for å være på den sikkre siden.

 

Men lurer på om jeg kan ta det selv om hodet ikke er festet, og babyen ikke ligger langt nede i bekkenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg tenker veldig mye på dette, og vet at jeg vil få en bekymring mindre om jeg får tatt det hjemme (i tillegg til på sykehuset). Bare for å være på den sikkre siden.

 

Men lurer på om jeg kan ta det selv om hodet ikke er festet, og babyen ikke ligger langt nede i bekkenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg hadde holdt meg unna microlax sånn på egenhånd i en slik type situasjon (hvis jeg forstår deg rett: du tenker at vannet går hjemme og at hodet ikke er festet).

 

De sier at hvis hodet ikke er festet og vannet går, bør du egentlig bare legge deg rett ned, ringe føden og komme deg dit så fort som mulig. Dette fordi navlestrengen kan følge med vannet og dermed kvele babyen siden hodet ikke er festet og lager "kork" og passer på at ting kommer i riktig rekkefølge. Jeg tror noe av det skumleste man kan gjøre i en slik situasjon er å ta en microlax og sette seg på do mens kroppen begynner å "støte fra seg/tømme seg".

 

Jeg vet ikke hva som er grunnen til at du tenker sånn på det med å tømme magesekken/tarmen, men uansett: Sist jeg fødte (1. gangs) gikk ikke vannet (de tok det etter mange timer på sykehuset), men allerede hjemme spydde jeg som bare det og i påfølgende timer på sykehuset også... Kroppen ordner nok opp selv hvis du trenger tømming; det er min erfaring. Du bør ikke tappe deg unødig for krefter, for du trenger dem virkelig senere og fødselen kan bli mye lenger enn du tror (min varte nesten 30 timer). Derfor bør du unngå å bli dehydrert, unngå å tømme deg for mye, rett og slett. Heller passe på å få i deg litt næring. Dette er hvertfall mine tips. Ta vare på deg selv, og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gi deg ett godt råd, ved å ikke bruke energi på å i det hele tatt tenke på det. Vi har en så fantastisk kropp, og som regel så renser kroppen seg selv dagene før fødsel trer inn. Som regel da!:)

 

Og hvis du skulle vært uheldig å ikke være tømt - så vil du ikke engang merke om du gjør på deg under fødselen. Etter 5 uker med praksis og sett mange fødsler hver eneste dag så skjønte jeg fort at det der en tom bekymring.. Selv om jeg forstår altså! Jordmor står hele tiden underveis og jobber nedentil, med å tøye og sånne ting- du blir tørket hele tiden med varmt vann og hvis det skulle komme noe så merker du det nok ikke engang!

 

Og når det kommer til det med klyster så anbefales det å gjøre sånt på sykehuset hvordan de kan kontrollere barnets hjerte hele tiden underveis - maserier kan stresse babyen din vet du!

 

 

Nå nærmer vi oss mål her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar. Jeg har bestemt meg for å ikke ta klyster hjemme og heller holde meg i ro. Er viktigere å tenke på babyen enn at jeg får tømt meg :) Takk for flotte svar!

 

Ønsker også dere lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da jeg fødte sist hadde jeg tenkt litt på det der selv, men ikke i samme grad som deg da... hehe:)

 

Men da jeg kom inn på sykehuset spurte jeg om jeg kunne få klyster, og hjelpepleieren syntes det var en god ide å få tømt tarmen siden babyn får enda bedre plass...

Jeg fikk klyster og satt på do i 5 min. Fikk tømt meg og hadde ingen uhell under fødsel (som jeg vet om..) Og tenkte aldri noe på det heller..

 

Så bare ta det som det kommer på sykehuset, og spør om det når du kommer inn så ordner det seg helt sikkert veldig fint!!

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...