Gå til innhold

Kjøpe melatonin på nettet - straffbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Er du plaget av jet lag, kan du ta preparatet Melatonin, et hormon som utskilles i hjernen og som påvirker døgnrytmen.

I USA og enkelte andre land er preparatet i salg i vanlige dagligvarebutikker, som et kosttilskudd. Flere nordmenn har kjøpt med seg melatonin i forbindelse med utlandsopphold. I Norge er imidlertid melatonin reseptbelagt, og finnes i to varianter. 

Mens Melatonin selges reseptfritt i for eksempel USA, er det reseptbelagt her i Norge.  Norge er ikke med i EU slik at det er er egne regler som gjelder for oss.  Det er tillatt å importere både reseptfrie og reseptpliktige legemidler fra EØS-området. Det er en mengdebegrensning: tre måneders personlig bruk.  

Trykk her for å bestille Melatonin fra England. Leveringstid er forøvrig 1 Uke

”Vanlig” melatonin benyttes i hovedsak ved døgnrytmeforstyrrelser, mens circadin er indisert ved insomni (søvnløshet) hos personer som er 55 år eller eldre. Det er viktig å være klar over forskjellene på disse to variantene av melatonin. Circadin-tablettene frisetter melatonin langsomt, og tanken er å etterlikne den normale utskillelsen av melatonin i hjernen, med høyest nivå midt på natten. ”Vanlig” melatonin har kort halveringstid, og er raskere ute av kroppen.

Endret av WencheP
Videoannonse
Annonse
Skrevet

WencheP; er dette helt lovlig å bestille og få tilsendt til Norge?

Anonymous poster hash: 36d4d...88b
Skrevet

det kan bli stoppa i tollen tror jeg.fengsel og bøter tror jeg ikke du får. . men vet om flere som har kjøpt fra nett.

Anonymous poster hash: 12a9a...5f8
Skrevet

Da er det fristende å prøve melatonin mot mine periodevise søvnproblemer, men jeg skulle ønske noen hadde fasiten på om dette er helt lovlig eller ei (finner ikke helt ut av det med googling heller).

Anonymous poster hash: 36d4d...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...