Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 For det første skal ikke barnet mitt ha noen "gudmor", vi skal ha fire faddere (kun familie) når babyen skal døpes og vi har faktisk ikke tenkt å velge henne. Vi har ikke tenkt å be henne i dåpen heller, vi vil bare ha familie der og skal vi først be henne er det flere andre venner og venninner som vi også burde bedt. Men hun tar dette tydeligvis som en selvfølge, og sier "kom til gudmor, lille venn" når hun løfter opp babyen min. Og i går snakket hun om at hun gjerne vil bake for meg til dåpen... Uff, hvordan fortelle henne på en pen måte at hun ikke trenger å tenke på den dåpen fordi hun ikke skal dit...? Har ikke lyst å måtte be henne bare for ikke å såre henne.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Bare si at dere skal kun ha nærmeste familie fordi du ikke vil gjøre en stor greie ut av det.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Du må jo si det til henne. Så lenge du ikke sier noe så tror hun vel at det er slik det er og at hun skal i dåpen og være gudmor. Jeg ville sagt det første gangen hun nevnet dette og forklart at det bare er familie. Bedre å si det med en gang. Du må si det til henne nå.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 har også venninner som vil være gudmor, men herr blir det ingen gudmor eller faddere skal ha barne velsignelse og dermed blir det ingen slike titler de som krever en slik tittel får ikke tittel av meg. pappas kone krever og få bestemor tittel, den kan hun se langt etter for hun krever den.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Neste gang du er sammen med henne begynner du å snakke om dåpen, du forteller at nå er gjestelista satt og at det blir fint med et lite intimt selskap med bare nærmeste familie! Om hun da spør om dere ikke skal ha NOEN utenom familien sier du at det skal dere ikke, enkelt og greit. Du kan jo smile søtt og si at venninner og kompiser selvfølgelig kan komme i kirken og se dåpen, men at dere bare skal ha nærmeste familie i selskap. Du som har en stemor som krever bestemortittel kan bare si at barnet allerede har to bestemødre, men hun kan godt få være "mimmi" om hun vil
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Men si det til henne da.. hvis hun flere ganger har sagt slik og du ikke har motsagt henne er det jo ikke rart hun tror hun får bli gudmor.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 Den som bærer er gudmor, regner med at barnet bæres? Si det til henne jo før jo heller.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Det er ingenting som heter gudmor i Norge lenger. Barna mine har ingen gudmor, de har faddere.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 hæ? selvfølgelig er det noe som heter gudmor og gudfar enda. Hvor har du fått det i fra???
Blabb00 Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 Det er faktisk ingenting som heter gudmor og gudfar lengre. Å det finner man inn på kirken sine nettsteder.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #11 Skrevet 10. april 2011 Ingenting som heter gudmor i den norske kirke, hvem av fadderene som bærer barnet har ingen betydning, alle er "bare" faddere uansett. Bare å sjekke det ut om du ikke tror det Ordet gudmor er noe som henger igjen i fra gamle dager, i dag har heller ikke faddere noen juridisk funksjon. Det er fremdeles de som tror at faddere er de som skal ta over barnet om foreldrene dør, det er det reneste svada og merkelig at folk som faktisk velger å døpe barna sine ikke setter seg bedre inn i det synes jeg..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #12 Skrevet 10. april 2011 Gudmor og gudfar har aldri hatt noen juridisk funksjon heller! Ikke nå og ikke historisk en gang. De har hatt en åndelig funksjon bestandig, og skulle se til barnets kristelige oppdragelse, mens foreldrene skulle se til det jordiske.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #14 Skrevet 10. april 2011 Samme hva noen av "sjefene" i kirken har "vedtatt", det heter fortsatt gudmor og gudfar rundt om i det ganske land! Jeg er gudmor til tre, og begge mine to har to sett gudforeldre hver. Spiller heller ingen rolle hvem som bærer. (borsett fra noen få områder i landet som oprerer med "luemor"-begrepet).
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #15 Skrevet 10. april 2011 Samme hva sjefene i kirka har vedtatt.....? Vel, alt det som sjefene i kirka vedtar har du godtatt på dine barns vegne ved å døpe dem og melde dem inn i den kirka. F eks, hvis kirka avgjør å forby homofile prester, kvinnelige prester, vielser av fraskilte osv, så er du med og støtter det som passivt medlem... Bli nå tørre bak ørene før dere begynner å få unger, da! Håper dere sjekker innholdet i andre organisasjoner litt nøyere før dere melder inn hele familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå